Специално за Econ.bg
Жан-Пол Жанрено работи за международната природозащитна организация WWF от 1990 г. През 2000 г. той е назначен за ръководител на отдела за връзки с бизнеса и индустрията във WWF Интернешънъл. Неговите отговорности включват планиране, иницииране и водене на бизнес и индустриалната политика на глобалната мрежа на WWF, както и създаване и поддържане на иновативни бизнес партньорства в подкрепа на устойчивата природозащита и развитие. Жан-Пол се занимава с поддържането на отношенията на WWF с глобални бизнес партньори като "Лафарж", "Канон", HSBC и "Нокиа". Жан-Пол е основател и ръководител на One Planet Living (OPL), инициатива за партньорство, която цели да изгради световна мрежа от общества на OPL, за да демонстрира, че устойчивото жизнено и икономическо развитие може да бъде лесно, привлекателно и достъпно. В момента OPL работи по проект в Португалия на стойност 1 милиард евро, занимава се с китайски град с население 200 000 жители, както и с планирането на Олимпийските игри в Лондон. Подобна инициатива, наречена One Planet Leaders, помага на корпоративни мениджъри на средно и високо ниво да идентифицират възможностите за устойчив бизнес и да инициират промени в своите компании.
Г-н Жанрено, как бизнесът може да помага на околната среда и интересува ли се той от това?
Жан-Пол Жанрено:
Много бизнеси се занимават с опазване на природата, защото иначе няма как да съществуват и да работят. Голяма част от тях го правят, защото техните собственици или акционери имат желание да го правят. В края на краищата, за нас като организация няма никакво значение какви са причините зад това тяхно желание. Важното е, че го правят.
Чрез стимули или чрез наказания компаниите по-лесно биват принуждавани да се съобразяват с околната среда?
Жан-Пол Жанрено:
И по двата начина. Това, което забелязваме е, че все повече компании предприемат тези действия по своя инициатива. Просто им идва от вътре. Все едно е да нарисуваш графити на стената. Някои хора ги виждат, прочитат, разбират ги и това ги променя. Други пък виждат, прочитат, но не ги разбират и съответно нищо не се променя. Има и трети, които просто минават и въобще не ги забелязват.
По същия начин е и с компаниите. Много компании се ориентират към това, тъй като са на мнение, че просто това е пътят. Други все още не са на този етап, но рано или късно ще стигнат. Има и такива, които въобще не се замислят по този въпрос. И още нещо бих добавил – някои компании наистина имат нужда от "тояга", други - от "морков". Ние работим с тези, които сами са осъзнали, че трябва да променят нещо, но има и такива, които не го правят. За тях е добре правителството да им налага глоби или наказания, ако замърсяват околната среда.
Какви са резултатите от инициативата Оne planet living, която Вие оглавявате?
Жан-Пол Жанрено:
Оne planet living работи от три години и половина и вече има твърде много проекти, с които ние се занимаваме. Трябва да се знае в същото време, че има много компании, които вече разбират, че не могат да продължат да работят по този начин както досега, защото ще се получи така, че в един момент те няма да имат ресурсите и няма да има на кого да продават стоките си. За сметка на това, очевидно има все по-голям брой компании, които осъзнават нуждата да се промени начинът, по който те правят бизнес. Това разбира се ни радва и се надяваме да продължава и в бъдеще.
Интервюто взе Апостол Апостолов