Специално за Econ.bg.
Г-н Белов, първият български портал - Гювеч празнува 5 години. Как оценявате развитието на българското уеб пространство за този период?
Любен Белов:
Българското уеб пространство определено има развитие в този период. Според националното представително проучване на "Ноема" за Интернет потреблението в България общото разпространение на Интернет е от порядъка на 16.5 %, което означава, че с различа интензивност около 1 милион българи месечно ползват Интернет. Само за една година съотношението между хората ползващи често Интернет (всеки ден или почти всеки ден) и останалите се е изменило драстично. Преди година 55 % от потребителите ползваха Интернет по-рядко от веднъж седмично, а сега 72 % от всички българи, които имат достъп до Интернет, го ползват по-често от два-три пъти седмично. Основният извод за развитието на пазара е, че едновременно с увеличение на разпространението, нараства и интензитета на ползване. Обяснението може да се търси в повишаване качеството на услугите и появата на форматни Интернет медии, които осигуряват по-пълно информиране по определени теми. Българският Интернет върви напред и нагоре и темпа на нарастване на потреблението на Интернет ще се запази и следващата година. За момента само 70 % от компютрите в България са свързани с Интернет и потенциала от 30 % вероятно ще бъде изконсумиран следващата година.
Кое е общото и различното между вашите три сайта - Гювеч, АБВ и НетИнфо?
Любен Белов:
Това е маркетингова стратегия, която възприехме още през 1999 г. Опитахме се да направим три различни сайта, които да удовлетворяват различните потребности, така че потребителят във всеки момент да намира, това което търси. Споменатото проучване на "Ноема" ранжира причините за ползване на Интернет сред потребителите по следния начин: за комуникация – 73 %, като начин за търсене на сайтове и на нови неща – 60 % и като медия за новини и забавление – около 50 %. Нашата философия е свързана именно с това ранжиране – удовлетворяваме потребностите за общуване по Интернет, имаме сайт - търсачка и указател и сайт за информация и забавления. Общото за трите сайта е желанието ни да удовлетворяваме и надхвърляме очакванията на потребителите. Различното е, че всеки един от тях удовлетворява различни потребности на Интернет потребителя.
Каква ще е ролята на Интернет при разпространение на новините според вас?
Любен Белов:
Социологическа агенция "Ноема" предвижда сериозно нарастване на Интернет като медия за новини и реклама. Изследването се позовава на конкретни въпроси, като интензитет на използване на различни типове медии от Интернет потребителите. На въпроса: "Ползвали ли сте някоя от следните медии през последната една седмица?", Интернет се нарежда на второ място след телевизията с близо 92 %. За хората, които са в Интернет, той е най-лесният и удобен начин за набиране на информация. Сигурен съм, че прогнозата за сериозно нарастване ролята на Интернет като медия за новини и реклама ще се сбъдне.
Готови ли са българското уеб пространство и българските потребители за он-лайн търговия?
Любен Белов:
През последния месец потребителите не са ползвали много Интернет за търговия, но на въпроса "Кои са нещата, които очаквате да ползвате през следващата година" най-големият ръст е в областта на е-купуване, е-продаване, банкови трансфери и т.н. В тази насока определено има потенциал. Въпреки, че в момента подобни услуги ползват неголяма част от хората, нагласата е позитивна и потребителите очакват подобен тип услуги.
Има ли нужда от контрол върху съдържанието в българското уеб пространство?
Любен Белов:
Определено има нужда от контрол по отношение на неща, които са забранени или неморални. Доставчиците на услуги и контентпровайдерите трябва да възприемат като морален принцип недопускането на публикуване на сайтове с детска порнография, с обидни квалификации на база расов, политически и друг признак. Не знам дали в близко бъдеще ще има легална дефиниция на подобни престъпления, но според мен е дълг на всеки да ограничава появата на подобно съдържание в мрежата.
Какви тенденциите в конкуренцията в Интернет очаквате?
Любен Белов:
Ще има два типа сайтове: Единият тип ще бъдат сайтове, в които има максимален брой услуги за максимален брой хора. Другият тип ще бъдат строго профилираните форматни медии, като Еcon.bg, които осигуряват детайлна информация и услуги за една определена област. Тези тенденции се наблюдават във всяка медия – в телевизията, радиото, вестниците. Логиката е една и съща и според мен това ще е тенденцията и в Интернет.
Планирате ли нови сайтове или промени в съществуващите?
Любен Белов:
Постоянно добавяме нови и специализирани сайтове и портали към нас. Имаме специализиран портал за новини от обществения и политически живот, сайт за информация за кино, за информация за нощния живот в София, за търговия с употребявани автомобили. Скоро ще стартираме и сайт за бизнеса с недвижими имоти. Стремим се да обогатяваме палитрата от услуги винаги, където има интерес, сами или с партньори да пресичаме хоризонталния и вертикалния план с нови вертикализирани портали.
През последния месец потребителите не са ползвали много Интернет за търговия, но на въпроса "Кои са нещата, които очаквате да ползвате през следващата година" най-големият ръст е в областта на е-купуване, е-продаване, банкови трансфери и т.н. В тази насока определено има потенциал. Въпреки, че в момента подобни услуги ползват неголяма част от хората, нагласата е позитивна и потребителите очакват подобен тип услуги.
Има ли нужда от контрол върху съдържанието в българското уеб пространство?
Любен Белов:
Определено има нужда от контрол по отношение на неща, които са забранени или неморални. Доставчиците на услуги и контентпровайдерите трябва да възприемат като морален принцип недопускането на публикуване на сайтове с детска порнография, с обидни квалификации на база расов, политически и друг признак. Не знам дали в близко бъдеще ще има легална дефиниция на подобни престъпления, но според мен е дълг на всеки да ограничава появата на подобно съдържание в мрежата.
Какви тенденциите в конкуренцията в Интернет очаквате?
Любен Белов:
Ще има два типа сайтове: Единият тип ще бъдат сайтове, в които има максимален брой услуги за максимален брой хора. Другият тип ще бъдат строго профилираните форматни медии, като Еcon.bg, които осигуряват детайлна информация и услуги за една определена област. Тези тенденции се наблюдават във всяка медия – в телевизията, радиото, вестниците. Логиката е една и съща и според мен това ще е тенденцията и в Интернет.
Планирате ли нови сайтове или промени в съществуващите?
Любен Белов:
Постоянно добавяме нови и специализирани сайтове и портали към нас. Имаме специализиран портал за новини от обществения и политически живот, сайт за информация за кино, за информация за нощния живот в София, за търговия с употребявани автомобили. Скоро ще стартираме и сайт за бизнеса с недвижими имоти. Стремим се да обогатяваме палитрата от услуги винаги, където има интерес, сами или с партньори да пресичаме хоризонталния и вертикалния план с нови вертикализирани портали.