Едно интервю за "европейския манталитет", държавните механизми и задръстванията

12.12.2006 | 01:00
по статията работи: econ.bg

 

Интервю на списание Expose - издание за строителство, имоти и обзавеждане

 

В какво настроение ви намираме?

Бойко Борисов:

Намирате ме точно в такъв ден, когато съм най-ядосан на тема строителство. Защото днес (23 ноември, бел.ред.) искахме да променим наредбата за таксите за разрешително за строеж на 20 лв., а Общинскит съвет ги вдигна от 80 ст. едва на 2 лв. Фактически докато строителите си направят една сграда, смазват целия квартал, уличките и зелените площи, после аз съм длъжен да го поправям. И пари няма. Само за сравнение, в Eвропа таксата за строителство е средно 200 евро, а в София е 1 евро. Защо? Защото това е корупцията. Големите строителни фирми са 5-6, което ще рече около 25 млн. лева повече да влязат в хазната на общината, за да правим пътища. Вместо това обаче те ще раздадат недоказуемо примерно 2-3 млн. и хората ще страдат. Това е решението на днешния общински съвет.

На читателите ни ще е интересно да научат нещо повече за вашия дом. Кажете ни в какъв стил сте го обзавели, някои особени решения в архитектурата?

Бойко Борисов:

В моите домове, където живея, съм влязъл, когато са били и обзаведени, сиреч направо да отида да спя. Дотогава за нищо, никога не съм давал да ме питат. Питали са ме - аз съм се дразнел.

А как смятате, лесно ли е на българина да построи дом днес в края на 2006 година?

Бойко Борисов:

Който работи няма проблем да си създаде дом.

Много хора обаче не успяват сега и очакват това да стане по-лесно от догодина след приемането ни в ЕС. Как гледате на техните надежди?

Бойко Борисов:

Какви надежди! Някой да дойде да ни донесе един куфар с пари и ние да ги похарчим. Надеждите са точно обратните. Излизаме на най-конкурентния пазар в света. Трябва да се стягаме и многократно повече да работим. При това качествено, защото сега ние не работим качествено. Колко стоки произведени в България могат да се похвалят с добро качество?

Къде тогава са първопричините за проблемите- в липсата на пари или в липсата на "европейски манталитет" на българите?

Бойко Борисов:

Най-лошото е манталитетът на българина. Ето снощи (22 ноември - бел.ред.) гледах мача "Левски" - "Барселона". Ние с президента давахме пример. Макар че сме от различни политически партии и движения, ние седяхме, говорихме. Хората трябва да виждат, че има диалог и уважение между институциите. При всеки гол на "Барселона" от съседния стадион "Българска армия" имаше заря. Тоест привържениците на ЦСКА се радват, че на български тим му вкарват гол. Значи те мразят повече българите, отколкото испанците. В отговор агитката на "Левски" обиждаше Христо Стоичков. Христо Стоичков не е най-успелият футболист, той е най-успелият българин изобщо в света. Една такава нация, която обижда гения си, а другата част се радва, когато го поробват или убиват, затова е била и 600 години под турско робство. С този манталитет нямаме шанс.

Надявам се, че този манталитет  не е пречка пред вас да управлявате София. С какво градът стана по-достоен да се нарече европейска столица през изминалата 2006 г.?

Бойко Борисов:

Сами виждате колко по-красива става София. Снощи открихме осветлението на Художествената галерия. В момента имаме 12 нови булеварда и доста ремонтирани улици. Въпросът с дупките до голяма степен се реши. В рамките на 2-3 години постепенно те ще намаляват и с такива основни реконструкции този проблем ще се изчисти. Надявам се, че ЕС ще одобри проектите ни за пробиви на нови улици и разширение на метрото, които сме изготвили. Виждате колко нови паркове и градинки направихме, обновихме чешмите, фонтаните, пейките, зеленината. Ще видите и за Коледа колко красива ще е София.

А какво ще донесе Дядо Коледа на София?

Бойко Борисов:

Булевард Янко Сакъзов, който е основно реконструиран. И още доста неща ще направим до Коледа. Това е подаръкът за софиянци.

Има ли обаче неща в облика на София, които не ви харесват и дори определено ви дразнят?

Бойко Борисов:

Фасадите на старите сгради. Защото не може да искаш да живееш в центъра на града, а някой друг да ти оправя фасадата. Това е едното. Другото е паркирането на автомобилите върху островчета и зелени площи. Бутат се колчета, спира се така, че пешеходците не могат да минат, но шофьорите не се съобразяват. Дразни ме също това, че пешеходците събират непрекъснато нови и нови подписки. Ние открихме вече около 20 нови пешеходни светофара. Когато обаче същите пешеходци са в автомобил, казват, че няма смисъл от тях, защото спират движението. От една страна много деца изпогазиха на пешеходните пътеки и ние се принудихме да сложим светофари. Сега обаче пък светофарите спирали скоростта...Ако решим да направим естакада, хората в неравностойно положение се оплакват, че са лишени от светофари и нямат равна достъпност.

И цялата тази картина води до едни километрични задръствания?

Бойко Борисов:

Предпоставката за задръстванията е друга. Държавата няма никакъв регулиращ механизъм, чрез който да спре достъпа на хора в София. Това от една страна е хубаво за града. Няма нищо лошо, това вдига конкуренцията, защото много качествени хора от провинцията идват тук. Но ако има механизъм, който да ги задържа в провинцията, и там има инвестиции, тогава те няма да идват в София. Идването в София обаче означава още едно жилище, още един автомобил или два. Това са работещи хора. А в същото време държавата с нищо не подпомага този процес. А обратно. Взима 680 млн. лв., които се събират от данъците на работещите и връща на общината само 23 процента. Другото отива за по-малките населени места. Е къде е логиката? Ето защо проблемът със задръстванията няма решаване.

Но все пак и задръстванията ни причисляват към европейските столици.

Бойко Борисов:

Така е. Няма европейска столица без задръствания. За да се стигне в Лондон до такива драстични такси и бариери, за да не се влиза в центъра на града, и те там са минали по нашия път. Ние тепърва започваме да говорим за час пик. Например в Брюксел, която  за мен е най-съвременната столица с множество естакади и тунели, ако тръгнеш в 9 ч. можеш да се придвижиш само с колело. Плюс това ние не сме имали своя Наполеон, нали знаете как е строен Париж. Размахал е меча си насам-булевард, натам-булевард. Или Петър Велики. Булеварди по 200 м. и въпреки големия приток на хора, Москва е рядко задръстена. Вярно Москва е различна от Русия, както и София от България. Но София не търпи разширение. Няма булевард, който да не е затиснат от двете страни. в София е направена на Т-образни кръстовища, които са най-непропускливите. Трамвайната мрежа е така изградена, че не дава възможност за кръгови движения. Ето на площад "Македония" онзи ден се опитахме да сложим светофари да отрегулираме движението и блокирахме всичко. Сега когато няма светофари - колите се бутат, успяват да минат и някак по-бързо става. В същото време пътят на трамваите е такъв, че не може да бъде направен в кръгово движение.

От друга страна столичните шофьори не се славят с много добри нрави.

Бойко Борисов:

Да. На първо място, има изключително неграмотни шофьори. Направете си един експеримент. Отидете на едно кръстовище и вижте на жълта светлина колко ще останат вътре в кръстовището. Слагането на камери не повлиява, защото това трябва да означа днес като те заснемат, утре вече да ти вземат пари от заплатата. Това означава ефективната система. А ние по статистика на КАТ имаме 40-50 хил. лв. неплатени актове.

Т. е нямаме добре структуриран  държавен апарат?

Бойко Борисов:

Основният проблем са средствата от данъците. Аз искам поне половината от данъците, събрани в София, да останат тук - това са около 300 млн. лв. Правителството обаче не дава. С тези пари бихме могли всичко да асфалтираме, да направим тунели и естакади и много други неща. Ако трябва ще затворим града за месец и половина. Например от 1 юли до 30 август в един голям кръг в София няма да се движат автомобили. Вкарвам цялата налична техника, разбира се след конкурс, изриваме, пробиваме, строим. Дотогава обаче трябва да сме подготвени с проектите.

Как се развива в момента въпросът за искания от вас по-висок процент от данъчните приходи, които да постъпват в бюджета на общината?

Бойко Борисов:

Никак. Правителството продължава да ни ги взима и да не ни връщат нищо.

Затова със сигурност ще помогне една децентрализация на местната власт. Такава изисква и ЕС след присъединяването ни. Как според вас ще се осъществи тя?

Бойко Борисов:

При нас децентрализация не може да се осъществи скоро, докато имаме комунистическа държава. Комунистическата държава си иска централизъм, какъвто е сега - те да ни взимат, да ни дават трохи, а ние да им благодарим. Затова европейските държави са на региони. Знаете, че всички столици имат собствени правителства. А аз отивам вчера при Орешарски и му казвам: "Моля те, дай ми", а той ми отвръща :"Ще преценим". А говорим за нашите пари - парите на София. Не е ли нахално. Не, че е лош министър- такива права му дават. В същото време опозицията БСП и ДСБ искат кмета да даде дългосрочна програма. Е как да представя дългосрочна програма, при положение, че не знам колко пари ще ми даде правителството. Как да я планирам?

Как обаче ще реагира на това ЕС?

Бойко Борисов:

Държавата върви по инерция към Брюксел, защото ни трябва. А с такъв държавен апарат ще се издънят еврокомисарите. Ние ще се присъединим, но ще сме там като просяци, за които е обидно да се говори. Защото българските политици са точно като "Левски" и "ЦСКА".

В личен план за какво мечтаете през новата година?

Бойко Борисов:

Да съм жив и здрав, както и семейство и приятелите ми. По-важно от това да си жив и здрав няма! Другото идва...

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Женевски конвенции
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Между приятели: - На кого е кръстена дъщеря ви Гертруда? - На дядо си Пенчо. - ?!? - Беше герой на труда....
На този ден 12.12   1443 г. – Варненски кръстоносен поход: В Битката при Златица настъплението на кръстоносците, предвождани от Владислав III и Янош Хуняди, към Одрин е спряно от силна...