Специално за ECON.BG
Г-н Ван Дам, ИнБев е вече 10 години на нашия пазар. Как оценявате пазара на бира в България в момента? Стабилен ли е? Какви тенденции очаквате?
Йохан Де Смет Ван Дам:
Пазарът на бира отбелязва скромен, но постоянен растеж през последните години. Средното потребление на бира в България е 61 литъра на човек от населението. Това ви нарежда напред в световната класация, като средно за света потреблението е 46 литъра на човек. С нарастващата международна конкуренция, няма причина българският пазар на бира да не продължи да расте.
Как е разпределен пазарът? Какъв е вашият пазарен дял в момента? Кой е основният ви конкурент?
Йохан Де Смет Ван Дам:
Първите трима играчи - Inbev, Heineken и Carsberg доминират на пазара. Общият ни дял е над 80% и има тенденция да нараства. Отделните дялове варират през различните месеци, тъй като пазарът много се влияе от промоциите, рекламите и ценовата политика.
Вие на какво залагате основно при продажбата на бира - на продукта, на цената, на рекламата? Помагат ли ви промоциите?
Йохан Де Смет Ван Дам:
Със сигурност на комбинация от трите елемента. Без непрекъснато поддържане на високо качество няма как да сме успешни непрекъснато. Точната цена помага за реализиране на нужната дистрибуция, а рекламата напомня на потребителите за споменатите аспекти. Намирането на правилната комбинация между цената и рекламата е главното предизвикателство пред всички. Що се отнася до качеството, то е даденост. Без качество няма успех.
Лоялен ли е потребителят към избраната марка бира? Кое е водещото при избора на марка за него?
Йохан Де Смет Ван Дам:
Пазарът в България е много чувствителен към цената. Като цяло лоялността към марката е на средно ниво. Доверието към марката се формира под влияние на обкръжението, приятелите, семейството и т.н. Изграждането на лоялност към марката е най-трудното нещо в нашия бизнес и няма готова формула за това. Inbev действа много честно в тази насока. "Каменица" отдавна е марка номер 1 на пазара. Това не може да се постигне без нещо повече от основателна лоялност към марката.
Пият ли българите като цяло бира, сравнено на фона на другите националности? По-мек или по-твърд алкохол предпочита българинът?
Йохан Де Смет Ван Дам:
Както вече споменах, българите наистина пият доста бира. Вашите 61 литъра на човек от населението ви нареждат в първата половина на световното потребление от 46 литъра на човек. Вие сте водещите сред всички съседни страни.
Въведохте много нови за страната ни видове пиво. Търсят ли се по-нетрадиционните разновидности на пивото?
Йохан Де Смет Ван Дам:
Разширяването на асортимента поддържа марката. Защо на българите да не се предлагат продукти, които вече са успешно наложени по света. Ние показваме отлични резултати при варенето на бира и няма причина да не ги приложим на местно ниво. Ако някое от нововъведенията ни не е успешно, ние ще го спрем и ще го заменим с нова разновидност.
Очаквате ли повишение цената на бира? Вие предвиждате ли промени в цените на вашите марки?
Йохан Де Смет Ван Дам:
Цените на бирата в България са най-ниски в района на Централна Европа. Това не може да бъде постоянно във времето. Влизането на страната в Европейския съюз и конкуренцията ще ни подскажат как да действаме. Не изпитваме спешна нужда да вдигаме цените, тъй като вярваме, че вай-добрият начин да променяме цените е като променяме целия микс.
Ще има ли окрупняване на пивопроизводителите в България? Има ли вероятност от затваряне на по-малки пивоварни?
Йохан Де Смет Ван Дам:
Не е много вероятно това да се случи в близко бъдеще. Но, все пак, никой няма кристална топка и всички ние сме на свободен пазар.
Одобрявате ли пластмасовите опаковки при продажбата на бира?
Йохан Де Смет Ван Дам:
Q-pack и Pet формират около 30% от целия пазар. Ясно е, че това е избор на потребителя. Ако потребителят избира такава опаковка, наш дълг е да му я предложим по най-добрия начин. Като производител, ние не трябва да вървим против тенденциите, а да ги подкрепяме.
Какви инвестиции планирате в България? За какво? Планирате ли нови изненади от гладна точка на продуктите?
Йохан Де Смет Ван Дам:
Все още не сме планирали бюджета и не можем да дадем информация.
Подписахте Етичен кодекс за въвеждане на европейските правила за производство и за потребление на бира. Спазва ли се този кодекс в бранша според Вас?
Йохан Де Смет Ван Дам:
Ние имаме вътрешен кодекс, който е много по-стриктен от подписания от производителите на бира Етичен кодекс миналата година. Ние сме първите в България, които напълно спазват този кодекс.
Потребителите трябва да са правилно информирани. "Забавлявай се, но пий отговорно!"