Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
Ако не бъдат предприети незабавни и ефективни мерки за противодействие, задръстванията на пътищата и замърсяването на околната среда от шосейния транспорт вероятно ще нараснат до
непоносими нива
Господин Копс, как оценявате промените в Европа през последните години?
Оскар де Брун Копс:
Европа днес е различен континент от това, което представляваше само преди няколко месеца и години. Континентът се променя и включва повече хора, ресурси и умения, обединени от общата цел за повишаване конкурентоспособността в глобалната икономика. Това е Европа, която съвсем наскоро разшири границите си, включи десетки милиони нови граждани и е готова да приеме още. През последните 15 г. политическата карта на континента претърпя и друга промяна. След раздробяването на бившата Югославия възникнаха пет нови държави. Това доведе неизбежно до увеличаване броя на междудържавните граници, до създаването на собствени регулаторни агенции във всяка страна и до утежняване на административните процедури в областта на транспорта.
До какво доведоха измененията?
Оскар де Брун Копс:
Много често опашките от товарни автомобили, чакащи да преминат през тези граници, се простират с километри и в много случаи преминаването на границите и митническата обработка отнемат не часове, а дни. Създаването на пет нови железопътни компании със собствени оперативни процедури в западната част на Балканския полуостров предизвика още по-голяма загуба на време за железопътния транспорт. Това се отразява сериозно на сектора на товарните железопътни превози, където удължените срокове и липсата на предсказуемост за точното време на пристигането на товарните влакове влошава конкурентоспособността му в сравнение с шосейния транспорт. Така например, докато българските спедитори предлагат срок от 4 дни за доставка с товарен автомобил до Централна Европа /600-800 км/, срокът за жп транспорта е около 10 дни.
Какви трябва да са действията в тази насока?
Оскар де Брун Копс:
Засилващото се пренасочване на икономиките и ориентирането им към услугите заедно с промяната в структурата на транспортните потоци към превоза на стоки с по-висока стойност изискват по-бърз, по-висококачествен и по-гъвкав транспорт. Секторът на шосейния транспорт се адаптира бързо спрямо тази промяна в търсенето и се очаква неговата роля да се повиши значително за сметка на железопътния транспорт.
Как влияе това върху региона?
Оскар де Брун Копс:
Значително се влошават имиджът и инвестиционният климат, а това е пречка за икономическия растеж и създаването на заетост, които са основни фактори в борбата срещу бедността. Правителствата в Югоизточна Европа осъзнаха, че основно условие за повишаване на конкурентоспособността на региона в рамките на глобалния пазар е намаляването на разходите за транспорт. Това може да се постигне не само чрез подобряването на материалната инфраструктура, но и чрез опростяването на транзитните и митническите процедури и чрез отстраняване на неофициалните плащания или корупцията. Това увеличава икономическото разстояние до пазарите на ЕС. Ситуацията се усложнява още повече поради засилващата се конкуренция от Югоизточна Азия, с която страни като България се сблъскват не само в борба за дял на европейските пазари, но дори и на вътрешния си пазар. Така например краят на епохата на Международното съглашение по текстила беше съпроводен с широкомащабно пренасочване на производството на готови облекла за масовия потребител към Китай и Индия. Необходимо е съкращаване на разстоянието до пазарите чрез разработването на ефективна логистична система, осигуряваща надеждна доставка на стоките.
Каква е ролята на банката в този процес?
Оскар де Брун Копс:
Заедно с партньорите си за развитие от Европейската комисия ние се стремим да подпомогнем справянето с това предизвикателство. Предоставихме подкрепа за програмата Улесняване на търговията и
транспорта в Югоизточна Европа
/УТТЮЕ/, която стартира през 2001 г. и предложи регионален подход за съкращаване на икономическите разстояния и за облекчаване на търговските потоци между Албания, Босна и Херцеговина, България,
Хърватия, Македония, Молдова, Румъния, Сърбия и Черна гора.
Какви са постиженията на българия?
Оскар де Брун Копс:
В България програмата ще приключи на 30 септември 2005 г. Постигнатите резултати са окуражаващи - времето за чакане от товарните автомобили през 2004 г. беше съкратено със 72% в сравнение с 2001 г., а приходите на един митнически служител се увеличиха драстично със 178% спрямо 1999 г.
Има ли още предизвикателства за региона?
Оскар де Брун Копс:
През миналата седмица в Загреб се срещнаха представители на правителствата на десетте страни от региона, в т. ч. и от България, за да разгледат необходимостта от надеждни и ефективни транспортни системи по основните регионални коридори. Партньорите от Европейската комисия, от Пакта за стабилност, от другите международни финансови институции и СБ ще спомогнат за извличането на максимални изгоди от натрупания опит и добрата практика на програмата УТТЮЕ.
Какви действия е предприела СБ?
Оскар де Брун Копс:
За по-голямо сближаване на региона с ЕС банката предприе подготовката на втора регионална програма за улесняване на търговията и транспорта в Югоизточна Европа. Очаква се това да доведе до разработването на нови проекти с подкрепата на международните финансови институции, за да може разстоянията между региона, ЕС и глобалните пазари да се съкратят. Тъй като ресурсите са оскъдни, а потребностите са големи, новите програми ще се съсредоточават върху основните регионални транспортни оси, договорени между ЕС и съседните страни. СБ ще представи вариант на нова програма, насочена към укрепване на националното и трансграничното междуведомствено сътрудничество, към повишаване на ефективността, конкурентоспособността и интероперабилността на транспортните мрежи и особено на интермодалността в железопътния транспорт и към поощряване на иновационните транспортни технологии.