Започва нов период на експанзия в сферата на туризма

12.01.2004 | 01:00
по статията работи: econ.bg
Когато съчетаем конкуренцията със сътрудничеството, се постигат най-добрите резултати
 

Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG

 

- Господин Димадис, какво по-конкретно обсъждахте със зам.-министъра на икономиката, отговарящ за туризма у нас, Димитър Хаджиниколов?

Николаос-Атанасиос Димадис:

- Съществува дълго сътрудничество между нашия министър на развитието г-н Акис Цохадзопулос и г-н Хаджиниколов. То се развива и на двустранно, и на глобално ниво, обхващащо Югоизточна Европа. Знаете, че настоящата 2004 г. е годината на организация и провеждане на олимпийските игри в Гърция. Именно поради това разговорите, които имах с г-н Хаджиниколов и за краткосрочните перспективи, касаещи олимпийските игри, и за средносрочните, и по-конкретно за начина, по който можем да се възползваме от олимпийските игри за едно общо туристическо развитие на двете страни. Освен това предадох на г-н Хаджиниколов желанието на нашия министър Акис Цохадзопулос за среща с него, като най-вероятно ще я съчетаем със срещата на Общата гръцко-българска комисия. От доста време е налице споразумението между Гърция и България за сътрудничество в областта на туризма, резултат от което е създаването на съвместна комисия. Смятам, че е добра идея тази среща да се осъществи в Солун, който е разположен между Атина и София.

- Кога смятате да организирате срещата и каква ще е основната й цел?

Николаос-Атанасиос Димадис:

- Предполагам, че това ще стане около средата на февруари, ще имаме достатъчно време за подготвянето й. Що се отнася до целите на срещата, вече споменах, че от българска страна има добро желание за участие в някои от аспектите на организацията на олимпийските игри, свързани с подготовката на атлетите, както и с възможността туристите, които ще дойдат за олимпийските игри, да посетят след това България. По мое мнение подобни идеи ще бъдат едни от въпросите за обсъждане. Освен това би могла да бъде засегната средносрочната перспектива, касаеща решението на Гърция и България да представят форми на съвместно развитие на туризма в двете страни - като например предоставяне на туристически пакети, включващи посещение в Гърция и посещение в България

Съществуват и други идеи за сътрудничество в сферата на обучението, взаимното предоставяне на информация и, разбира се, най-важният въпрос за развитието на глобалното югоизточноевропейско сътрудничество в туризма. Гърция и България досега участват активно в тази дейност и аз смятам, че това ще бъде повод за обсъждане на възможностите за по-засилено стимулиране и развитие на тези югоизточноевропейски форми на сътрудничество.

- Как двете страни ще участват заедно в сферата на туризма, при положение че са конкуренти на този пазар?

Николаос-Атанасиос Димадис:

- Това е идеята, която споделят правителствата на двете страни. Конкуренцията между отделните фирми е голяма, но между самите страни има много сфери, в които сътрудничеството е от изключително значение. Разбира се, ние трябва да се конкурираме с други региони от света с оглед привличането на туристи в нашия регион, но след като пристигнат тук, може би не всички, но голяма част от туристите и по-конкретно онези от САЩ, предпочитат да прекарат почивката си не само в една, а последователно в две страни. По този начин се създава ситуация, която е печеливша и за България, и за Гърция - например да се предложи на туристите комбинация от каране на ски в България и наслаждаване на морския бряг в Гърция или обратното. Друга форма на туризъм, която в действителност се развива, е религиозният туризъм или туризмът, свързан с културата на Византийската империя. Ние имаме много красиви манастири в Гърция, особено в северната част, вие също имате такива в България, както и в Македония. По мое мнение, ако предложим на туриста пакет, в който той има възможност да посети последователно два или три манастира в Гърция, два или три манастира в България или в Охрид, той ще бъде удовлетворен. Разбира се, има и такива туристи, които предпочитат по-мързеливо да прекарат ваканцията си, на тях ще бъде предоставена възможност да изберат между Гърция, България и Македония. Това е идеята - конкуренцията е важен аспект на икономическия живот, но когато съчетаем конкуренцията със сътрудничеството, смятам, че се постигат най-добрите резултати. Смятам, че в повечето случаи основната група хора, които ще се привличат, ще са туристите със средни и високи доходи. Няма обаче да изключваме хората с по-нисък доход, като например студенти, с конкретен културен интерес - да видят приликите и разликите между византийското изкуство в двете страни.

- Каква е оценката ви на представянето на България в Гърция? Смятате ли, че българите представят добре страната ни и достатъчна ли е рекламата в медиите за представянето на България като модерна туристическа страна?

Николаос-Атанасиос Димадис:

- Данните сочат, че туристическият поток от Гърция нараства, както и потокът към България. Това означава, че и двете страни имат успешна политика за реклама и представяне, тъй като резултатите са най-доброто доказателство. Естествено възможност за подобряване винаги съществува, а това е и област, в която успешно можем да си сътрудничим. Според мен необходимо е първо да привлечем туристи в нашия регион като цяло и след това да се види дали ще отидат в Гърция, България или друга страна от региона. В наш интерес е да изградим форми на съвместна реклама.

- Какъв е делът на приходите от гръцкия туризъм в националната икономика?

Николаос-Атанасиос Димадис:

- Необходимо е да отчитаме прекия и непрекия ефект от туризма върху гръцката икономика, тъй като туристът не плаща само в хотела, а за пакета, предложен му от туроператора. Позитивният ефект от туризма е и консумацията в нощния клуб, и в ресторанта, и т. н. Така че, ако вземем предвид прекия и непрекия ефект от туризма в гръцката икономика, се оказва, че той формира почти 15% от националния БВП на страната, а около 17% са работни места, свързани с него. Това е от голямо значение, ако се абстрахираме обаче от изключително трудните години - 2002 г. и първата половина на 2003 г. - заради войната в Сърбия, атентата от 11 септември и после войната в Ирак. Вярно е, че разстоянието между Ирак и нашите страни е голямо, но ако един европеец чуе за война например в Еквадор, за него това означава Цяла Латинска Америка и това може да го накара да промени плановете си за посещение на Аржентина. Така че е естествено да има отрицателни последици от тези събития, както и от стагнацията, ако не и депресията, в икономиката на първо място в Европа, а после и в САЩ. Ситуацията след края на войната в Ирак обаче е доста по-стабилна. Освен това предстои и едно позитивно събитие - олимпийските игри в Гърция, т. е. в нашия регион, така че смятам за реалистично становището, че започва нов период на експанзия в сферата на туризма

Прогнозите на специалистите в тази област също съвпадат - идващите години ще бъдат години на значимо развитие за гръцкия туризъм и по-общо за туризма в света. Трябва да добавя, че направихме доста за подготвяне на страната ни за ново лице на туризма, базирано на високо качество, задоволително обслужване, модерна инфраструктура и по-конкретно с по-добри туристически структури. Знам, че и вие полагате подобни усилия. Смятам, че можем да бъдем реалистично оптимистично настроени за двете страни и за региона като цяло.

 

- Това е идеята, която споделят правителствата на двете страни. Конкуренцията между отделните фирми е голяма, но между самите страни има много сфери, в които сътрудничеството е от изключително значение. Разбира се, ние трябва да се конкурираме с други региони от света с оглед привличането на туристи в нашия регион, но след като пристигнат тук, може би не всички, но голяма част от туристите и по-конкретно онези от САЩ, предпочитат да прекарат почивката си не само в една, а последователно в две страни. По този начин се създава ситуация, която е печеливша и за България, и за Гърция - например да се предложи на туристите комбинация от каране на ски в България и наслаждаване на морския бряг в Гърция или обратното. Друга форма на туризъм, която в действителност се развива, е религиозният туризъм или туризмът, свързан с културата на Византийската империя. Ние имаме много красиви манастири в Гърция, особено в северната част, вие също имате такива в България, както и в Македония. По мое мнение, ако предложим на туриста пакет, в който той има възможност да посети последователно два или три манастира в Гърция, два или три манастира в България или в Охрид, той ще бъде удовлетворен. Разбира се, има и такива туристи, които предпочитат по-мързеливо да прекарат ваканцията си, на тях ще бъде предоставена възможност да изберат между Гърция, България и Македония. Това е идеята - конкуренцията е важен аспект на икономическия живот, но когато съчетаем конкуренцията със сътрудничеството, смятам, че се постигат най-добрите резултати. Смятам, че в повечето случаи основната група хора, които ще се привличат, ще са туристите със средни и високи доходи. Няма обаче да изключваме хората с по-нисък доход, като например студенти, с конкретен културен интерес - да видят приликите и разликите между византийското изкуство в двете страни.

- Каква е оценката ви на представянето на България в Гърция? Смятате ли, че българите представят добре страната ни и достатъчна ли е рекламата в медиите за представянето на България като модерна туристическа страна?

Николаос-Атанасиос Димадис:

- Данните сочат, че туристическият поток от Гърция нараства, както и потокът към България. Това означава, че и двете страни имат успешна политика за реклама и представяне, тъй като резултатите са най-доброто доказателство. Естествено възможност за подобряване винаги съществува, а това е и област, в която успешно можем да си сътрудничим. Според мен необходимо е първо да привлечем туристи в нашия регион като цяло и след това да се види дали ще отидат в Гърция, България или друга страна от региона. В наш интерес е да изградим форми на съвместна реклама.

- Какъв е делът на приходите от гръцкия туризъм в националната икономика?

Николаос-Атанасиос Димадис:

- Необходимо е да отчитаме прекия и непрекия ефект от туризма върху гръцката икономика, тъй като туристът не плаща само в хотела, а за пакета, предложен му от туроператора. Позитивният ефект от туризма е и консумацията в нощния клуб, и в ресторанта, и т. н. Така че, ако вземем предвид прекия и непрекия ефект от туризма в гръцката икономика, се оказва, че той формира почти 15% от националния БВП на страната, а около 17% са работни места, свързани с него. Това е от голямо значение, ако се абстрахираме обаче от изключително трудните години - 2002 г. и първата половина на 2003 г. - заради войната в Сърбия, атентата от 11 септември и после войната в Ирак. Вярно е, че разстоянието между Ирак и нашите страни е голямо, но ако един европеец чуе за война например в Еквадор, за него това означава Цяла Латинска Америка и това може да го накара да промени плановете си за посещение на Аржентина. Така че е естествено да има отрицателни последици от тези събития, както и от стагнацията, ако не и депресията, в икономиката на първо място в Европа, а после и в САЩ. Ситуацията след края на войната в Ирак обаче е доста по-стабилна. Освен това предстои и едно позитивно събитие - олимпийските игри в Гърция, т. е. в нашия регион, така че смятам за реалистично становището, че започва нов период на експанзия в сферата на туризма

Прогнозите на специалистите в тази област също съвпадат - идващите години ще бъдат години на значимо развитие за гръцкия туризъм и по-общо за туризма в света. Трябва да добавя, че направихме доста за подготвяне на страната ни за ново лице на туризма, базирано на високо качество, задоволително обслужване, модерна инфраструктура и по-конкретно с по-добри туристически структури. Знам, че и вие полагате подобни усилия. Смятам, че можем да бъдем реалистично оптимистично настроени за двете страни и за региона като цяло.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 19.11   461 г. – Либий Север е провъзгласен за римски император в Равена. 1493 г. – По време на втората си експедиция Христофор Колумб открива остров, който кръщава...