Специално за Econ.bg
Австрийските железници (Österreichische Bundesbahnen AG) и българската Национална компания „Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) подписаха във
вторник меморандум за сътрудничество за подобряване на състоянието на Коридор X, който обхваща линията Залцбург-Любляна-Загреб-Белград-Ниш-Скопие-Велес-Солун и нейните клонове А: Грац-Марибор-Загреб;
Б: Будапеща-Нови Сад-Белград; В: Ниш-София (Димитровград-Истанбул); Г: Велес-Битоля-Флорина-Виа Игнатиа до Игуменица. За конкретните проекти, които ще бъдат реализирани в тази насока, и за ролята на
железниците в Австрия, разговаряме с директора на Oesterreichische Bundesbahnen и ръководител на работната група за Коридор X г-н Арнолд Шифер.
Г-н Шифер, разкажете ни за дейността на международната група за Коридор X, чийто председател сте Вие...
Арнолд Шифер:
Това е група за сътрудничество от всички железници по протежението на Коридор X. Целта й е от една страна да оптимизира превозите, а от друга - и да съкрати времето за чакане на границите, като
направи целия коридор привлекателен и конкурентоспособен носител на превози.
Кое е първото нещо, което ще предприемете след подписването на меморандума с НКЖИ?
Арнолд Шифер:
Първото нещо, което ще направим, е съвместно да приложим наш проект за изчисление на капацитетите. Също така ще обсъдим общите с вас допирни точки и ще концентрираме усилията върху тях. За тази цел
ще направим симулационни модели по протежението на целия коридор, за да сме убедени, че парите ще бъдат използвани там, където са най-необходими и за двете страни.
Важно е също да бъде осигурено управление на данните. За тази цел от съществено значение за нас е работата ни с ръководството Национална компания ”Железопътна инфраструктура”, за да бъдат формирани
групите от данни.
Когато говорим за развитието на коридора, трябва също да се подчертае, че все още има прекалено много хартиена бюрокрация по цялото му протежение. Трябва съвместно да обмислим кои телематични системи
да приложим.
Достъпни ли са услугите на австрийските железници за гражданите на вашата страна?
Арнолд Шифер:
Австрийските железници получават много средства от държавата. Преди 3 години нашият отрасъл беше сериозно реорганизиран. Опитваме се да бъдем максимално прозрачни към обществеността. Мога да кажа, че
наблюдаваме едно нарастващо положително отношение на хората към железницата. Гражданите виждат, че полагаме усилия за подобряване на качеството на услугите, а също и за тяхната безопасност по време
на път
Какво се промени в железниците на Австрия след проведените реформи?
Арнолд Шифер:
След като проведохме реформите, добихме спокойствието и увереността, че можем да бъдет конкурентни в международен аспект. Има някои направления, при които се оказа, че сме станали много добри, но има
и такива, за които все още предстои „да си напишем домашното”.
След проведената реорганизационна фаза, австрийските железници имат възможност да приобщят много хора, идеи и опит. Ние обновяваме постоянно нашия състав, като се стремим да предлагаме работа на
много млади хора.
Трябва да е ясно, че железницата е стабилна и традиционна система, а промените изискват време. Нищо не се случва от днес за утре. Направлението, методите и пътищата трябва да са правилно
подбрани.
Интервю на Апостол Апостолов