Данъчният консултант вече не е лукс, а необходимост

22.08.2003 | 01:00
по статията работи: econ.bg

 

Специално за ECON.BG

 

- Г-н Начев, бихте ли ни разказали за "Аскана"? Трудно ли се пробива на българския пазар във вашата област?

д-р Димитър Начев:

- "Аскана" ООД е регистрирана през 1991 г. В продължение на повече от 10 години фирмата ни издава реномираното списание "Данъчна практика, счетоводство, финанси на фирмата", а също и друга специализирана литература в областта на счетоводството и данъчното облагане. Паралелно с това осъществяваме и счетоводно обслужване на фирми от различни сфери на дейност, в т.ч. и на предприятия, собственост на големи чуждестранни компании, като "Пионер семена - България" с американски капитал, СП "Гранит - Хасково" - клон на македонска фирма, и други.

В ежедневието си нашите експерти са изправени пред предизвикателството да решават все по-сложни казуси, което изисква поддържането на висок професионализъм и екипност в работата. В редица случаи се налага да ползваме услугите и на външни сътрудници, специалисти в области, като търговско право, митнически режим, трудово право и др., чиито знания и опит помагат за комплексното решаване на възникналия пред клиента проблем. Ето защо, спокойно мога да кажа, че предоставяните от нас консултантски и счетоводни услуги се отличават със своето качество от гледна точка на компетентност и комплексност.

Що се отнася до втория въпрос – за нас не беше трудно да пробием на пазара, защото бяхме от първите, когато все още се чувстваше глад за информация в областта на данъчното облагане. С течение на времето пазарът се насити от фирми, предлагащи услуги в тази област. Бих казал, че в момента предлагането е по-голямо от търсенето, но в живота винаги има точка на равновесие, следвана от дисбаланс, отново баланс и т.н. Конкуренцията е велика движеща сила – тя подпомага собственото ни израстване като професионалисти и способства за реализирането на нови оригинални идеи по отношение вида и начина на предоставяните услуги. Бърка този, който я възприема като нещо негативно.

Така че конкуренцията не ни създава проблеми. Проблемите произтичат по-скоро от структурните промени в икономиката и най-вече от честите промени в законодателството, рефлектиращи не особено благоприятно върху бизнеса.

- Какви са впечатленията ви, успяват ли българските фирми да бъдат в крак с измененията на законодателството? Какви са основните затруднения пред тях?

д-р Димитър Начев:

- Трудно е да бъдеш в крак с ежегодно променящите се закони, особено за фирмите, които разчитат само на един счетоводител – а те не са малко. При тази гъвкавост на данъчното законодателство и на фона на все още неизбистрената в практически план философия на счетоводното законодателство едва ли има фирма, която да е напълно изправна в счетоводно и данъчно отношение. И проблемът не е толкова в честите промени, колкото в начина, по който се правят – тежки текстове, трудно разбираеми, с нееднозначно тълкуване, а понякога дори и взаимно изключващи се. Лошото е и друго – когато се констатират пропуски или неточности, не винаги същите се отстраняват своевременно. Всичко това затруднява работата на счетоводния персонал. Допълнителни усложнения поражда и фактът, че голяма част от ръководителите на фирми все още не оценяват труда на счетоводителя – заплащането е ниско и не се правят почти никакви инвестиции за повишаване на неговата квалификация. Да не говорим, че адаптирането на националното ни счетоводство към изискванията на международните стандарти е съпроводено с такива промени в данъчните закони, които водят до все по-ярко разграничаване на финансовото счетоводство от данъчното. Данъчният консултант вече не е лукс, а необходимост. Не е по силите на един човек да бъде еднакво компетентен и по счетоводни въпроси, и по данъчни, да разбира и от социално осигуряване, здравно осигуряване и да борави свободно с още редица закони, чиито постановки трябва да намерят съответен счетоводен израз. Този факт обаче е все още в процес на осъзнаване. Неминуемо ще дойде време, когато ползването на консултантски екипи от счетоводители, данъчни експерти, експерти по социалните и трудовоправните отношения ще стане практика. Но явно трябва да минем по пътя на пробите и грешките, което може да се окаже фатално за някои фирми.

- В какво се състои сътрудничеството ви с чешката "HZ-Praha"? Полезни ли са подобни съюзи със съседни държави?

д-р Димитър Начев:

- Сътрудничеството ни с една от най-големите одиторски и консултантски компании в Чехия - "HZ-Praha", започна още през 1994 г. В България беше регистрирана българско-чешка фирма "ХЗ-Аскана- София" ООД с предмет на дейност – счетоводни консултации и услуги, одит по националните и международните счетоводни стандарти, услуги по регистрация на фирми, предприватизационно проучване, ликвидация и други.

Ползата ни от това сътрудничество е, че успяхме, макар и трудно, да излезем на международния пазар на консултантските услуги. За това допринесе и фактът, че "HZ- Praha" е пълноправен член на една от най-големите консултантски и одиторски компании в света – PKF Internasional, със седалище в Лондон.

- "ХЗ- Аскана- София" ООД е изключителен представител на международната консултантска асоциация PKF, Лондон. Какви са ползите и отговорностите, свързани с това представителство?

д-р Димитър Начев:

- От 2000 г. "ХЗ- Аскана- София" е вече изключителен представител на PKF за България, което откри възможност да работим по международни поръчки в областта на финансовия анализ и счетоводния одит. Ползите за нас от това представителство нямат само и единствено финансов измерител. Опитът по прилагането на международните счетоводни практики, придобит в процеса на съвместната ни работа с партньори от различни европейски страни, допринесе изключително много за професионалното израстване на нашите специалисти. Отговорностите не са никак малко, като се имат предвид завишените изисквания и текущо упражняваният качествен контрол по спазването им, но важното е, че успяхме да спечелим доверие. А не бива да се забравя, че имиджът, който една българска фирма изгражда на международния пазар, рефлектира и върху цялостния имидж на България.

- Търсят ли се специализираните софтуерни продукти и издания в България?

д-р Димитър Начев:

- Търсене има, но предлагането е по-голямо от търсенето. Това провокира развитието на вече съществуващите продукти и въвеждането на нови, които в по-голяма степен да отговарят на специфични потребности на пазара. Принципът "за всекиго по нещо" сякаш все повече отстъпва място на принципа "всекиму според потребностите". Книжният пазар е залят от списания и книги в областта на счетоводството и данъчното облагане, но това, от което хората все повече имат нужда, са аргументирани становища по прилагането на законите, а не популярно изложени мнения без съответната законова аргументация. Друго изискване на нашето съвремие е възможността за бърз достъп до информацията, която ни е необходима. В съответствие с това разработихме on-line версия на сп. "Данъчна практика, счетоводство, финанси на фирмата", в която са включени броевете от 2001 г. насам. Този начин на поднасяне на публикуваните в списанието материали дава възможност за бърз достъп до аргументираните становища по разглеждани на страниците на списанието въпроси чрез функцията за търсене по дума или фраза, автор или брой.

През последните години на софтуерния пазар достойно място заеха информационно-правните системи. Благодарение на тях проследяването на промените в законодателството вече не е проблем. Посредством изградените хипервръзки между текстове от различни документи и препратките към писма на администрацията и съдебни решения става възможно да се извлече голям обем информация, свързана по някакъв начин с интересуващия ни въпрос. Така че от информационна гледна точка тези системи са неоценим помощник на всеки, ангажиран с решаването на каквато и да е бизнесзадача съобразно съществуващата нормативна уредба. Но именно този обширен обхват на информационно-правните системи не позволява такава систематизация, която да доведе до бързото и лесно намиране на оптималното решение. Не е изключено човек да се изгуби в това информационно море, особено ако не умее да чете и тълкува законите.

Дългогодишният ни консултантски опит показва, че за вземането на адекватно решение е важна не толкова самата информация, колкото начинът, по който тя е поднесена. Този извод е в основата на разработения от нас Електронен данъчен консултант – "Аскана Експерт – модул Данъци". Информационният обхват на нашия продукт се разпростира само в сферата на данъчното облагане, което позволява селектиране на нормативните разпоредби съобразно най-често възникващите в практиката проблеми, дефинирани като теми от Тематичния указател към всеки закон. Избирайки тема, която по дефиниция включва възникналия при вас въпрос, за броени минути вие можете да се запознаете с комплекса от правни норми, които регламентират неговото решение, да прегледате становища на данъчната администрация и съдебни решения, свързани с аналогични казуси. Именно в това се състои уникалният характер на нашия продукт – получавате само необходимата и достатъчна информация за вземането на оптималното за вас решение, т.е. информацията, която един консултант би селектирал, за да формулира своя съвет. Ето защо наричаме нашия продукт Електронен данъчен консултант.

Друга важна характеристика на продукта е,  че отделните данъчни закони са представени не само в пълният им текст, който се актуализира своевременно, но и в резюме. Резюметата са изготвени по начин, улесняващ правилното разбиране на съответните закони. Системата поддържа архив по години и по закони, като за всяка предходна редакция на изменен текст от закона е посочен периодът на нейното действие. Осигурена е и тривиалната възможност за търсене по дума или фраза. Актуализацията е ежемесечна, като подборът на новите документи, включвани в системата, е подчинен на правилото: да се осигури не просто информация, а ново качество на информацията. В този смисъл, считаме, че "Аскана Експерт – модул Данъци" не конкурира, а допълва утвърдените на пазара информационно-правни системи и успоредното им ползване ще гарантира успешната ориентация в тежката данъчна материя.

- Справят ли се българските фирми с международните стандарти? Какви ще са ползите от въвеждането на МСС в нашата счетоводна практика?

д-р Димитър Начев:

- Националните счетоводни стандарти са разработени на основата на МСС и 80% съвпадат с изискванията на МСС. Това обстоятелство ще улесни задължителното прилагане на МСС в нашата практика от началото на 2005 г.

Още на този етап банките, застрахователните организации и други са задължени да прилагат МСС.

Въвеждането на МСС в счетоводната практика в България има голямо значение за българската икономика и по-конкретно за взаимоотношенията на българските предприятия с чуждестранните им контрагенти. Това значително ще се отрази на контактите на българските бизнесмени с чуждестранния бизнес в посока на по-доброто взаимно разбиране, особено след като България стане член на ЕС.

За да се приложат МСС в счетоводната практика в България, е необходимо счетоводният персонал да се запознае детайлно с техните изисквания. Това може да стане чрез провеждането на курсове, както за подготовка на оперативния счетоводен персонал, така и на ръководния персонал.

Учебният център при "Аскана" ООД е започнал подготовка за провеждането на такива курсове, ориентирани преди всичко към оперативните счетоводители на предприятия от различни сфери на дейност.

 

- Трудно е да бъдеш в крак с ежегодно променящите се закони, особено за фирмите, които разчитат само на един счетоводител – а те не са малко. При тази гъвкавост на данъчното законодателство и на фона на все още неизбистрената в практически план философия на счетоводното законодателство едва ли има фирма, която да е напълно изправна в счетоводно и данъчно отношение. И проблемът не е толкова в честите промени, колкото в начина, по който се правят – тежки текстове, трудно разбираеми, с нееднозначно тълкуване, а понякога дори и взаимно изключващи се. Лошото е и друго – когато се констатират пропуски или неточности, не винаги същите се отстраняват своевременно. Всичко това затруднява работата на счетоводния персонал. Допълнителни усложнения поражда и фактът, че голяма част от ръководителите на фирми все още не оценяват труда на счетоводителя – заплащането е ниско и не се правят почти никакви инвестиции за повишаване на неговата квалификация. Да не говорим, че адаптирането на националното ни счетоводство към изискванията на международните стандарти е съпроводено с такива промени в данъчните закони, които водят до все по-ярко разграничаване на финансовото счетоводство от данъчното. Данъчният консултант вече не е лукс, а необходимост. Не е по силите на един човек да бъде еднакво компетентен и по счетоводни въпроси, и по данъчни, да разбира и от социално осигуряване, здравно осигуряване и да борави свободно с още редица закони, чиито постановки трябва да намерят съответен счетоводен израз. Този факт обаче е все още в процес на осъзнаване. Неминуемо ще дойде време, когато ползването на консултантски екипи от счетоводители, данъчни експерти, експерти по социалните и трудовоправните отношения ще стане практика. Но явно трябва да минем по пътя на пробите и грешките, което може да се окаже фатално за някои фирми.

- В какво се състои сътрудничеството ви с чешката "HZ-Praha"? Полезни ли са подобни съюзи със съседни държави?

д-р Димитър Начев:

- Сътрудничеството ни с една от най-големите одиторски и консултантски компании в Чехия - "HZ-Praha", започна още през 1994 г. В България беше регистрирана българско-чешка фирма "ХЗ-Аскана- София" ООД с предмет на дейност – счетоводни консултации и услуги, одит по националните и международните счетоводни стандарти, услуги по регистрация на фирми, предприватизационно проучване, ликвидация и други.

Ползата ни от това сътрудничество е, че успяхме, макар и трудно, да излезем на международния пазар на консултантските услуги. За това допринесе и фактът, че "HZ- Praha" е пълноправен член на една от най-големите консултантски и одиторски компании в света – PKF Internasional, със седалище в Лондон.

- "ХЗ- Аскана- София" ООД е изключителен представител на международната консултантска асоциация PKF, Лондон. Какви са ползите и отговорностите, свързани с това представителство?

д-р Димитър Начев:

- От 2000 г. "ХЗ- Аскана- София" е вече изключителен представител на PKF за България, което откри възможност да работим по международни поръчки в областта на финансовия анализ и счетоводния одит. Ползите за нас от това представителство нямат само и единствено финансов измерител. Опитът по прилагането на международните счетоводни практики, придобит в процеса на съвместната ни работа с партньори от различни европейски страни, допринесе изключително много за професионалното израстване на нашите специалисти. Отговорностите не са никак малко, като се имат предвид завишените изисквания и текущо упражняваният качествен контрол по спазването им, но важното е, че успяхме да спечелим доверие. А не бива да се забравя, че имиджът, който една българска фирма изгражда на международния пазар, рефлектира и върху цялостния имидж на България.

- Търсят ли се специализираните софтуерни продукти и издания в България?

д-р Димитър Начев:

- Търсене има, но предлагането е по-голямо от търсенето. Това провокира развитието на вече съществуващите продукти и въвеждането на нови, които в по-голяма степен да отговарят на специфични потребности на пазара. Принципът "за всекиго по нещо" сякаш все повече отстъпва място на принципа "всекиму според потребностите". Книжният пазар е залят от списания и книги в областта на счетоводството и данъчното облагане, но това, от което хората все повече имат нужда, са аргументирани становища по прилагането на законите, а не популярно изложени мнения без съответната законова аргументация. Друго изискване на нашето съвремие е възможността за бърз достъп до информацията, която ни е необходима. В съответствие с това разработихме on-line версия на сп. "Данъчна практика, счетоводство, финанси на фирмата", в която са включени броевете от 2001 г. насам. Този начин на поднасяне на публикуваните в списанието материали дава възможност за бърз достъп до аргументираните становища по разглеждани на страниците на списанието въпроси чрез функцията за търсене по дума или фраза, автор или брой.

През последните години на софтуерния пазар достойно място заеха информационно-правните системи. Благодарение на тях проследяването на промените в законодателството вече не е проблем. Посредством изградените хипервръзки между текстове от различни документи и препратките към писма на администрацията и съдебни решения става възможно да се извлече голям обем информация, свързана по някакъв начин с интересуващия ни въпрос. Така че от информационна гледна точка тези системи са неоценим помощник на всеки, ангажиран с решаването на каквато и да е бизнесзадача съобразно съществуващата нормативна уредба. Но именно този обширен обхват на информационно-правните системи не позволява такава систематизация, която да доведе до бързото и лесно намиране на оптималното решение. Не е изключено човек да се изгуби в това информационно море, особено ако не умее да чете и тълкува законите.

Дългогодишният ни консултантски опит показва, че за вземането на адекватно решение е важна не толкова самата информация, колкото начинът, по който тя е поднесена. Този извод е в основата на разработения от нас Електронен данъчен консултант – "Аскана Експерт – модул Данъци". Информационният обхват на нашия продукт се разпростира само в сферата на данъчното облагане, което позволява селектиране на нормативните разпоредби съобразно най-често възникващите в практиката проблеми, дефинирани като теми от Тематичния указател към всеки закон. Избирайки тема, която по дефиниция включва възникналия при вас въпрос, за броени минути вие можете да се запознаете с комплекса от правни норми, които регламентират неговото решение, да прегледате становища на данъчната администрация и съдебни решения, свързани с аналогични казуси. Именно в това се състои уникалният характер на нашия продукт – получавате само необходимата и достатъчна информация за вземането на оптималното за вас решение, т.е. информацията, която един консултант би селектирал, за да формулира своя съвет. Ето защо наричаме нашия продукт Електронен данъчен консултант.

Друга важна характеристика на продукта е,  че отделните данъчни закони са представени не само в пълният им текст, който се актуализира своевременно, но и в резюме. Резюметата са изготвени по начин, улесняващ правилното разбиране на съответните закони. Системата поддържа архив по години и по закони, като за всяка предходна редакция на изменен текст от закона е посочен периодът на нейното действие. Осигурена е и тривиалната възможност за търсене по дума или фраза. Актуализацията е ежемесечна, като подборът на новите документи, включвани в системата, е подчинен на правилото: да се осигури не просто информация, а ново качество на информацията. В този смисъл, считаме, че "Аскана Експерт – модул Данъци" не конкурира, а допълва утвърдените на пазара информационно-правни системи и успоредното им ползване ще гарантира успешната ориентация в тежката данъчна материя.

- Справят ли се българските фирми с международните стандарти? Какви ще са ползите от въвеждането на МСС в нашата счетоводна практика?

д-р Димитър Начев:

- Националните счетоводни стандарти са разработени на основата на МСС и 80% съвпадат с изискванията на МСС. Това обстоятелство ще улесни задължителното прилагане на МСС в нашата практика от началото на 2005 г.

Още на този етап банките, застрахователните организации и други са задължени да прилагат МСС.

Въвеждането на МСС в счетоводната практика в България има голямо значение за българската икономика и по-конкретно за взаимоотношенията на българските предприятия с чуждестранните им контрагенти. Това значително ще се отрази на контактите на българските бизнесмени с чуждестранния бизнес в посока на по-доброто взаимно разбиране, особено след като България стане член на ЕС.

За да се приложат МСС в счетоводната практика в България, е необходимо счетоводният персонал да се запознае детайлно с техните изисквания. Това може да стане чрез провеждането на курсове, както за подготовка на оперативния счетоводен персонал, така и на ръководния персонал.

Учебният център при "Аскана" ООД е започнал подготовка за провеждането на такива курсове, ориентирани преди всичко към оперативните счетоводители на предприятия от различни сфери на дейност.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Зимна приказка
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 04.10   771 г. – След смъртта на брат си Карломан, Карл Велики става единствен владетел на Франкската държава. 1366 г. – Започва антитурският (по-късно и...