Специално за ECON.BG
- Д-р Тренчев, идеята на КТ Подкрепа за въвеждане на ваучери за храна е на път да се реализира. Как ще действа купонната система?
Д-р Константин Тренчев:
- Опитът на други държави показва, че подобна система работи много добре в развитите демокрации и в страни в преход. Поради тази причина и поради интереса на световните лидери, проучихме идеята и застанахме зад нея. За съжаление тя срещна много трудности докато се стигне до гласуването й. Смисълът е работодателят да може да дава до 40 лева месечно на служителите си във вид на купони за храна, които да бъдат освободени от данъци. На практика, работодателят и сега, под една или друга скрита форма, дава тези пари на хората и с ваучерите му се дава възможност да ги даде открито. Тези 40 лева няма да намалят възнаграждението на служителя. Оттук нататък започва едно интересно движение на парите по банков път. Работниците, които получават ваучери се заявяват по списък, работодателят заплаща по банков път на издателя на ваучерите, раздава ги на работниците и те пазаруват в подходящ магазин или се хранят в заведение. По този начин се подобрява изхранването на служителите, а съответният магазин или заведение си получават парите от издателя на ваучерите, отново по банков път. Системата е западно ноу-хау и работи прекрасно в много страни.
Остана още един проблем за преодоляване, а именно, че и служителите трябва да бъдат освободени от данъци върху тези 40 лева. Още повече, че сумата е минимална. Това предполага промяна в Закона за данъка за физическите лица. Надяваме се, че ще успеем да прокараме и тази идея. В противен случай схемата е безсмислена. Трябва да бъдат освободени и двете страни.
- Според Министерство на финансите това би означавало двойно освобождаване на едни и същи пари?
Д-р Константин Тренчев:
- Министерство на финансите се опитва да събере пари от гражданите, които, от своя страна полагат усилия да не им ги дадат. Трябва да се гледат реалностите, а не да се строят теоретични постановки, които не могат да се реализират на практика.
- Имате ли опасения относно операторите, които ще получат лицензи?
Д-р Константин Тренчев:
- Операторите не са предопределени. Логично е да бъдат одобрени оператори с опит. Случайни фирми могат да провалят идеята. Нормално е системата да започне със световноизвестните лидери в тази насока.
- Защо се налага лимит от 100 хиляди души, които да получат ваучери?
Д-р Константин Тренчев:
- Ограничението се налага, защото Министерство на финансите се страхува, че при тази система държавата, чисто теоретично, се лишава от постъпления. На практика държавата не може да събере вземанията си от гражданите, защото задълженията се талкова големи, че хората не ги плащат. Така че, дори теоретично държавата не може да прибере тези пари и е по-добре да даде те да излязат на светло и да завъртят оборот. Доказали сме с разработки, включително на уважавани западни одиторски компании, че държавата ще има много повече полза, отколкото загуба от приходи, които и без това не може да събере.
Това е причината, поради която министерството иска да ограничи системата за първата година. Такава практика има и в други страни. Например Румъния започна с 40 хиляди души, а в момента системата се ползва от 1 милион и 100 хиляди. Това е доказателство, че системата се развива добре.
Разбира се, тези, които ползват ваучерите трябва да отговарят на определени критерии, да са изрядни бизнесмени. Държавата се опитва да извади колкото може повече обекти от сивата икономика. Убедени сме, че след като системата заработи, тя ще се разширява
- Може ли подобна схема на безкасово плащане да се приложи и в други насоки?
Д-р Константин Тренчев:
- Да, системата е широко приложима и за друг вид плащания. В някои държави, например, има плащания на почивки с такива ваучери. Може да се дават социални помощи, енергийни помощи и т.н. Основният компонент е в изхранването. Идеята е да се мине към безналично плащане. Това отдавна е практика в развитите демокрации и започва да си пробива път и насам.
Това е причината, поради която министерството иска да ограничи системата за първата година. Такава практика има и в други страни. Например Румъния започна с 40 хиляди души, а в момента системата се ползва от 1 милион и 100 хиляди. Това е доказателство, че системата се развива добре.
Разбира се, тези, които ползват ваучерите трябва да отговарят на определени критерии, да са изрядни бизнесмени. Държавата се опитва да извади колкото може повече обекти от сивата икономика. Убедени сме, че след като системата заработи, тя ще се разширява
- Може ли подобна схема на безкасово плащане да се приложи и в други насоки?
Д-р Константин Тренчев:
- Да, системата е широко приложима и за друг вид плащания. В някои държави, например, има плащания на почивки с такива ваучери. Може да се дават социални помощи, енергийни помощи и т.н. Основният компонент е в изхранването. Идеята е да се мине към безналично плащане. Това отдавна е практика в развитите демокрации и започва да си пробива път и насам.