Варна търси своето място на картата на Европа

21.12.2005 | 01:00
по статията работи: econ.bg
При всяка строителна или друга акция най-важното е да се помирят интересите на хората

 

Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG

 

 


Кирил Йорданов е завършил Юридическия факултет на СУ "Св. Климент Охридски". От 1983 до 1991 г. е съдия във Варненския окръжен съд. По време на правителството на Филип Димитров става областен управител на Варна. Избран е за депутат в 37-ото НС от варненската листа на "Коалиция за България". През 1999 и 2003 г. печели кметските избори.

  • Всяко действие, което е свързано със строителство, с промяна на досегашния ритъм на града е свързано с някаква реакция
  • Имам навика да спирам туристи, които да ми разкажат как виждат града
  • Трябва да увеличим териториите, където активно се чисти
  • На пет места трябва да започне строителството на подземни паркинги 
     

Господин Йорданов, пред какви трудности се изправи Варна през изтичащата 2005 г.?

Кирил Йорданов:

Думата неприятности бих заменил с усилия. Те бяха в три насоки. Първо, през тази година трябваше да сложим ред в концепциите за развитие на града в няколко посоки. Трябваше да изработим план за развитие на Варна за периода 2007-2013 г., защото той е предпоставка за участие и теглене на средства от еврофондовете. Второто е изготвянето на общия устройствен план на града - това е висшият закон за развитие на Варна. Трето, работим върху всяка една от сферите, които имат потенциал да се развиват - готвим стратегия за здравеопазването, туризма и т. н. Друга важна част за морската столица е транспортната схема, която не само е готова, а започна и реализацията й. Трябваше да се изработят собствени мерки на регламент и при работата в сферите на строителството, зелените площи, рекламната дейност и паркирането. В някои отношения националното законодателство се забавя, заради което се налага мерките да бъдат регламентирани според спецификата на населеното място. Всяка акция, която е свързана със строителство, с промяна на досегашния ритъм на града е последвана от някаква реакция. В такъв случай е необходимо хората да бъдат обезщетени и успокоени, като естествено се спазят съдебните процедури. 

При такива случаи как обезщетявате съгражданите си?

Кирил Йорданов:

Със замени на жилища. Това, което отнемем, не става с отчуждаване, предоставяме право на избор. Например махнах бараките, защото гостите на града реагират доста остро на тази гледка. Естествено имаше съпротива. Разбирам защо. Това все пак е източник на препитание за притежателите им. 

Да разбирам ли, че тези практики ще продължат и през следващата година?

Кирил Йорданов:

Дори ще се задълбочават. Вече започнаха да излизат първите резултати от наши проекти, които са спечелили средства. Това е другата сфера, в която ще продължим да се борим. Ще търсим нашето реално партньорство и мястото на града на картата на Европа. Ще наблегна на това, защото смятам, че на другите дейности вече е дадено сериозно начало. 

Варна е голям град с много проблеми, един от тях е чистотата...

Кирил Йорданов:

Аз знам и един друг голям град, който също има проблеми с чистотата, но там са по-тежки. Варненци са недоволни от чистотата на града. Но варненци не знаят какво става, те не могат да сравняват с други градове. А по отношение чистотата аз смятам, че тя е на добро ниво. Проблемът се състои в следното - как да се обхванат по-големи територии от града. Това е един аспект на бъдещи усилия. Трябва да увеличим териториите, където активно, ежедневно се чисти. Другото, което трябва да направим, е да тласнем фирмите по пътя на закупуване на съвременна техника. И не на последно място трябва да има контрол върху разходваните средства, въвеждане на нови технологии. Да се следи реално какво се извършва, за да се плаща за труда. Пред нас е същият проблем, който стои и пред София, но малко по-изтеглен във времето. Нашето сметище е с трайност на живота 2008 г. Дотогава трябва да решим два въпроса. Къде да се намира сметището, защото то може да обслужва не само нашия град, но и няколко общини и курортни места. Мислим за сметище в европейския смисъл на думата, където да се депонира, или да изберем варианта, в който боклукът да се преработва. Ако изберем този вариант, трябва да отчетем способността на българина или по-точно неговата невъзможност да заплаща по-високите разходи, свързани с тази дейност. Имаме много предложения. В следващите месеци трябва да изберем пътя на развитие. 

Все пак имате 2 години да изберете технология...

Кирил Йорданов:

Хубаво би било за тези 2 години тази технология дори да заработи, но сроковете са кратки. Затова имаме и резервен вариант. Той е удължаване живота на съществуващото сметище, за да не се стига до конфликт от типа на софийския.

Как се развива Варна в транспортно отношение?

Кирил Йорданов:

На пет места трябва да започне строителството на подземни паркинги. Има и общинска, и частна инициатива. Частната инициатива по принцип е длъжна да помисли за действия в тази насока, за изграждането на големи обекти, където по вътрешните норми и правила трябва да се разкрият и паркоместа. Ако не може на същото място, да бъдат изградени на друго. Тук е зацепването - частна инициатива - бизнес - предприемач - община. 

А как виждате този процес във времето?

Кирил Йорданов:

Не може да бъде поставен максимален срок, защото на практика с решението на общинския съвет, което е още топло, ние поставяме началото на една процедура, по силата на която трябва да изберем фирмите, които ще ги изграждат. А тук вече може да има обжалване, може да има съдебен ексцес, затова горна граница не може да бъде сложена. Избрахме концесионер и в момента вече може да видите първите резултати. Това е много важен елемент на инфраструктурата на града. На следващата сесия трябва да вземем решение и за спирките на Варна. Основната цел по пътя на отдаване на концесия е ограничаването на търговската инициатива на територията на спирките. 

Какви са отзивите на туристите, посетили Варна?

Кирил Йорданов:

Моите впечатления от отзивите на туристите са придобити в една част от думите на най-големите туроператори в Европа, защото Варна доскоро беше единствената община, която участваше в най-голямото туристическо изложение в Европа - в Берлин. Имахме собствен щанд, със собствени изработени рекламни материали и аз знам становището на големите туроператори. Един от въпросите, които те поставиха, беше решаването на проблемите с проституцията, строителството, инфраструктурата и шума. Това е становището на туроператорите. Това е едното. Имам навика да спирам туристи, които ходят на групи из града, за да разговарям с тях. Разбира се, че в тези искрено изразени, спонтанно предизвикани становища варираме от забележки до искрено казани хубави думи. Хубавите реакции са мотив за работа, също както и критичните забележки.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 04.07   1054 г. – Свръхнова с наименование SN 1054 е забелязана за пръв път от династията Сун, араби и вероятно от американски индианци в близост до звездата Зета Таури. За...