Специално за ECON.BG
IBM e в България от 30-те години на XX век. Какви бяха основните бизнес предизвикателства през тези години?
Георги Ранделов:
Това са повече от 60 години. Фирмата се развиваше паралелно с развитието на България. Предизвикателствата, които България срещаше през този дълъг период се отразяваха и на присъствието на IBM на българския пазар.
През тези години няколко поколения израснаха с продуктите и културата на IBM. Пътят, който изминахме като присъствие в България се характеризира с това, че фирмата е свързана с почти всички, както в миналото, така и в настоящето, основни проекти касаещи информационните технологии. Като се започне от първите машини доставени за БДЖ и за националната статистика и се стигне до комплексните проекти, които в момента изграждаме за български клиенти – от правителствения сектор, от финансовия сектор, чуждестранни инвеститори. Навсякъде нашите клиенти са доволни и ние сме горди с нашата работа.
IBM подкрепя софтуера с отворен код и същевременно има най-голям брой регистрирани патенти десетки години наред. Как става това?
Георги Ранделов:
Това става става с много големи инвестиции в областта на развойната дейност. IBM е една от малкото фирми, които отделят огромен бюджет за R&D. По отношение на отворения код, бих искал да направим един паралел. Софтуерът с отворен код, това е софтуер, който е свободен, хората могат да използват този код, могат да го променят, да го настройват спрямо техните нужди и по този начин да се развива линията от продукти. От друга страна, говорим за отворени стандарти, където IBM е водещата фирма в света и радетел на тази инициатива. Нашата концепция и философия е клиентите използващи информационни технологии да не бъдат "вързани" към една отделна фирма, като същевременно да се позволи много добра интеграция между отделните системи, които клиентите използват. И в отворения код, и в отворените стандарти, цялата ни продуктова гама – хардуер, софтуер, услуги, е насочена именно към тази концепция. Много лесна интеграция, необвързаност на клиентите с дадената платформа, гъвкавост на системите, които да позволяват на клиента да реагира адекватно на променящата се среда.
Какво означава стратегията business on demand?
Георги Ранделов:
Бизнес по заявка е термин, концепция, философия, която IBM обяви преди малко повече от година и половина. Причината беше голямата динамиката в използването на информационни технологии, която поставя съвсем други предизвикателства пред бизнеса. Бизнесът по заявка, това е интегрираност на бизнес процесите, както в самата организация, така и интегрираност на бизнес процесите с основните партньори, основните доставчици, основните клиенти. Именно тази интегрираност на бизнес процесите позволява много бързо и адекватно реагиране на променящата се околна среда.
Какви он-лайн услуги предлага IBM Bulgaria? Има ли интерес от страна на клиентите?
Георги Ранделов:
Философията на IBM винаги е била, че създаваме продукти и услуги, които да могат да бъдат използвани от нашите бизнес партньори. Имаме много фокусирана стратегия за работа с бизнес партньори и т.нар. независими софтуерни разработчици. Ние предоставяме средствата, с които тези фирми да могат да изградят дадени решения, не само като продукти, но и като услуги по отношение на консултации, архитектури, изграждане и оптимизиране на бизнес процеси.
Електронните услуги на IBM предлагаме основно през нашите бизнес партньори. Във всяка една област на обществения и икономически живот могат да се видят решения, които са изградени на базата на IBM технология и са разработени от наши бизнес партньори.
Как да се направи така, според Вас, че да се увеличи процентът на потребителите на компютри?
Георги Ранделов:
Като се повиши стандартът на живот в България. Това е едно от решенията. Другото е инициативата на някои министерства да подпомагат този процес, като изграждат Интернет основа в училищата, като внедряват нови технологии в процеса на обучение, като изграждат комуникационна инфраструктура, която да позволява свързване и достъп до Интернет във всяка една точка на България. Тези процеси ще подпомогнат навлизането на компютрите до по-голям процент от населението.
IBM е позната като социално отговорна компания. Кои са основните ви проекти в тази насока?
Георги Ранделов:
IBM се грижи както за служителите, така и за клиентите си, като също така подпомагаме инициативи в образованието. Нашата идея е, че богатото познание което сме изградили в корпорацията IBM може да бъде прехвърлено и приложено в местните условия. Оценяваме високия интелектуален потенциал на българските учени и подпомагаме техните разработки. Проектите, които финансираме не винаги са свързани с информационните технологии. Те могат да бъдат насочени към всяка една област на икономическия живот в България. Това ни дава право да се гордеем, че подпомагаме науката в страната.
Накъде ще се развива бизнесът?
Георги Ранделов:
Това е една тенденция, която вече влиза и в България. Тенденция, при която вече не се говори за информационни технологии. Акцентира се върху бизнес процесите в една организация. След като IBM купи консултантската част на Pricewaterhouse, в корпорацията се вляха много висококвалифицирани консултанти. Именно този потенциал ни дава възможност да работим с клиенти насочени към бизнес процеси – изграждане на нова структура, нова концепция на фирми. Опитваме се да влезем в ролята на клиенти на нашите клиенти и това ни позволява да оптимизираме дейността на една организация. Вече няма да се говори за ИТ, ще се говори за изграждане на системи, които да позволят на дадена фирма или организация да се оптимизира структурата си, да бъде по-гъвкава на пазара, по-конкурентоспособна, именно с това ноу-хау от услуги и богато портфолио продукти.