Специално за ECON.BG
- Г-н Дановски, защо решихте да провеждате конкурс BRAND MANAGER в България? Каква е целта на конкурса?
Мартин Дановски:
- Идеята да провеждаме конкурса Brand Manager в България възникна, защото е крайно време един от движещите процеси на икономиката и на бизнеса, какъвто е маркетингът да бъде популяризиран и да получи гласност. Самите маркетинг мениджъри, бранд мениджърите трябва да получат признание за работата си, да получат вяра, че това, което правят не е далеч от световните и европейските стандарти на водещи компании. Това беше основната причина, поради която решихме, че е време тази общност да бъде припозната като такава, да излезе на основни позиции в бизнеса. Целта на конкурса, също така, е да излъчи и да покаже на обществеността кои са най-добрите образци и марки в България и по този начин да ги популяризира. Втората основна цел на конкурса е да даде визия на българския маркетинг-мениджмънт с кого да се сравнява по отношение на европейските и световни образци. Идеята е след следващи издания, когато конкурсът набере скорост и авторитет, той да бъде успешно линкван към европейските и световни конкурси от този род, включително за обмяна на опит.
- Какви ще са критериите за оценка на проектите?
Мартин Дановски:
- Системата от критерии се изработва от Българската асоциация по маркетинг. Основни критерии са иновативност, принос за пазара, показан растеж. В рамките на различните категории тези критерии ще имат различни коефициент на тежест. Специалистите, практици и теоретици, от Българската асоциация по маркетинг имат голям опит и пълен потенциал за обективна оценка на критериите.
- Какви са категориите на конкурса?
Мартин Дановски:
- Категориите са общо 6. Първата е Въвеждане на нова търговска марка на пазара. Втората е Пре-позициониране на търговска марка, която има живот на пазара и можа да бъде поставена в съседна категория, в друг сегмент, да бъде извадена от пазара. Третата категория е Въвеждане на нов продукт от известна марка. Следващата е Въвеждане на нова услуга, което изисква по-специфични усилия, не винаги съпоставими с тези при въвеждането на продукт. Категорията "Наруши правилата" е единствената, при която кавичките трябва да останат. Това е категорията, в която се толерират предизвикателните маркетингови решения на пазара. Последната категория е Давид срещу Голиат, като тук се има предвид успешно въвеждане на малка търговска марка като съперник на силна марка. Различните маркетингови случаи трябва да са сравними помежду си и да получат адекватна оценка.
- Как бихте дефинирали "добрия маркетинг"?
Мартин Дановски:
- Маркетингът трябва да бъде по-скоро ефективен. Това за мен няма дефиниция, а има оценка, анализ на постигнатите резултати. Ефективният маркетинг е този комплекс от действия в областта на маркетинга, които един мениджър е успял да извърши така, че в крайна сметка са постигнати целите. Това означава резултатите да са в много добро съотношение спрямо вложените усилия. Ефективният маркетинг е този, при който комплексът от вложените усилия при маркетирането на един продукт е адекватен на пазарния резултат постигнат с маркетинга.
- Има ли в България ефективен маркетинг. Разбират ли българските мениджъри значението на маркетинга?
Мартин Дановски:
- Според моите наблюдения, все по-голяма част от българските мениджъри вече осъзнават защо трябва да се отдава значение на маркетинга и особено на това да го правят ефективен. Българските мениджъри, обаче, все още робуват, в голяма степен, на един остатък от миналото, на философията "ограниченията и проблемите са толкова много, че няма възможност за добър маркетинг". Това не е така. Ефективният маркетинг не означава задължително много пари, означава отношение и прилагане на позитивни модели. Ефективният маркетинг се прави в много по-голяма степен от ефективни специалисти.
- Според моите наблюдения, все по-голяма част от българските мениджъри вече осъзнават защо трябва да се отдава значение на маркетинга и особено на това да го правят ефективен. Българските мениджъри, обаче, все още робуват, в голяма степен, на един остатък от миналото, на философията "ограниченията и проблемите са толкова много, че няма възможност за добър маркетинг". Това не е така. Ефективният маркетинг не означава задължително много пари, означава отношение и прилагане на позитивни модели. Ефективният маркетинг се прави в много по-голяма степен от ефективни специалисти.