Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
Въпреки че е създадена едва преди две години, Bloom Consulting вече се е наложила на международния пазар. Нейни глобални клиенти са гиганти като IKEA и Telefonica. Сред страните, чиито брандингови стратегии са нейно дело, се отличават Португалия и Испания. През миналата седмица двамата основатели на Bloom - Мартин Блиндер и Жозе Филипе Торес, представиха в София резултатите от първата фаза на проекта за изграждане на успешен инвестиционен имидж на България
Какво знаехте за България, преди да дойдете тук, и какво се промени във виждането ви за страната сега?
Жозе Филипе Торес:
Изследваме България от две години. Както всички останали чуждестранни инвеститори, които никога не са посещавали България, не бяхме запознати с положението тук. След това започнахме да изучаваме България и когато дойдохме тук, бяхме приятно изненадани. Видяхме, че това е нормална страна с много приятелски настроени хора, много добри възможности за бизнес, място, където почти всеки говори английски, място, където правителството и цялото бизнесобщество имат желание за работа. Това е една много обещаваща страна. Целта на стратегията ни е именно хората, които не познават България и не знаят къде да инвестират парите си, да посетят страната ви.
Смятате ли, че държавата има потенциал да развие свои брандове, така че да ги направи конкурентоспособни на международния пазар?
Мартин Блиндер:
Без съмнение има такъв потенциал. Страната ви е с население от 7.6 млн. души. Пазарът се състои от 6 млрд. души, трябва да се ориентираме към целия свят. За да стане това, наистина трябва да развивате брандове. Проблемът или по-скоро предизвикателството пред България е не толкова дали можете. Трябва да се научите как. Това не е просто маркетингова култура - ако компаниите искат да минат на глобално ниво, трябва да осъществят тази промяна, предлагайки нещо повече от добра цена, качество или схема, иначе никога няма да спечелят. Трябва да могат да покажат на света, че тяхната освободеност, базирана на множество фактори, създава брандове, които наистина могат да привлекат клиентите. Трябва да имате един силен бранд, един сектор и именно той ще е посланикът на България за останалия свят. Той ще проправи път за останалите компании в този сектор, които ще го последват. И когато някой види етикет Произведено в България, той ще има позитивна, а не никаква или негативна нагласа.
Мислите ли, че има сектори, които са готови за експанзия?
Жозе Филипе Торес:
Брандовете, представящи сектора, се наричат рефлексивни брандове. Обикновено те са в сектори като телекомуникации или транспорт и по-точно самолетния транспорт - той е посланикът на страната в чужбина. Той дава първото впечатление за нея. България се нуждае от т. нар. бранд посланик - трябва да се промени брандът, за да може да предава съобщението какво представлява тя на хората, които не знаят нищо за нея. С това бихме започнали веднага, за да може да се покаже наистина какво представлява България.
Мартин Блиндер:
Хората имат представа за нещо, преди да са го видели, тъй като са си го представили - въображението е най-опасното нещо. Обикновено именно визията на самолета дава първата информация на инвеститора за страната и нивото на икономическото й развитие. В ерата на приватизациите брандовете помагат за увеличаването на стойността на компаниите не само за потребителите, но и предпродажната й стойност.
Сигурно сте запознати, че в България почти няма средна класа. Вие обаче насочвате усилията си към българските предприемачи. Какви възможности виждате в тях?
Мартин Блиндер:
Именно размерът на средната класа определя нивото на икономическото развитие на една страна, а целта на стратегията ни е да я подсили, да подсили развитието на хората, занимаващи се с бизнес, развитието на предприемаческия дух. Предприемачите трябва да имат добра идея. Казват, че ограниченията пораждат иновациите. Ако има финансиране - това, заради което сме тук, тогава това финансиране поставя всички на едно и също ниво. Основният аспект на това развитие е създаването на много компании, които да си сътрудничат, но и да се конкурират помежду си.
Колко време ще отнеме налагането на български бранд и свързано ли е това с огромен финансов разход за фирмите?
Жозе Филипе Торес:
Големият проблем, с който се сблъсква всеки преди създаването на бранд, е страхът от големи инвестиции за реклама. Големите брандове като eBay и Google нямат бюджети за реклама, те не инвестират във външни медии. Тоест възможно е да се създаде глобален бранд или такъв на локално ниво за начало само чрез стратегическо мислене, а не чрез инвестиции в реклама. Процесът на създаването на стратегията на бранда на някоя компания отнема между 1 и 4 месеца в зависимост от целта й. Следва имплементацията, която не е краят на процеса - трябва и управление на бранда.
Мартин Блиндер:
Стратегиите, които изработваме, са създадени, за да може компанията да постигне всяка цел, която си е поставила. Всичко е възможно, но трябва действие. Да кажем, че в момента страната е в подем. Това, което ни харесва, е, че има желание. Усетихме силен предприемачески дух, който чака водата, която да му помогне да расте. Тази вода са парите.
Жозе Филипе Торес:
Дори начинът, по който българите слушат идеите, начинът, по който вземат участие в тях, показва това. Българите са много скептични, но бъдещето е светло. Единственото, което трябва да се предприеме, е действието. Всичко е възможно. Сега е времето и България да си каже, че може да постигне успех. Въпросът е в осъществяването. Сега е решаващият момент, не след година. Времето никога няма да е подходящо. Никой никога не е готов на 100% да направи нещо. Никога няма перфектно време за нещо, но има подходящо време.
Мартин Блиндер:
Добър пример е отново испанска компания - преди около две седмици Telеfonica закупи О2 за 26 млрд. EUR.
Жозе Филипе Торес:
Това се е случило днес, тъй като преди 10 години те са се подготвяли за този ход. Искаме да видим подобно действие и от българска страна - не е задължително да купите британски телеком, но защо да не можете да закупите испанска или гръцка компания?
Мартин Блиндер:
Идеята за размера не е проблем. Вие сте 7.6 млн. души, Швеция, която е с почти 9 млн. жители, разполага с брандове като Volvo и Saab. Въпросът не е толкова до размера или с колко пари разполагате, важно е как боравите с тях и как се отваряте.