Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
- Господин Дойчинов, има ли вече варианти и предложения за решаване на проблемите с продуктовите такси? В какъв размер и на каква база се изчисляват?
Никола Дойчинов:
- Производителите и вносителите на опаковани стоки заплащат такса за пусканите от тях опаковки на пазара в РБългария, като размерът на таксите е определен за един килограм опаковки и е различен за различните видове опаковъчни материали - хартии и картони, пластмаси, стъкло, метали /стомана/, алуминий, композитни материали. Това, което трябва да се знае, е, че размерът на продуктовата такса нараства през следващите две години спрямо първоначалния размер на таксите през 2004 г.
- Каква е ролята на агенция Митници за събирането на таксите за опаковки от вносни стоки?
Никола Дойчинов:
- Вносителите на опаковани стоки начисляват и заплащат таксата за опаковки едновременно с начисляването на митните сборове. Поради това митническите учреждения контролират количествата на внасяните в страната опаковки с различните стоки, правилното начисляване на таксата от вносителите и нейното заплащане. Ежегодно агенция Митници предоставя информация на НСИ за количествата внесени и изнесени от страната опаковки. Но липсата на информация и ясни указания към вносителите и митническите служители за начина на начисляване на таксата, както и недостатъчното време след влизането на ПМС 41 в сила доведоха до значителни проблеми при вноса на стоки в страната.
- Как ще се изразходват набраните средства от продуктови такси?
Никола Дойчинов:
- Средствата от продуктови такси постъпват в Предприятието за управление на дейностите по околна среда /ПУДООС/ към Министерството на околната среда и водите. Наредбата дава право на ПУДООС да финансира общински проекти за организиране на разделно събиране в съответствие с целите, поставени в Националната програма за управление на отпадъците. Липсата на ясни разпоредби в законодателството и съществуващата практика на ПУДООС е основание за притеснение, че събраните средства няма да бъдат разходвани изцяло за събиране и оползотворяване на отпадъците от опаковки. Независимо от това трябва да бъде посочено, че постигането на цели за рециклиране и оползотворяване от отпадъците от опаковки е задължение единствено на производителите и вносителите на опаковани стоки. Заплащането на продуктова такса не освобождава отделния производител от това задължение. Заплащането на продуктова такса следва да бъде разглеждано като санкция към производителите и вносителните на опаковани стоки за неизпълнение на задълженията им за събиране, рециклиране и оползотворяване на отпадъците от опаковки, а не като инструмент за набиране на средства от страна на държавата и изразходването им за неясни проекти.
- Какво предлага ЕкоПак?
Никола Дойчинов:
- ЕкоПак България е създадена, за да помогне на отговорния бизнес в страната да изпълни поставените от Закона за управление на отпадъците цели за оползотворяване и рециклиране на отпадъците от опаковки. За целта е необходимо да се изгради модел за управление на отпадъците от опаковки, който е икономически най-ефективен, устойчив е в дългосрочен мащаб, използва методи, щадящи околната среда, и се възприема добре от обществеността. Ние вярваме, че такъв модел е единствено възможен чрез обединяването на компаниите в единна организация по оползотворяване.
- Как е решен въпросът в Европа?
Никола Дойчинов:
- Към момента управлението на опаковките и отпадъците от опаковки е регламентирано на европейско ниво с Директива 94/62/ЕС. Задължението за достигане на поставените в директивата количествени цели за рециклиране и оползотворяване на отпадъците от опаковки е поето основно от индустрията във всички европейски страни. Изпълнението на тези задължения в основната си част се осигурява от колективни системи за съответствие, подобни на предлаганата от ЕкоПак, организирани, финансирани и изпълнявани съвместно с местните власти. В процеса на създаване и организиране на ЕкоПак за нас беше от изключително значение възможността да използваме опита на големите международни компании, които са акционери на дружеството, от участието им в колективни системи в други европейски страни.
- Има ли направено проучване как проблемът и прилагането на Наредба 41/2004 г. ще се отразят цялостно върху браншовете, работещи с опаковки? Каква е прогнозата?
Никола Дойчинов:
- Въвеждането на продуктови такси и постигането на изискванията за оползотворяване на отпадъците от опаковки са свързани с допълнителни разходи за производителите и вносителите на стоки на българския пазар. Размерът на тези допълнителни разходи зависи от количеството /теглото/ и вида на използваните опаковъчни материали и размера на продуктовата такса за конкретния материал. Независимо от това решението за увеличаване на крайните цени на стоките е специфично за всеки от различните производители и вносители на опаковани стоки. Възможно е някои фирми да начислят тези допълнителни разходи в цената на предлаганите от тях стоки, а други да предпочетат да запазят текущите си цени за сметка на ограничаване на други разходи.
- Какви други нерешени проблеми влияят негативно на бизнеса и какво предлага ЕкоПак в това отношение?
Никола Дойчинов:
- Основните проблеми, свързани с прилагането и на Наредбата за опаковките и отпадъците от опаковки, са в резултат на недостатъчното време, което фирмите имаха, за да се запознаят и реагират на новите изисквания, и липсата на ясни указания по тълкуването и прилагането на отделните текстове. Като пример може да бъде посочено изискването за начисляване на продуктовите такси във фактурите, издавани от производителите на опаковани стоки и митническите декларации на вносителите, което очевидно не може да бъде спазено незабавно от фирмите, използващи специализиран софтуер за фактуриране и обработка на документите. Допълнително затруднение е и липсата на ясни указания за начисляване на размера на таксата в стойността на отделните стоки. Друг основен проблем е начисляването на ДДС върху продуктовата такса, което допълнително оскъпява стоките за крайния потребител. За нас и за основните браншови организации и съюзи в страната са очевидни проблемите и затрудненията на фирмите, извършващи дейност в страната, да изпълнят изискванията, въведени с ПМС-41, независимо от желанието им да спазват законодателството и да допринесат за опазването на околната среда. Надяваме се, че тези проблеми ще бъдат решени чрез диалог между индустрията и държавната администрация.
- Как е решен въпросът в Европа?
Никола Дойчинов:
- Към момента управлението на опаковките и отпадъците от опаковки е регламентирано на европейско ниво с Директива 94/62/ЕС. Задължението за достигане на поставените в директивата количествени цели за рециклиране и оползотворяване на отпадъците от опаковки е поето основно от индустрията във всички европейски страни. Изпълнението на тези задължения в основната си част се осигурява от колективни системи за съответствие, подобни на предлаганата от ЕкоПак, организирани, финансирани и изпълнявани съвместно с местните власти. В процеса на създаване и организиране на ЕкоПак за нас беше от изключително значение възможността да използваме опита на големите международни компании, които са акционери на дружеството, от участието им в колективни системи в други европейски страни.
- Има ли направено проучване как проблемът и прилагането на Наредба 41/2004 г. ще се отразят цялостно върху браншовете, работещи с опаковки? Каква е прогнозата?
Никола Дойчинов:
- Въвеждането на продуктови такси и постигането на изискванията за оползотворяване на отпадъците от опаковки са свързани с допълнителни разходи за производителите и вносителите на стоки на българския пазар. Размерът на тези допълнителни разходи зависи от количеството /теглото/ и вида на използваните опаковъчни материали и размера на продуктовата такса за конкретния материал. Независимо от това решението за увеличаване на крайните цени на стоките е специфично за всеки от различните производители и вносители на опаковани стоки. Възможно е някои фирми да начислят тези допълнителни разходи в цената на предлаганите от тях стоки, а други да предпочетат да запазят текущите си цени за сметка на ограничаване на други разходи.
- Какви други нерешени проблеми влияят негативно на бизнеса и какво предлага ЕкоПак в това отношение?
Никола Дойчинов:
- Основните проблеми, свързани с прилагането и на Наредбата за опаковките и отпадъците от опаковки, са в резултат на недостатъчното време, което фирмите имаха, за да се запознаят и реагират на новите изисквания, и липсата на ясни указания по тълкуването и прилагането на отделните текстове. Като пример може да бъде посочено изискването за начисляване на продуктовите такси във фактурите, издавани от производителите на опаковани стоки и митническите декларации на вносителите, което очевидно не може да бъде спазено незабавно от фирмите, използващи специализиран софтуер за фактуриране и обработка на документите. Допълнително затруднение е и липсата на ясни указания за начисляване на размера на таксата в стойността на отделните стоки. Друг основен проблем е начисляването на ДДС върху продуктовата такса, което допълнително оскъпява стоките за крайния потребител. За нас и за основните браншови организации и съюзи в страната са очевидни проблемите и затрудненията на фирмите, извършващи дейност в страната, да изпълнят изискванията, въведени с ПМС-41, независимо от желанието им да спазват законодателството и да допринесат за опазването на околната среда. Надяваме се, че тези проблеми ще бъдат решени чрез диалог между индустрията и държавната администрация.