Държавата трябва да направи всичко в подкрепа на туризма

16.01.2002 | 01:00
по статията работи: econ.bg
 

Специално за Econ.bg.

 

- Г-н Годзее, на какво се дължи интересът ви към България?

Кристен Годзее:

- Аз се занимавам със социология и с проблемите на заетостта. Пиша докторска дисертация за развитието на туризма в България. Защото това е стратегически отрасъл, който би могъл да реши проблема с безработицата в посткомунистическия период. Туризмът е индустрия, в която са заети много хора и има потенциал за наемане на още. Младите хора, добре образованите млади хора напускат България. А туризмът е сектор, който използва умения, университетско образование, чужди езици.

Първият резултат от развитието на туризма би бил запазването на младите хора в България.

Другото, което ме заинтригува силно е, че 62% от работещите в  туризма в България са жени. Не само на ниското ниво - администраторки и камериерки. На високото управленско ниво също повечето са жени- мениджъри на хотели, ресторанти, курорти.

- Това само за България ли е характерно?

Кристен Годзее:

- Мисля, че това е регионален феномен. На запад жените в туризма са на по-ниските нива, а високите управленски нива са заети предимно от мъже.

- И как си обяснявате този феномен?

Кристен Годзее:

- Има много причини. По време на предишния режим мъжете са били заети предимно с производствената дейност, те следваха предимно инженерни науки, а жените придобиваха по-общо образование в университетите. Мъжете са строили комунизма и не са искали да работят в обслужващата сфера. Жените са учели повече чужди езици, защото мъжете не са имали нужда да знаят английски, за да управляват трактор или да работят на машини. След промяната през 1989 г., жените, които са работели в туризма, се оказват с огромно предимство. А туризмът бе първата индустрия, която се приватизира и е бързоразвиваща се индустрия с големи възможности.

- Как според вас опитът, натрупан в туризма при предишния режим, се трансформира в условията на пазарна икономика?

Кристен Годзее:

- Това е интересен аспект. Индивидуалният туризъм, например, е бил непознат до 1989 г. Българските туроператори и туристически експерти са познавали само масовия туризъм. Те не са обслужвали индивидуални туристи, защото такива просто е нямало. И това е обяснимо. Пакетният турист плаща всичко накуп- транспорт, спане, екскурзии, допълнителни услуги. Всичко е в пакета. Докато индивидуалните туристи могат сами да си организират различните части от пътуването, т.е. да платят по-малко на една компания.

- Къде са шансовете на българския туризъм?

Кристен Годзее:

- Много от хотелите, огромно количество 1 и 2 звезди хотели, сега са празни. Защото ги няма руснаците, молдованците, украинците. По различни причини. Богатите българи не ходят в такива хотели. Западните туристи още по-малко.

Но тези хотели с успех могат да посрещат младежи от цял свят. Те нямат огромни изисквания. Търсят място, където е евтино, има плаж и легло. Приморско е отлично място за такъв туризъм. Но никой не мисли по този въпрос. "Орбита" още е държавна и не прави нищо.

Това е огромен пазарен сегмент. Могат да се привлекат американски, западноевропейски студенти. Това е необятна ниша. А това са богати туристи. Който може да плаща 35 000 долара за обучение на година, ходи за ваканцията си в чужбина. Но те не знаят за България. Защото няма информация. Ако отидете на уебсайтовете за младежки пътувания, за евтини самолетни билети, там не пише нищо за България. Няма никакви карти. Затова тези младежи ходят в Гърция и в Турция. Много от тях ходят дори в Румъния, за да видят Замъка на Дракула. България е едно празно място за тях. Някои американци дори не знаят, че България има плажове. Пампорово, например, е прекрасно място за почивка през лятото. А е празно. Защото никой не знае за съществуването му. А тук може да се спи за ужасно малко пари. Суперевтино е.

- Смятате ли, че сега е моментът за въвеждане на ДДС за пакетите туристически услуги, продавани в чужбина?

Кристен Годзее:

- Желанието на държавата да получава добри приходи от туризма е исторически обусловено. Приходите от туризъм преди 1989 г. са били използвани за подкрепа и издръжка на останалата индустрия. Хотелите по Черноморието, например, са построени през 70-те години и не е вложен цент за поддържане на инфраструктурата. Защото всички приходи и печалби са взимани от държавата и са наливани в "Кремиковци", в химическите комбинати и т.н. Туризмът винаги е бил добър приходоизточник. Затова държавата не искаше да го приватизира. През 1990-1991 г. имаше бум на туристи и държавата печелеше добре. Приватизацията стана благодарение неистовото желание на хората от отрасъла. Защото те знаеха, че могат да печелят от този бизнес.

Моето мнение е, че не трябва да се въвежда ДДС в този момент. Защото България все още се изправя на крака като дестинация. Все още се създава нейният пазарен сектор. Тя все още не е достатъчно конкурентноспособна. Тя няма достатъчно ресурси, за да се укрепи като международна дестинация. Правителството освободи софтуера от ДДС. Мисля, че това трябва да се направи и за туризма. В бъдеще, когато България след неопределено време стане член на ЕС, тогава ще трябва да се приемат стандартите на съюза.

- А не мислите ли, че това се прави под диктовката на МВФ?

Кристен Годзее:

- МВФ е друга история. Мнозина го възприемат като Господ. В много случаи правителството използва фонда за свое оправдание. Аз искрено вярвам, че МВФ и Световната банка правят всичко нужно, за да се развие икономически България. Ако правителството, което и да е то, иска същото, трябва да направи всичко, за да развива туризма. Защото дори при комунизма туризмът беше жизнеспособен отрасъл. Той е такъв и сега. Аз разбирам, че правителството се нуждае от пари, че му е трудно да си събира данъците върху доходите. Но в същото време трябва да се взимат стратегически решения. И държавата трябва да прояви упоритост в отстояването им пред международните институции.

 

Това е огромен пазарен сегмент. Могат да се привлекат американски, западноевропейски студенти. Това е необятна ниша. А това са богати туристи. Който може да плаща 35 000 долара за обучение на година, ходи за ваканцията си в чужбина. Но те не знаят за България. Защото няма информация. Ако отидете на уебсайтовете за младежки пътувания, за евтини самолетни билети, там не пише нищо за България. Няма никакви карти. Затова тези младежи ходят в Гърция и в Турция. Много от тях ходят дори в Румъния, за да видят Замъка на Дракула. България е едно празно място за тях. Някои американци дори не знаят, че България има плажове. Пампорово, например, е прекрасно място за почивка през лятото. А е празно. Защото никой не знае за съществуването му. А тук може да се спи за ужасно малко пари. Суперевтино е.

- Смятате ли, че сега е моментът за въвеждане на ДДС за пакетите туристически услуги, продавани в чужбина?

Кристен Годзее:

- Желанието на държавата да получава добри приходи от туризма е исторически обусловено. Приходите от туризъм преди 1989 г. са били използвани за подкрепа и издръжка на останалата индустрия. Хотелите по Черноморието, например, са построени през 70-те години и не е вложен цент за поддържане на инфраструктурата. Защото всички приходи и печалби са взимани от държавата и са наливани в "Кремиковци", в химическите комбинати и т.н. Туризмът винаги е бил добър приходоизточник. Затова държавата не искаше да го приватизира. През 1990-1991 г. имаше бум на туристи и държавата печелеше добре. Приватизацията стана благодарение неистовото желание на хората от отрасъла. Защото те знаеха, че могат да печелят от този бизнес.

Моето мнение е, че не трябва да се въвежда ДДС в този момент. Защото България все още се изправя на крака като дестинация. Все още се създава нейният пазарен сектор. Тя все още не е достатъчно конкурентноспособна. Тя няма достатъчно ресурси, за да се укрепи като международна дестинация. Правителството освободи софтуера от ДДС. Мисля, че това трябва да се направи и за туризма. В бъдеще, когато България след неопределено време стане член на ЕС, тогава ще трябва да се приемат стандартите на съюза.

- А не мислите ли, че това се прави под диктовката на МВФ?

Кристен Годзее:

- МВФ е друга история. Мнозина го възприемат като Господ. В много случаи правителството използва фонда за свое оправдание. Аз искрено вярвам, че МВФ и Световната банка правят всичко нужно, за да се развие икономически България. Ако правителството, което и да е то, иска същото, трябва да направи всичко, за да развива туризма. Защото дори при комунизма туризмът беше жизнеспособен отрасъл. Той е такъв и сега. Аз разбирам, че правителството се нуждае от пари, че му е трудно да си събира данъците върху доходите. Но в същото време трябва да се взимат стратегически решения. И държавата трябва да прояви упоритост в отстояването им пред международните институции.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 27.09   1529 г. – Започва Обсадата на Виена, след като Сюлейман I напада града. 1540 г. – Папа Павел III узаконява, създадения шест години по-рано от Игнаций Лойола,...