Специално за Econ.bg
Г-н Бресковски, кои са основните дейности и цели на "Микрофонд" ЕАД? От колко време развивате дейността си?
Георги Бресковски:
"Микрофонд" ЕАД е първата българска неправителствена организация, занимаваща се с микрофинансиране, която се е трансформирала в търговска компания за финансиране на микро и малки фирми. Основната ни цел е да подпомагаме инициативните хора в България, като осигуряваме алтернативни финансови и други услуги за стартиращи, микро и малки фирми. Ние вярваме, че малкият бизнес е двигател на икономическото развитие и притежава най-големия потенциал.
Как се финансира организацията ви? Какъв е принципът за набавяне на финансов ресурс за небанковите финансиращи институции?
Георги Бресковски:
"Микрофонд" се финансира на пазарен принцип. Ползваме финансиране от български търговски банки и от международни финансови институции, специализирани в подкрепата на микрофинансирането по света – Dexia Microcredit Fund, Oikocredit, Etimos и др. Към момента сумата на привлечените средства възлиза на повече от 4,2 млн евро.
Кои са основните продукти, които предлагате?
Георги Бресковски:
Предлагаме основно три вида заеми: "Микроинвест" – 3000 лв. за 36 месеца, "Микрокредит" – 1000 лв. бърз заем за оборотни средства без обезпечение, и "Старт" за стартиращ бизнес. Първото необходимо условие за отпускане на заем "Старт" е клиентът да има регистрирана търговска фирма, да е частен земеделски производител или лице, практикуващо свободна професия. Основното изискване е да има добра идея за развитие на бизнес. Максималната сума по този кредит е 10 000 лв., като се изисква 10% самоучастие от страна на клиента.
Към кого са насочени вашите услуги? Кои са основните групи клиенти, които биха могли да се възползват от тях?
Георги Бресковски:
Микрофинансирането като специфичен бизнес е насочено към предприемачите, които трудно намират достъп до финансовия ресурс на банките. Това са най-малките фирми, които не могат да докажат добра годишна печалба, наличност на активи или са стартиращ бизнес.
Друга основна група клиенти – това са безработни, самонаети или хора в неравностойно положение, които чрез някаква дребна икономическа дейност, например търговия на дребно, услуги, селско стопанство, и разчитайки основно на собствения си труд, се опитват да изхранват семействата си и да им осигурят по-добър жизнен стандарт. С наша помощ те не само имат възможност да увеличат приходите си, но получават и шанс да се интегрират във финансовата система, след като натрупат кредитна история при нас.
Тези две групи хора се целевата ниша не само на "Микрофонд", но и на всички микрофинансови институции, членове на Българския алианс за микрофинансиране.
Клиентите на "Микрофонд" са регистрирани търговски фирми съгласно търговския закон; регистрирани земеделски производители; лица, практикуващи свободни професии. Голяма част от тях се намират в отдалечени от областните градове населени места – малки общини или села.
Над 60% от клиентите ни работят в села или малки градове. Към края на 2006 г. 35% от всички клиенти на фонда са земеделци и животновъди, 33% са търговци на дребно, предимно еднолични търговци, 20% са в сферата на услугите.
Освен финансова подкрепа, "Микрофонд" предоставя на клиентите си и бизнес консултации, помощ при подготовка на документите за кандидатстване за заем, както и постоянни консултации и подкрепа през целия период на заема. Реалното партньорство между "Микрофонд" и клиента не приключва с отпускането на заема. То започва тогава.
Кои са предимствата на финансирането чрез небанкови организации като тази, която Вие представлявате, в сравнение с банковото кредитиране? Лихвите и таксите по отпусканите средства съпоставими ли са?
Георги Бресковски:
Микрофинансирането има няколко основни предимства. Първо, микрофинансовите организации предлагат лесна и бърза процедура. Тъй като обикновено са по-малки като структура, вземането на решение за отпускане на заем е много по-бързо.
Второ, обслужването е по-различно. Експертите по микрофинансиране имат повече от 8 години работа с микро и малкия бизнес, в резултат на което изключително добре познават нуждите на предприемачите. Това също помага да се съкрати времето за одобрение. Друго предимство е, че на всеки клиент се предоставя помощ при подготовката на документи за кандидатстване за заем.
Трето, ние сме по-гъвкави. Трудно може да се създаде система за оценка на база на формални показатели, не може да се сложи строга рамка за параметрите на заема. Затова често се налага да сме гъвкави, за да помогнем на клиента.
Предимство конкретно на "Микрофонд" ЕАД е, че предлагаме финансиране на стартиращ бизнес. Тази услуга не се предлага от всички финансови институции.
Друго важно предимство на микрофинансиращите институции е, че достигат до отдалечени населени места, където достъпът до финансови услуги традиционно е затруднен.
Има ли интерес към сектора на микрофинансирането и микрокредитирането у нас? Знаят ли хората и бизнесът за възможностите, които предлагате?
Георги Бресковски:
Интерес има, защото всеки предприемач се е изправял пред нуждата от гъвкаво и бързо финансиране. Основният начин за популяризиране на дейността ни са препоръки от съществуващите ни клиенти. В регионите, където работим, смятам че сме добре познати.
Кои са предизвикателствата пред организации като вашата след присъединяването на страната ни към ЕС?
Георги Бресковски:
Основното предизвикателство пред нас са затрудненията на нашите клиенти, микро и малките фирми – най-вече допълнителните разходи, които трябва да направят, за да отговарят на новите изисквания към тях. Например малките магазинчета за хранителни стоки – при нормата на печалба и при оборота, който имат, за много от тях стои въпросът дали си струва да продължат напред.
Голямо предизвикателство е и конкуренцията. Това е добре за клиентите ни, защото ще трябва да бъдем по-ефективни, за да можем да предложим добра цена за нашите продукти.