За енергийните проекти търсим подкрепа не само от ЕС, но и от Русия, Турция и Иран

05.09.2006 | 01:00
по статията работи: econ.bg
 
 
Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
 
 
Г-жо Колданова, какви са Вашите очаквания за проекта Бургас - Александруполис?
 
Евгения Колданова:
 
Срещата в Атина между президентите Владимир Путин, Георги Първанов и премиера на Гърция Костас Караманлис е изключително важна от гледна точка на активизиране на проекта. Очаквам, че проявеният интерес от страна на един от основните партньори -Русия, ще бъде материализиран с обща декларация, която се очаква да бъде изгодна и за трите страни.
 
Какво ще отстоява България?
 
Евгения Колданова:
 
В общи линии параметрите и условията по този проект са ясни. България разчита на това да бъде защитен нейният национален интерес, т. е. ще се направи опит да се постигнат такива условия, които да бъдат най-благоприятни за нас.
 
Вижда ли се краят на преговорите?
 
Евгения Колданова:
 
Изразената активна позиция и интерес на Русия не само от президента Путин, но и от руския първи заместник-министър на външните работи Андрей Денисов и от президента на ЛУКойл Вагит Алекперов предполагат, че действително намеренията са за ускоряването и строителството на този проект. За българската страна е изключително важно действително да може да се ускори работата, защото успоредно с това трасе вече се изграждат други алтернативни. Конкуренцията в момента е много голяма. Всички тези обстоятелства налагат активна, но и гъвкава позиция от страна на България.

Има ли реална опасност Русия да се откаже от този проект и да избере друго трасе за каспийския петрол?
 
Евгения Колданова:
 
Разбира се, има много други алтернативи, но сигналите, които руската страна подава за момента, говорят за обратното - че има траен интерес към това трасе и желание то да бъде реализирано.
 
Уточнено ли е от българска страна какви фирми ще участват?
 
Евгения Колданова:
 
Държавата се оттегли от Трансболкан ойл пайплайн България, но се създаде Проектна компания Нефтопровод Бургас - Александруполис, където основните акционери са Универсален терминал Бургас и Булгаргаз. Разширяването на профила на компаниите, които са ангажирани в проекта, е стъпка в правилната посока. Няма нищо драматично в това, просто едно преструктуриране на българското участие, отново с участието на държавни фирми, с гаранциите на държавата зад тях.
 
Преди месец Русия каза, че има финансови забележки, искаше да се актуализират финансовите аспекти на петролопровода. Каква е позицията на България?
 
Евгения Колданова:
 
Все още са възможни всякакви договорки в рамките на преговорите, но това вече са технически аспекти.
 
Не е ли все пак това отстъпване от позицията, след като вече веднъж беше подписано тристранното споразумение?
 
Евгения Колданова:
 
Това са нормални неща при водене на преговори за такъв много голям инвестиционен инфраструктурен проект. На този етап най-важното е да се постигне договореност, която да позволи да се започне строителството на нефтопровода Бургас - Александруполис.
 
Успоредно с това България участва и в проекта за изграждане на петролопровода Бургас - Вльора. Кой е приоритетен?
 
Евгения Колданова:
 
На този етап приоритетни са трите проекта - двата нефтопровода и газопровод Nabucco имат реален шанс да бъдат реализирани и са еднакво важни за България. Това, което ни е необходимо в момента, е да намерим по-голяма подкрепа от страна на ЕС и на партньорите извън ЕС - Русия, Турция, Иран, за да се реализират тези проекти. Най-важната задача е да открием тази група от страни, които имат същия интерес като нас и чрез които ние ще можем да участваме в разпределението на енергийния ресурс.
 
Какво предстои?
  • Първоначално трябва да се уточнят и финализират преговорите за дяловото участие на трите страни в проекта Бургас-Александруполис. Очаква се до края на 2006 г. да бъде подписано ново междуправителствено споразумение за строежа.
  • Срещата в Атина трябва да даде картбланш за навлизане в техническите параметри на проекта. Очаква се и да започнат преговорите с доставчиците на суров петрол. Трябва да се договорят необходимите количества, графици, транспортиране, при какви цени ще се получават доставките. За България от съществено значение е финансовото обезпечаване на проекта. Според зам.-министър Колданова вече има заявен интерес от международни финансови институции. Реално стартът на проекта за изграждане на петролопровод от Новоросийск през Бургас до Александруполис може да започне до 2-3 години.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 13.11   615 г. – Започва понтификатът на папа Адеодат I. 1002 г. – С благословията на крал Етелред II се извършва масово убийство на датчани, живеещи в Англия. 1775...