Европейските регулации ще свалят цените

08.11.2006 | 01:00
по статията работи: econ.bg
Таксите за терминиране на трафика от стационарна към мобилна мрежа са необосновано високи
 
 

Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG

 

 

Г-н Шиърър, този месец Vivatel празнува първия си рожден ден. Какво постигнахте в първата година от оперирането ви на българския пазар и как се развива компанията?
 
Ричард Шиърър:
 
Основната ни цел беше да променим пазара. Смятам, че успяхме, тъй като след стартирането на дейността на третия GSM оператор станахме свидетели на повишена изобретателност не само от наша страна, но и от страна на другите оператори. Принудихме ги да намалят цените си още преди да стартираме официално и като резултат сега пазарът е много по-динамичен и ориентиран към клиентите. Променихме доста неща и ще продължаваме да влияем на начина, по който се развива този пазар.
 
Vivatel се разраства много бързо. Пазарният ни дял достигна 8% само за година, което ни прави една от най-успешните нови компании в Европа. Пазарът тук бе развит, много хора имаха мобилни телефони и се наложи да привличаме клиенти на другите оператори. Именно за това маркетинговата ни стратегия е много агресивна - ние сме атакуващите. Гледаме на себе си по този начин и смятаме, че именно така ще продължим да развиваме пазара.
 
Vivatel започна търговска дейност като трети оператор на един вече добре развит пазар. Способни ли сте да промените статуквото и какви механизми ще предложите?
 
Ричард Шиърър:
 
Вече сме ставали свидетели на подобни размествания на пазара. В Гърция например Cosmote тръгна от трета позиция, а в момента е лидер на местно ниво. Със сигурност ще атакуваме второто място на мобилния пазар, а защо не и първото. Искаме да развием бизнеса си по начин, който е благоприятен за акционерите ни. Класацията не трябва да е не само по брой абонати, тя може да е и по приходи. Позицията ни е уникална благодарение на компаниятa майка и можем да предложим на клиентите услуги съвместно с лидера при стационарните телефони. Като цяло сме в много изгодно положение. Кога - не знам точно, но се надявам да е скоро.
 
Тенденциите в развитието на европейския пазар показват, че най-добрата практика за операторите е да стартират едновременно. В България конкуренцията между първия и третия оператор сякаш не е толкова силна. Смятате ли, че това се отразява по някакъв начин върху развитието на Vivatel?
 
Ричард Шиърър:
 
Ако погледнем стратегиите на много фирми, навлизащи за първи път на пазара, първият стадий засяга представяне на марката, присъствие на марката и създаване на база от клиенти. Тази практика често включва агресивно ценово позициониране. Развивайки бизнеса, втората стратегическа фаза представлява запазване на тази позиция и придвижване по скалата на качеството, предлагано на клиента. Ние задвижихме този втори етап, засягащ качеството, и се насочихме към бизнес клиентите - притежаваме най-силната в България бизнес сегментация по директни продажби. С това ние имаме възможност да привлечем клиенти, изискващи по-високо качество.
 
Предстоят промени в регулаторната рамка на телекомуникационния сектор. Ако се въведе регулация и за мобилните оператори, това няма ли да ограничи възможностите на Vivatel спрямо останалите два оператора, които вече имат солиден пазарен дял?
 
Ричард Шиърър:
 
Смятам, че тези регулации са по-скоро възможност, отколкото заплаха. Работил съм на много пазари, а българският е единственият, на който цените за терминиране на трафик от стационарна към мобилна мрежа са толкова високи.
 
Няма нито икономическа, нито техническа причина за това, когато разговорът е обаждане от фиксиран към мобилен оператор. Европейската регулаторна рамка най-вероятно ще промени това положение на нещата. В резултат очакваме намаляване на цените за пренос, което да позволи намаляването на цените за разговори във фиксирани и мобилни мрежи. Това е възможност за нас. Освен това европейските регулации се очаква да създадат повече прозрачност и конкуренция. Другите два оператора са били на пазара значително по-дълго време и ръстът им е значително по-голям. През последната година ние достигнахме 8% пазарен дял и макар да стартираме на различен етап, траекториите на развитието ни са едни и същи и ние градим присъствието си на пазара.
 
Независимо от спада на цените на мобилните услуги у нас те все още са високи спрямо доходите на населението. Очаквате ли да се запази тенденцията за намаляването на стойността на услугите?
 
Ричард Шиърър:
 
Този въпрос ни връща към европейските регулации. Нямаме право да искаме за изпълнението на една услуга по-малко от стойността й, която е свързана с разходите за терминиране на трафик през мрежите. Регулациите на ЕС обаче ще свалят тези разходи, което ще се отрази на крайните цени за потребителите.

 

Главният изпълнителен директор на Vivatel Ричард Шиърър работи от 15 години в телекомуникационния сектор. Той започва кариерата си в Cable&Wireless, Великобритания. По-късно оглавява компанията International Telecoms Consulting Practice в САЩ. През 1997 г. става изпълнителен директор на компанията за мобилни, фиксирани и интернет услуги DiGi в Малайзия. Под негово ръководство дружеството достига пазарен дял от 17%. Ричард Шиърър е работил още в британския клон на Deutsche Telekom - One 2 One (по-късно Т-Mobile UK), както и в борда на директорите на Virgin Mobile. Преди да оглави Vivatel, Ричард Шиърър ръководи частната софтуерна компания Empower Interactive Group, която обслужва оператори като Orange, TIM, Smart и Wind. През 2003 г. Empower е класирана на шесто място в Топ 100 на Великобритания за най-бързо развиваща се компания в областта на високите технологии.


 

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 02.07   1556 г. – Русия завладява и присъединява Астраханското ханство. 1644 г. – Английска гражданска война: Състои се Битката при Марстън Мур. 1776 г. –...