Специално за Econ.bg
Г-н Людиев, как се развива пазарът на хляб и хлебни изделия в страната?
Димитър Людиев:
Като резултат от конкуренцията в нашия бранш през последните 10 години, пазарът предлага повече асортименти, които са с по-добро качество.
Каква е конкуренцията между досегашните производители и новопоявилите се фирми?
Димитър Людиев:
За съжаление голяма част от конкуренцията идва от "сивата" икономика. Това са фирми, които не променят условията си на работа, не въвеждат системи за безопасно производство на храни и др. Те са решили да работят по този начи, докато контролните органи им позволяват. Надявам се след влизането ни в ЕС тези фирми да отпаднат от пазара, да бъдат елиминирани от пазара и лоялността между фирмите да бъде повишена. Друг тип конкуренция се развива при цените на хлебните и сладкарските изделия.
Какви дейности предвижда вашата федерация във връзка с повишаването на конкурентоспособността на лоялните фирми в бранша?
Димитър Людиев:
Нашата федерация съществува от 1992 г., в момента в нея членуват около 900 фирми. Основните ни членове са малки и средни фирми, но и по-крупни предприятия членуват при нас. Според федерацията браншът се развива в правилна посока. Ние се опитваме да начертаем пътя на развитие на нашите фирми. Разработваме концепции за обучение, участваме в проекти, чрез които консултираме нашите членове, предоставяме им информация, от която имат нужда. За следващата година планираме много мероприятия именно в този аспект.
Ще се справят ли производителите и фирмите с изискванията за качество, санитарните изисквания, които се налагат от ЕС?
Димитър Людиев:
От гледна точка на качеството смятам, че ние сме доказали, че нашите традиционни продукти се приемат на пазара. Нашите хигиенни и санитарни изисквания са много по-високи, отколкото тези в ЕС. 60–70% от фирмите са готови за това предизвикателство. Очаквам с влизането в ЕС и останалите фирми да наваксат. Но пак казвам, това са фирми, които са поели ангажимента да се подготвят, и работят в тази посока.
Определяща ли ще бъде ценовата конкуренция след влизането ни в ЕС?
Димитър Людиев:
Определящи ще бъдат основно качеството и новите асортименти, които ще се предлагат на пазара. Водещо ще бъде качеството, а не цената.
Има ли фирми, които предлагат продуктите си на по-ниска цена с цел да се задържат на пазара?
Димитър Людиев:
Има такива фирми – тези, които произвеждат традиционния хляб с доста влошено качество именно заради ниската цена, която сами си определят. В определени райони на страната имаше данни за разразили се конкурентни сблъсъци. Последната информация, е че тези сблъсъци започват да отшумяват. Фирмите, които предлагат продукцията си на по-ниски цени и с влошено качество, трудно ще оцелеят на пазара.
От какво се определя покачването на цената на хляба?
Димитър Людиев:
До момента цената се влияеше от промените в цените на енергийните източници – на горивата и електроенергията. През последните 2 месеца върху цената влияе и промяната на цената на брашното, което е основна суровина в нашия бранш. Очакваме след Нова година заплатите и осигуровките на заетите в бранша, които са отразени в себестойността на хляба, да се повишат, което би довело до увеличаване на цената на хляба. В себестойността на хляба, който се произвежда в България, трудът, работните заплати, осигуровките, са отразени с дял около 15-20%, докато в ЕС този дял е около 60%.
Малките и средните фирми ще успеят ли да се преборят с конкуренцията?
Димитър Людиев:
Ако поемат в правилната посока, ако предприемат стъпки за осигуряване на добро качество на продукцията си, ще оцелеят. Но ако изберат да се конкурират с големите фирми и да водят ценови войни, се съмнявам, че ще пожънат успех.