Влизането на България в ЕС няма да промени пазара

01.07.2005 | 01:00
по статията работи: econ.bg
Плановете, които си поставихме, са повече от изпълнени

 

Господин Царфати, преди година "TBI Group" обяви доста амбициозни планове. Каква е равносметката една година по-късно?

Насим Царфати:

Плановете, които си поставихме, са повече от изпълнени. ПОК "Доверие" е фонд с над 40% пазарен дял, при това с тенденция на стабилно задържане на този резултат. Това означава, че хората имат доверие във фонда, което за нас е голям успех. Много рядко може да се намери в други страни фонд с толкова голямо доверие от страна на населението.

Развитието на "Доверие" в бъдеще много зависи и от външни фактори. Например, ако нивото на безработицата в България падне, във фондовете ще влязат нови хора. Ние сме сигурни, че това ще стане. Вашата страна върви към намаляване на безработицата. Броят на заетите ще се увеличава. Това означава, че повече хора ще се осигуряват във фондовете. Да не говорим, че всяка година така или иначе във фондовете влизат между 40 и 60 хиляди млади хора.

"Булстрад - здравно осигуряване" е все още малка компания. Но този пазар тепърва ще се развива. Трябва да се направят промени в законодателството. Ние имаме интереси в този бизнес, но чакаме въпросните промени. В момента големите фирми в този бранш имат само по 2-3 групови договора. Хората в България все още не са осъзнали, че трябва да си правят индивидуални здравни осигуровки.

От ЗАД "Булстрад живот" сме повече от доволни. Въпреки че Банка ДСК се отдели и направи свой животозастраховател, ние сме 5-ти на пазара, с удвоени приходи в сравнение с миналата година. Ако изключим и премиите, които идваха по линия на банката, чистият ни растеж е 4 пъти в сравнение с 2004 година. Целта ни е след 2 години да станем един от трите големи животозастрахователи на пазара.

ЗПАД "Булстрад" е най-големият застраховател в България. Финансовите резултати за първите 3 месеца показаха, че пак сме лидери в бранша. Вече 2-3 години не сме монополисти по "Зелена карта", не даваме бензин или нещо друго за сключилите "Гражданска отговорност", и въпреки това пак сме №1. Целта ни е и за в бъдеще да останем лидер на общозастрахователния пазар в България. Естествено, опитваме да увеличим дела си в "Каско"-то, да предложим нови продукти на пазара, да разширим дела на индивидуалните договори.

"TBI кредит" също постигна добри резултати – присъстваме в основните вериги магазини. От миналия месец започнахме да издаваме и кредитни карти на нашите добри клиенти.

"АSSET Management" също e №1 – имаме най-големия взаимен фонд в страната. Разликата ни с втория и третия постоянно се увеличава. Очакваме този бизнес да стане един от най-печелившите в групата. Предвиждаме съвсем скоро да излезем на пазара с още един фонд, а до края на годината трябва да станат общо три, за да могат хората да избират.

Аз не знам друга финансова група, дори тези, които имат банки, да предлага такова многообразие от продукти на българския пазар.

Значи резултатите ви удовлетворяват, имате много силни компании. А идентифицират ли ви вече като група, каквото беше вашето желание преди година?

Насим Царфати:

Мисля, че всеки вече разбира, че TBI е група. Това, че имената на фирмите са различни, не означава, че не са в една група. Може би масовият потребител все още не е съвсем наясно с този факт, но хората от бранша вече го знаят.
 
Икономическите условия и нормативната уредба в България благоприятни ли са за развиваните от вас различни видове бизнес?

Насим Царфати:

Групата TBI инвестира в осем други страни. Затова мога да кажа, че в България средата е добра от законодателна гледна точка. Може да се направят малки промени, що се отнася до инвестициите на пенсионните фондове. Сега сме длъжни да инвестираме поне 50% от активите в ДЦК, а  техните лихвите са ниски. Това ограничава печалбата на членовете на фондовете в сравнение с тази, която биха получили, ако можехме да инвестираме и в други инструменти. За съжаление се говори, че няма да можем да инвестираме в недвижими имоти. Аз мисля, че това е голямата грешка. Най-големите инвеститори в недвижими имоти в света са пенсионните фондове. Ако България ограничи инвестирането в недвижими имоти, това ще бъде удар по растежа на този бранш. Затова ние се опитваме да убедим управляващите, че не е добре да забраняват инвестициите в недвижими имоти. Напротив, трябва да увеличат процентите, които можем да инвестираме в недвижими имоти. Това ще доведе до разкриване на нови работни места. Инвестирането в ДЦК или в корпоративни акции не дава бизнес на някой друг. Но ако инвестираме в недвижими имоти и искаме още да инвестираме, това означава, че трябва да се построят нови обекти. Това е верижен резултат, който е добър за България.

Как виждате развитието на групата в дългосрочен план?

Насим Царфати:

В България трябва да запазим позициите си и всяка година да пускаме нов вид продукт – например нови взаимни фондове. Освен това групата има големи амбиции за бъдещи успехи в Украйна и Русия. Преди месец купихме 10-та по големина застрахователна компания в Русия.

Ще успеете ли мултиплицирате там успешния модел от България?

Насим Царфати:

Това е нашата цел. Естествено, ние сме наясно, че не можем да постигнем там такива пазарни дялове като в България. Тук сме от 1994 г., а там влизаме през 2005-та. Освен това има и други, които влизат в тези страни. Когато стъпихме в България през 1994 г., никоя от големите чужди фирми в нашия бранш не беше представена тук. Това за нас беше добре – имахме време да растем преди големите да дойдат. Най-важното е, че и след влизането им в България сме все още лидери в поне 80% от нещата, които правим у вас. Целта ни в другите страни е да станем една от петте най-големи групи на съответните пазари.

Как ще се промени вашата пазарна позиция и поведение след 2007 г., когато България ще стане член на ЕС и се очаква масирана инвазия на чуждестранни застрахователи, пенсионни компании и др.?

Насим Царфати:

Не мисля, че влизането на България в Евросъюза ще промени нещо в пазара. Който мисли, че някой голям застраховател или пенсионен фонд ще дойде тук само защото страната става член на ЕС, греши. Ако ще влизат нови чужди инвеститори, те ще влязат сега, дори вече влязоха. Може да се види, че 1-2 години след влизането на първите 10 източноевропейски страни в ЕС нищо не е променено в пазарите им. Така че, ако нещо ще става на българския пазар, то ще става сега, а не след 2007 година.

Казахте, че навлизате на източните пазари – купили сте десетата по големина застрахователна компания в Русия. От западните пазари обаче се изтегляте – в Словакия продадохте пенсионната си компания, в Румъния – застрахователната...

Насим Царфати:

Това са два различни случая. В Словакия групата реши, че след като, за съжаление, не успяхме да влезем и в други сектори, е по-добре да продадем пенсионния си фонд. Освен това получихме много добра цена. В началото пенсионният ни фонд в Словакия беше малък, но впоследствие го направихме №1 - с около 45% пазарен дял. И тогава решихме, че е дошло времето да продаваме на другите големи инвеститори там. Не защото мислим, че инвестицията е лоша, а защото решихме, че стратегически е добре да инвестираме в страни, в които ще можем да предлагаме цялата гама продукти.
В Румъния не сме се оттеглили от пазара. Оставаме с 50 на 50 процента дял с "Винер щетише" в животозастраховането, защото в тази страна очакваме по-голям растеж в животозастраховането, отколкото в общото застраховане.

Около 100 млн. евро си осигурихте от тези две сделки. Накъде ще насочите свободният ресурс?

Насим Царфати:

Към България, Сърбия, Русия и Украйна. В Грузия пак станахме №1, но пазарът е малък - ако ще инвестираме там, то ще е не повече от 5-6 млн. долара.

А предвиждате ли варианти за коопериране на други пазари, както е станало в Румъния с "Винер Щетише"?

Насим Царфати:

Винаги може да стане нещо такова, но засега нямаме нищо конкретно предвид.

И като финал, какво да очакваме от групата у нас и на международните пазари?

Насим Царфати:

Може да се ориентираме и към други страни, като Турция например, но това ще стане към 2007-2008 година. Интересуваме се и от други пазари, където можем да наложим нашия опит. Но казвам може би – това не означава, че задължително ще влезем там./INSURANCE.BG

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 07.05   558 г. – куполът на катедралата Света София в Константинопол се срутва. Тогавашният император Юстиниан I нарежда реконстукция. 1099 г. – Кръстоносците достигат...