Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
- Господин Саутуърт, почти две години бяхте начело на Софийска вода. Как оценявате този период от развитието на концесията?
Джим Саутуърт:
- Поех компанията в края на март 2002 г. в деликатен за нас период. Имахме трудности, на които не ми се иска да се връщам отново, защото съм убеден, че Софийска вода вече се е справила с тях и се развива стабилно и устойчиво. През август м. г. я предадох в сигурни ръце.
Важна роля за стабилизирането на дружеството изиграха няколко фактора. На първо място - отличният екип - може би най-добрите специалисти в областта на ВиК в България. Казвам го не защото смятам, че в другите ВиК дружества или фирми няма експерти, а защото много от нещата, които правят нашите хора в Софийска вода, са уникални и няма къде другаде нито да бъдат научени, нито видени. Затова понякога ми е необичайно, когато слушам да се критикуват някои от най-успешните ни проекти. Но така е навсякъде - хората най-лесно критикуват онова, което или не разбират, или не искат да разберат.
Друг важен фактор за стабилизацията на компанията е навлизането на ЕБВР като акционер в Софийска вода. Вие знаете какво е ЕБВР и как работят те. За нас това е изключителен успех и признание, че работим както трябва и можем да бъдем добри и надеждни партньори. Истината е, че ЕБВР от самото начало наблюдава дейността на софийското ни дружество, следи всеки аспект от работата му да бъде в съответствие с подписания договор, местното законодателство и добрата международна практика.
- Вие и сега прекарвате доста време в България. Какво е мнението ви за ВиК сектора и неговото развитие? Запознат ли сте с водната стратегия на правителството и проектозакона за регулатора?
Джим Саутуърт:
- Да, така е, стремя се да бъда в България възможно по-често поради това, че тук има изключително динамичен пазар, който с приближаването на 2007 г. ще става все по-атрактивен за чуждестранните инвеститори. Хармонизацията на българското законодателство с това на Европейския съюз ще направи нещата в бизнеса и всяка друга сфера съпоставими, правилата ще бъдат сходни, стандартите - също. Това ще гарантира благоприятен климат за участие на частния сектор във ВиК. Намаляването на риска за инвеститори и кредитиращи институции ще даде възможност за постигане на инвестиции на по-добра цена, което не е без значение за развитието на сектора.
Всеки инвеститор, било той местен или чуждестранен, за да вложи парите си, се нуждае от правила. Регулаторът ще даде възможност именно за въвеждане на такива правила. Истината е, че именно поради този факт в последните години енергийният сектор се развива несравнимо по-динамично от водния. Много просто - има регулатор, има правила, които са валидни и еднакви за всички. Във Великобритания регулирането на услугите е изключително стриктно и многопластово и това дава възможност на индустрията да се развива според правила, които гарантират необходимото ниво на инвестиция за страната и достатъчния контрол върху работата на компаниите. И тези правила са еднакви за всички. Очакваме въвеждането на регулатор, защото считаме, че така ще се отвори пазарът и ще се разширят възможностите за инвестиции.
Що се отнася до стратегията за развитието на водния сектор - да, запознат съм и съм впечатлен от волята на правителството да осигури на страната услуги, които отговарят на стандартите на Европейския съюз. Задълбочените проучвания и анализи в стратегията ще дадат възможност за навлизане на инвестиции в сектора.
- Споменахте за регулатора във Великобритания, бихте ли ни разказали накратко за неговата роля и начин на работа...
Джим Саутуърт:
- Във Великобритания регулирането на водата и енергетиката е разделено. Имаме отделен регулатор за водата и друг за енергетиката. Водният регулатор има определени мандатирани задължения и те са да гарантира правилното функциониране на водните компании, да осигури определените ценови рамки, даващи възможност на компаниите да изпълняват задълженията си, да защитава интересите на потребителите, да мотивира за икономии и рентабилност и да улеснява ефективната конкуренция. Регулаторът е държавен орган, който не е свързан с министерство. Неговите задължения са определени от мандата му, подчинен е на парламента и отговаря пред парламентарни подкомисии, комисията за защита на конкуренцията и съда.
Сега за регулатора работят 230 души заедно с т. нар. water voice. В самия регулатор като такъв броят е доста по-малък. Обслужваното население е около 53 милиона. Сами разбирате, че трябва да са много ефективни. Регулаторът използва умело принципа на тоягата и моркова и ние в United Utilities гледаме изключително сериозно на подготовката и защитата на 5-годишните планове пред регулатора. Подготвяме се прецизно по всички показатели. За нас не е проблем да работим в регулирана среда. Другото е проблем - когато правилата липсват или ако има такива, а те не са валидни за всички. Затова смятам, че регулаторът ще освободи потенциала на индустрията и ще защити интересите на потребителите и компаниите на приемлива за тях цена.
- Казахте конкуренция. Какво мислите за конкуренцията във водния сектор? Кои са вашите конкуренти?
Джим Саутуърт:
- Конкуренцията във всеки сектор е здравословна. Тя осигурява непрекъснат стремеж към подобряване и прозрачност и постигане на най-добри условия при търговете и договорите. Убеден съм, че съвсем скоро ще станем свидетели на промени в сектора в България на база именно на конкуренцията. Така ще има и инвестиции, и кредити за развитието му. Големите водни компании отдавна работят в условията на конкуренция. Това ще стане и тук. Да сме сами не е най-доброто, защото при услуга, която се доставя в условията на естествен монопол, няма съпоставимост. Откакто сме тук, ни гледат под лупа, което е нормално. Липсата на друг частен оператор в сектора постави пред нас изключително високи изисквания и очаквания и направи предизвикателството още по-голямо.
- Как оценявате инвестиционния климат в България?
Джим Саутуърт:
- България е добра инвестиционна възможност със своята стабилност и квалифициран човешки потенциал. United Utilities гледа много сериозно на нови възможности за инвестиции в страната и региона. И съм убеден, че повечето големи оператори също внимателно следят развитието тук. Вашите университети създават изключително ценни кадри, за които трябва да се осигурят възможности за развитие както в България, така и в Европа. В това отношение Софийска вода следва своята стратегия за насърчаване на млади хора от всички браншове. Най-ценната инвестиция е човешкият труд. Зад един специалист седят много години на упорит труд и сериозни инвестиции във време и средства. Няма по-ценно нещо от човешкия капитал и този на знанието и ние трябва да правим всичко възможно да инвестираме в тях.
Прави впечатление, че бизнесът в България прави много за изграждането на човешкия потенциал на страната, което е белег на един наистина модерен европейски подход. Една от общите черти на големите компании по целия свят е, че те имат отговорно отношение към обществото и околната среда. Хубаво е, че това вече е факт и в красива страна като България.
Що се отнася до стратегията за развитието на водния сектор - да, запознат съм и съм впечатлен от волята на правителството да осигури на страната услуги, които отговарят на стандартите на Европейския съюз. Задълбочените проучвания и анализи в стратегията ще дадат възможност за навлизане на инвестиции в сектора.
- Споменахте за регулатора във Великобритания, бихте ли ни разказали накратко за неговата роля и начин на работа...
Джим Саутуърт:
- Във Великобритания регулирането на водата и енергетиката е разделено. Имаме отделен регулатор за водата и друг за енергетиката. Водният регулатор има определени мандатирани задължения и те са да гарантира правилното функциониране на водните компании, да осигури определените ценови рамки, даващи възможност на компаниите да изпълняват задълженията си, да защитава интересите на потребителите, да мотивира за икономии и рентабилност и да улеснява ефективната конкуренция. Регулаторът е държавен орган, който не е свързан с министерство. Неговите задължения са определени от мандата му, подчинен е на парламента и отговаря пред парламентарни подкомисии, комисията за защита на конкуренцията и съда.
Сега за регулатора работят 230 души заедно с т. нар. water voice. В самия регулатор като такъв броят е доста по-малък. Обслужваното население е около 53 милиона. Сами разбирате, че трябва да са много ефективни. Регулаторът използва умело принципа на тоягата и моркова и ние в United Utilities гледаме изключително сериозно на подготовката и защитата на 5-годишните планове пред регулатора. Подготвяме се прецизно по всички показатели. За нас не е проблем да работим в регулирана среда. Другото е проблем - когато правилата липсват или ако има такива, а те не са валидни за всички. Затова смятам, че регулаторът ще освободи потенциала на индустрията и ще защити интересите на потребителите и компаниите на приемлива за тях цена.
- Казахте конкуренция. Какво мислите за конкуренцията във водния сектор? Кои са вашите конкуренти?
Джим Саутуърт:
- Конкуренцията във всеки сектор е здравословна. Тя осигурява непрекъснат стремеж към подобряване и прозрачност и постигане на най-добри условия при търговете и договорите. Убеден съм, че съвсем скоро ще станем свидетели на промени в сектора в България на база именно на конкуренцията. Така ще има и инвестиции, и кредити за развитието му. Големите водни компании отдавна работят в условията на конкуренция. Това ще стане и тук. Да сме сами не е най-доброто, защото при услуга, която се доставя в условията на естествен монопол, няма съпоставимост. Откакто сме тук, ни гледат под лупа, което е нормално. Липсата на друг частен оператор в сектора постави пред нас изключително високи изисквания и очаквания и направи предизвикателството още по-голямо.
- Как оценявате инвестиционния климат в България?
Джим Саутуърт:
- България е добра инвестиционна възможност със своята стабилност и квалифициран човешки потенциал. United Utilities гледа много сериозно на нови възможности за инвестиции в страната и региона. И съм убеден, че повечето големи оператори също внимателно следят развитието тук. Вашите университети създават изключително ценни кадри, за които трябва да се осигурят възможности за развитие както в България, така и в Европа. В това отношение Софийска вода следва своята стратегия за насърчаване на млади хора от всички браншове. Най-ценната инвестиция е човешкият труд. Зад един специалист седят много години на упорит труд и сериозни инвестиции във време и средства. Няма по-ценно нещо от човешкия капитал и този на знанието и ние трябва да правим всичко възможно да инвестираме в тях.
Прави впечатление, че бизнесът в България прави много за изграждането на човешкия потенциал на страната, което е белег на един наистина модерен европейски подход. Една от общите черти на големите компании по целия свят е, че те имат отговорно отношение към обществото и околната среда. Хубаво е, че това вече е факт и в красива страна като България.