Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
Господин Воденичаров, как ще представите Lenovo?
Радослав Воденичаров:
В края на 2004 г. IBM и Lenovo сключиха рамково споразумение, с което се установи създаването на нова международна компания Lenovo Group. С придобиването на компютърния отдел на IBM Lenovo Group стана третата по големина компютърна компания в света с над 19 хил. служители на всички континенти и с над 13 млрд. USD приходи за 2004 г. Компанията е регистрирана на Хонконгската стокова борса, като основните ръководни центрове са в САЩ и Китай. Водещ акционер в Lenovo Group е IBM, която притежава 18.9% от компанията.
Благодарение на тази сделка на световния компютърен пазар се появи лидер в областта на високите компютърни продукти, който ще развива силно иновативна политика, ще се постарае да заеме по-голям сегмент от пазар.
Защо Lenovo открива офис в България?
Радослав Воденичаров:
В България, както знаете, IBM развива официална търговска дейност от 1994 г. Факт е обаче, че наши компютри се продаваха и преди това в страната. В този смисъл IBM е с богат опит в предоставянето на първокласни услуги на българския компютърен пазар и е сериозен участник в редица високотехнологични проекти.
Поемайки компютърния отдел на IBM, Lenovo възнамерява да продължи традициите в тази насока и да търси все по-успешна реализация на развиващите се пазари, какъвто е и българският. Ето защо в рамките на това наше намерение планираме да вземем участие в множество бъдещи технологични проекти, свързани с развитието на информационното общество у нас например, или с увеличаването на броя на българските граждани, използващи компютър в домовете си.
Колко души ще бъдат първоначално назначени в представителството на компанията?
Радослав Воденичаров:
Вижте, след като Lenovo придоби компютърния отдел на IBM, част от екипа стават всички служители на този отдел в целия свят. Причина за това е фактът, че едно от условията в рамковото споразумение между двете компании е в първите 5 години IBM да помага на Lenovo с финансиране на производствената дейност, с осигуряване на сервиз за продуктите и с усилия в сферата на маркетинга. България не прави изключение - всички заети в българския компютърен отдел на IBM вече са част от екипа на Lenovo в България. Това означава, че засега не планираме да назначаваме допълнителни служители. Разбира се, при едно бъдещо успешно развитие ще разширим дейността си и съответно ще увеличим броя на персонала си.
А какво ще стане след приключването на този 5-годишен период на сътрудничество с IBM, в каква посока ще поеме Lenovo тогава?
Радослав Воденичаров:
Всяко подобно сътрудничество се сключва за определен и обикновено обозрим период от време, както е в случая. Това дава сигурност на инвеститорите и акционерите. Какво ще стане след 5 години с Lenovo, не мога да кажа отсега, но предполагам, че преди края на този период двете компании ще започнат преговори по допълнително уточняване на условията за сътрудничество.
Споменавате бъдещо успешно развитие на българския пазар. Кое смятате, че ще ви донесе подобно успешно развитие?
Радослав Воденичаров:
Като начало ще допълним продуктовата си гама на нашия пазар. Както знаете, IBM предлага в България серията си преносими компютри Think, предназначени главно за потребители от корпоративния сектор и от големи предприятия. Голяма част от продуктите на Lenovo обаче са насочени към индивидуални потребители и към представители на малкия и средния бизнес, като компанията е известна с изключително качествените си мултимедийни продукти. Освен това Lenovo произвежда изключително широка гама от високотехнологични продукти, в това число и мобилни телефони, които, вярвам, ще бъдат предложени и на българския пазар в бъдеще.
Как точно ще се разпространяват продуктите на Lenovo на българския пазар?
Радослав Воденичаров:
За целта ще се използва установената вече от IBM България дистрибуторска мрежа, като, разбира се, ние сме отворени към нейното разширяване и дообогатяване с нови партньори.
С какви проблеми очаквате да се сблъскате със стъпването си на родния пазар?
Радослав Воденичаров:
Аз лично предпочитам да говоря за предизвикателства, пред които ще се изправим. Главното от тях е налагането на новото име на компанията, за което ще са необходими сериозни маркетингови усилия. Именно като част от тази маркетингова кампания Lenovo е един от спонсорите на зимната олимпиада в Торино през 2006 г. и на лятната в Пекин през 2008 г. Друго предизвикателство пред нас ще е доизграждането на силна дилърска мрежа в страната. Не на последно място са и свръхочакванията на клиентите за много евтини продукти. Наистина, компанията ще предложи съобразени с българския пазар цени на продукцията, но не е възможно да продаваме високи технологии на много ниски цени.
Кога да очакваме първите продукти на Lenovo в българската търговска мрежа?
Радослав Воденичаров:
Очакваме това да се случи през първото тримесечие на 2006 г.