Въпреки проблемите, кабелните оператори ще запазят абонатите си

22.02.2007 | 01:00
по статията работи: econ.bg
Тенденциите на българския кабелен пазар следват европейската практика

 

Специално за Екон

 

Г-жо Георгиева, как се финансират кабелните оператори?

Магдалена Георгиева:

Всеки кабелен оператор е търговско дружество. През последната една година върви един много динамичен процес на консолидация на кабелния пазар, което означава на практика, че сериозни международни инвеститори вече финансират и закупуват кабелни мрежи. Оттук върви и консолидация, т.е. обединяване както на търговските дружества, така и натехническите съоръжения. Така че на практика повечето, ако не и всички, кабелни мрежи са търговски дружества и финансират сами себе си. Работят като всички други търговски дружества. Финансират се чрез месечните такси, които събират от потребителите си.

От гледна точка на световната практика има ли разлика във финансирането?

Магдалена Георгиева:

Смятам, че у нас се следва европейската тенденция, при която кабелният пазар се окрупнява и на него остават няколко големи оператори, които се конкурират помежду си. Действително този процес у нас малко закъсня, ако се има предвид стартирането му в останалите европейски страни. Затова пък напоследък тенденцията, която се наблюдава, е в посока на много бърза консолидация.

В момента освен това, че пазарът се консолидира, се наблюдава и навлизане на чуждестранни капитали. От чисто юридическа гледна точка самите оператори се обединяват - било то със сливане,  вливане, изкупуване на дялове, директно финансиране. Така че всъщност това, което се случва в кабелния бранш у нас, не е нищо изненадващо, нищо различно, нищо по-особено от онова, което вече се случва в Европа.

Колко са кабелните оператори в момента в страната?

Магдалена Георгиева:

Ако трябва да се вярва на официалния регистър, който подържа Комисията за регулиране на съобщенията, (органът, който е регулаторен по отношение на дейността, която се извършва от кабелните телевизии), кабелните оператори общо са 700. Този брой на практика показва една също нова тенденция, защото в първоначалния етап на развитие на кабелните мрежи през 1998 година, те бяха около 1200. Т. е. дори чисто формално, от гледна точка на получените регистрации за извършване на такава дейност, броят на операторите намалява.

Какви са отношенията между кабелните оператори и продуцентите на програми в момента?

Магдалена Георгиева:

Трябва да ви кажа, че далеч от профанизирането на спора, който върви на повърхността, в медиите и в общественото пространство изобщо, отношенията между продуцентите и представителите на телевизионни програми и кабелните оператори са претърпели съществена промяна и развитие от момента на възникване на кабелния бизнес в България. В повечето големи кабелни телевизии всички програми, които се излъчват, са с уредени и платени авторски права. И това е безспорно. Освен преекспонирания проблем с "Диема", всички останали отношения вървят в реда на нещата - при нормални търговски преговори, при договаряне на оптималните цени, които се предлагат и които един кабелен оператор може да приеме за разпространяването на дадена телевизионна програма. Смятам, че това е една традиционно добра търговска практика.

Какво имате предвид под "преекспониране на проблема с "Диема"?

Магдалена Георгиева:

Според мен проблемът е търговски. Става въпрос за цена. Цена, която от една страна се предлага от един разпространител на телевизионна програма, цена, която се предлага в пакет за "n" на брой програми. Не знам как е изчислявана цената - вероятно този, който предлага тази програма, също си е правил сметките. Ако цената трябва да бъде разпределена между всички абонати, това на практика ще натовари крайния потребител твърде много. Това е нещо, което кабелният оператор, грижейки се все пак за добрите си взаймоотношения с крайния потребител, не може да приеме. Проблемът е търговски, но той се превърна в доста добро поле за медийни изяви на едни или на други личности, намеси се футболът като любим спорт на българите. Това беше механизъм за приковаване на вниманието на медиите към един, пак казвам, търговски спор между кабелните оператори от една страна и разпространителите на пакета от програми, които "Диема Вижън" предлага на българските зрители.

В крайна сметка излиза, че кабелните оператори спечелиха от целия този спор защото повишиха цените, но не предлагат "Диема"...

Магдалена Георгиева:

Повишаването на цените не беше свързано с предлагането или непредлагането на програмите, които се предоставят от "Диема Вижън".

Но това се случи в същия момент...

Магдалена Георгиева:

Това, че един бюджет, който всеки сериозен кабелен оператор планира и предвижда много преди началото на една календарна година и който предвижда нормално увеличение от 10%, е огласен в момента, в който не е налице споразумение за излъчване на определени програми, не променя този бюджет Освен това, ако тези условия бяха приети, цените на услугите на кабелните оператори, които трябваше да приемат да излъчват "Диема", многократно щяха да скочат.

Смятате ли, че увеличението на месечните такси е нормално, като се има предвид услугата, която се предлага в България от кабелните оператори?

Магдалена Георгиева:

Доколкото търговската политика на всеки кабелен оператор е самостоятелна (а и става дума за бюджет, който така или иначе е свързан с изключително много и разнообразни разходи), смятам, че няма обща тенденция на увеличаване на цените Един оператор увеличава цената си повече, друг - по-малко, трети може да си позволи да не я увеличава. Не смятам, че има обща тенденция в това отношение, нито някакво споразумение между кабелните оператори за вдигане на цените. По-скоро това е продиктувано от покачването на цените на всички услуги. Като комунална услуга, това е една опосредствана услуга, която се влияе от всички останали цени. Достъпът до кабелна телевизия е нещо, което се оскъпява, с оглед на качването на всички цени след началото на 2007 г.

Не е ли проблем фактът, че цените са все пак повишени, а пакетът от програми, който се предлага, е непроменен?

Магдалена Георгиева:

Аз не смятам, че пакетът не е променен. Вярно е, че в един период от месец, месец и нещо, се получи луфт, след като изчезнаха някои програми от основния пакет, който предлагат някои от кабелните оператори. Но, повярвайте ми, първото нещо, което един кабелен оператор е заинтересован да направи, е да не изгуби абонатите си. Така че всеки от кабелните оператори ще направи абсолютно всичко възможно, за да запълни празнината, която се отваря от липсата на определени програми. Не само да допълни пакета, но и да го оптимизира, и да го направи по-интересен. Мисля, че не е тайна за медийния свят,  че кабелните оператори, които решиха, че няма да излъчват "Диема", вече търсят и водят преговори за запълване и на празнината от гледна точка и на спорта, който върви по кабелните мрежи. Зрителите няма да бъдат лишени от уникалното съдържание, което "Диема" им предлагаше, т.е. от спорта. Наясно сме, че това е болезнена тема за голяма част от абонатите на кабелните мрежи. Никой от операторите не желае да загуби своите абонати. Ето защо всеки сам, но и всички ние заедно, търсим решение, така че никой от абонатите да не бъде ощетен от гледна точка на онова, което той очаква да види по кабелната си мрежа.

Има ли вероятност голяма част от потребителите на кабелни услуги да преминат към цифровата телевизия?

Магдалена Георгиева:

Ние обсъждахме този въпрос в асоциацията. Тенденциите от началото на годината досега показват, че очертаната опасност голяма част от абонатите на кабелните оператори да станат абонати на цифрова телевизия, не се случва. Действително цифровите телевизии имат своята рекламна политика, имат и своя аудитория, но услугата, която се предлага, е една. Тя е съществено по-скъпа от онова, което абонатът може да получи, като е има предвид разнообразието от програми, от кабелната телевизия. Трябва да имаме предвид и това, че действителността в България е такава, че почти няма дом, в който да има повече от един телевизор, като същевременно има различни препочитания, хората от едно семейство искат да гледат различни неща. Има разнообразни интереси и засега смятам, че най-пълно отговарящ на разнообразните интереси в едно семейство е всъщност кабелният оператор, който предлага за всекиго по нещо.

От гледна точка на пазара, какъв е максималният брой на кабелните оператори, които е нормално да оперират в страната?

Магдалена Георгиева:

У нас така или иначе се следва европейската тенденция, при която има 4 или 5 големи кабелни оператора, без това да изключва възможността в провинциалните градове да има по-малки кабелни оператори, които на практика не са никак малки. Те са средни мрежи, които обаче технологично по нищо не отстъпват на мегаоператорите. Тенденцията е също така към конвергиране на телекомуникационните услуги. Не очаквайте кабелният оператор да е и да си остане това, което беше. Кабелният оператор в момента ви предоставя достъп до Интернет, а също така и възможност за телефония. В момента една кабелна мрежа предоставя тройна услуга на всеки абонат. Т.е. с влизането на един кабел във вашия дом, вие ще можете да гледате телевизия, ще имате достъп до Интернет и до фиксирана гласова телефонна услуга – всичко това на абсолютно конкурентни цени.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 02.07   1556 г. – Русия завладява и присъединява Астраханското ханство. 1644 г. – Английска гражданска война: Състои се Битката при Марстън Мур. 1776 г. –...