Държавата продава авиационния ни бизнес

10.06.2005 | 01:00
по статията работи: econ.bg
Браншът не знае какво е договорено с концесионера на Варна и Бургас

 

Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG

 

Господин Станулов, в какви условия се развива българската авиация? Подготвени ли сме за присъединяването към Евросъюза?

Светослав Станулов:

Авиацията е бранш, който донякъде изпреварва останалите икономически субекти, защото не може да съществува, без да се съобразява с международните изисквания. Всички европейски законодателни директиви са ни познати, въпросът е как те ще бъдат приложени на практика у нас. По-големите авиационни фирми са в по-изгодна ситуация. Затова за по-малките трябва да се полагат повече грижи. Смело мога да твърдя, че малката авиация определено е подложена на стагниране. Според правилата на международната авиационна организация ИКАО режимът за малките фирми е изключително либерализиран, защото те не могат да отговорят на изискванията, поставени пред големите в бранша. У нас обаче нормативната база е еднаква за всички. Либерализирането на режима за малките фирми е сред първите въпроси, които трябва да бъдат решени от държавата.

Браншът информиран ли е за условията, при които ще лети до България унгарският нискоразходен превозвач Уиз Ер?

Светослав Станулов:

Вместо държавата да работи ръка за ръка с авиационния бизнес, с изненада научихме, че министър Николай Василев, без да информира бранша за това, дава разрешение на нискоразходната компания Уиз ер да лети до България. Европейската интеграция е пряко свързана с достъпа до пазара, който трябва да се осъществява на реципрочен принцип. Оказва се обаче, че тези правила не важат за управляващите, които си позволяват зад гърба на индустрията да разпродават дялове от този пазар. Българската авиация положи огромни усилия да сведе фалита на отделните фирми до минимум след краха на Балкан и заслужава да бъде подпомогната. Нашите авиокомпании представляват съчетание между класическите превозвачи и нискоразходните, защото по определени линии предлагат цени, които се доближават до тези на нискобюджетните. Като продукт авиокомпаниите са по-скоро класически превозвачи. Засега браншът се опитва да спазва баланса между предлагания продукт и цената за него. Затова се чувства предаден, когато държавата и отговорното министерство с лека ръка продават интересите на индустрията.

Асоциацията получи ли отговор от вицепремиера Николай Василев какво точно е договорено с концесионера на летищата Варна и Бургас? Все пак предстои договорът с избраната за победител датска компания Copenhagen Airports A/S да бъде подписан до дни.

Светослав Станулов:

Все още не. АБА изпрати преди повече от два месеца писмо до министър Василев, в което настоява за конкретни мерки от страна на транспортното ведомство, за да не се допусне монополно нарастване на цените за наземно обслужване. Въпреки уверенията на бъдещия концесионер, че няма да увеличава цените, остава съмнението какви точно ангажименти е поела държавата, за да защити интереса на авиокомпаниите, защото не сме информирани за тях. АБА предложи още преди подписването на концесионния договор, във Варна и Бургас да бъде допуснат втори летищен оператор за наземно обслужване и да се предвиди максимално нарастване на цените от 3-4% на годишна база. Досега обаче нямаме отговор от министъра. Ние разчитаме на честната му дума, че браншът ще бъде защитен, но държим все пак да бъдат поети конкретни ангажименти за това.

Властта поема ангажимент към чужди превозвачи зад гърба на авиоиндустрията у нас. Този подход на незачитане може да се приеме като провокация към бранша, който полага неимоверни усилия да оцелее на пазара.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 20.12   1604 г. – отпечатан е първият екземпляр на книгата Дон Кихот от Мигел де Сервантес – първия бестселър в историята, пуснат в продажба на 16 януари 1605. 1699 г....