Имаме потенциал за развитие

13.02.2003 | 01:00
по статията работи: econ.bg

 

Специално за Econ.bg

 

- Госпожа Христова, бихте ли ни представили Браншовата камара на дървообработващата и мебелна промишленост?

Геновева Христова:

- Браншовата камара на дървообработващата и мебелна промишленост е единствената национално-представителна за отрасъла браншова организация. Това позволява на фирмите от бранша да се концентрират, да знаят коя е асоциацията, която ги представлява. Камарата е създадена през 1992 г., но реалната й активна дейност започва в началото на 1999 г. Представляваме фирми опериращи в областта на дървообработващата и мебелната промишленост, както производители, така и търговци и консултанти. Дейността ни е насочена в няколко направления. Първото е информационното осигуряване, т.е. информация за съвременните материали, технологии, оборудване и всички иновации в бранша; информация за състоянието и тенденциите на международните пазари, проучване на възможностите за осъществяване на търговски взаимоотношения и коопериране; възможности за финансиране - получаване на кредити от наши и чужди финансови институции,  включване в различни програми на ЕС за подпомагане на малкия и среден бизнес; своевременно осигуряване на актуална информация за промените в нормативната уредба на дейностите в отрасъла. С други думи, опитваме се да акумулираме цялата информация свързана с бранша и да я предоставим на членовете ни в синтезиран вид. Друг наш приоритет е да насърчаваме навлизането на чуждестранните инвестиции в сектора. За целта регулярно осъществяваме двустранни бизнес срещи със заинтересовани фирми от партньорски асоциации, като Италия, Франция и други държави. Ние сме член на Европейската асоциация на мебелопроизводителите и сме кандидати за членство в Европейската конфедерация на дървообработващата промишленост и като такива непрекъснато предоставяме информация за състоянието на България с цел да възбудим интереса им. Въпросът е веднъж да ги доведем в страната ни, после те сами остават. Друга насока в дейността на Камарата е търсене на нови пазари за нашите членове. Изключително успешно развиваме дейност, съвместно с нашият водещ партньор ГТЦ (Германски център за техническо сътрудничество), свързана с организиране посещението и участието на наши фирми на международни изложения и панаири, които са един от най-добрите средства за осъществяване на контакти и за начало на съвместен бизнес. От една година организираме собствено специализирано изложение за бранша в страната - Техномебел, към което има все по-голям интерес. Друга съществена функции на Камарата е лобирането – защитаваме интересите на членуващите в структурата ни фирми. Искаме членовете ни да чувстват подкрепата, която имат от страна на асоциацията си.

- Конкурентоспособна ли е нашата продукция на външните пазари? Въведени ли са европейските стандарти в областта на дървообработването и производството на мебели у нас?

Геновева Христова:

- Като съотношение качество-цена, ние определено сме конкурентоспособни. Има какво да се желае по отношение на качеството, но то е изключително добро за цената, на която предлагаме. Знаем какви са нашите позиции и предимства на европейските пазари. Нашите предприятия работят основно като поддоставчици за европейската индустрия, произвеждаме полуфабрикати. Това са и основните ни възможности за навлизане на чуждите пазари. На този етап не можем да пробием с готови мебели, а сме против износа на суровини. В тази връзка се опитваме да извършваме възможно по-голяма степен на дълбочинна продуктова преработка в страната, да изнасяме възможно по-крайни изделия. Чуждестранните инвеститори вече виждат възможности за създаване на смесени предприятия у нас. Радостното е, че първият критерии за тях не е цената на работната ръка. Основният критерии е квалифицираният персонал. Ние имаме квалифицирани кадри и се радваме на признание от страна на чуждия пазар. Другият привлекателен критерии за инвеститорите е наличието на пазарни ниши. По отношение на европейските стандарти, процесът на хармонизация в нашия сектор, за съжаление, е тромав и бавен. Всяка фирма, обаче, която има намерение да работи за чужд пазар осъзнава, че без стандарт не е възможно да изнася. Ето защо всички експортноориентирани фирми са внедрили, по един или друг начин, стандартите релевантни на изискванията на европейските им партньори. Пазарите на които изнасяме са диференцирани. При мебелната промишленост (80% от общият износ са столове и маси) експортът е насочен предимно към Америка и Англия, както и към Белгия, Холандия и Люксембург. За дървообработващата промишленост, пазарите ни са Балканският полуостров, Италия, а също и страните от Близкия изток, дори и Китай.  

- Какви са основните тенденциите в развитието на мебелната и дървообработваща промишленост у нас?

Геновева Христова:

- Основните тенденции в развитието на отрасъла са свързани с възможностите за излизане на външни пазари, тъй като вътрешният пазар е прекалено свит. Задълбочава се производството на продукти от масив и тапицирани мебели. Опитваме се да внедряваме нови технологии, като използване на дървесни отпадъци за източник на енергия например. Искаме да направим производството по-ефективно. Базисните тенденции ще бъдат ясни в края на март, когато ще приключи анализът на бранша и ще бъдат изведени основните изводи, насоки и перспективи в специално разработената средносрочна стратегия за развитие на дървообработващата и мебелна промишленост - Акция 2005.

- Кой е основният проблем за предприятията в бранша? Какви са възможностите за финансиране на предприятията в областта на дървообработващата и мебелна промишленост?

Геновева Христова:

- Първият въпрос, който ни задава всяко предприятие, кандидатстващо за членство в Камарата, е свързан с достъпа до пазари, вторият - с финансирането. До миналата година беше невъзможно да се вземе кредит от банковия сектор. За наша радост, от 2002 г. банките си поставиха като приоритет малките и средни предприятия и разработиха нови продукти за финансовото им обезпечаване. Ето защо ние, като Браншова камара, активно преговаряме с отделни банки за договаряне отпускането на преференциални кредити на сектора. Но все още е факт, че финансирането на бранша посредством банкови кредити е затруднено и фирмите предимно оперират с междуфирмени заеми. Другата възможност, която използваме за подпомагане на членовете ни са различните европейски програми. В Камарата разполагаме с информация за всички действащи донорски проекти и програми в страната, с която регулярно обезпечаваме нашите членове. В края на миналата и началото на тази година все повече фирми успяват да прокарат проекти по САПАРД и другите предприсъединителни фондове.

- Има ли потенциал за развитие на отрасъла?

Геновева Христова:

- Определено мисля, че има и като доказателство мога да дам следния пример. Един от нашите най-активни партньори е Германският център за техническо сътрудничество, подпомагащ дейността на различни браншови бизнес асоциации в България. Един от приоритетните сектори по програмата на ГТЦ за насърчаване на икономиката и заетостта е дървообработващата и мебелна промишленост. Всеизвестно е, че немците са прекалено педантични хора и не биха подпомогнали отрасъл, който не е перспективен и няма потенциал за развитие. Въпросът е да тръгнем във вярната посока. Това означава да повишим качеството на предлаганата продукция, да оптимизираме и ефективизираме целия производствен процес, мениджмънта на предприятията и не на последно място – да подобрим управлението на човешките ресурси. Защото именно хората са богатството, както на всяка фирма, така и на целия сектор и държава.

 

- Като съотношение качество-цена, ние определено сме конкурентоспособни. Има какво да се желае по отношение на качеството, но то е изключително добро за цената, на която предлагаме. Знаем какви са нашите позиции и предимства на европейските пазари. Нашите предприятия работят основно като поддоставчици за европейската индустрия, произвеждаме полуфабрикати. Това са и основните ни възможности за навлизане на чуждите пазари. На този етап не можем да пробием с готови мебели, а сме против износа на суровини. В тази връзка се опитваме да извършваме възможно по-голяма степен на дълбочинна продуктова преработка в страната, да изнасяме възможно по-крайни изделия. Чуждестранните инвеститори вече виждат възможности за създаване на смесени предприятия у нас. Радостното е, че първият критерии за тях не е цената на работната ръка. Основният критерии е квалифицираният персонал. Ние имаме квалифицирани кадри и се радваме на признание от страна на чуждия пазар. Другият привлекателен критерии за инвеститорите е наличието на пазарни ниши. По отношение на европейските стандарти, процесът на хармонизация в нашия сектор, за съжаление, е тромав и бавен. Всяка фирма, обаче, която има намерение да работи за чужд пазар осъзнава, че без стандарт не е възможно да изнася. Ето защо всички експортноориентирани фирми са внедрили, по един или друг начин, стандартите релевантни на изискванията на европейските им партньори. Пазарите на които изнасяме са диференцирани. При мебелната промишленост (80% от общият износ са столове и маси) експортът е насочен предимно към Америка и Англия, както и към Белгия, Холандия и Люксембург. За дървообработващата промишленост, пазарите ни са Балканският полуостров, Италия, а също и страните от Близкия изток, дори и Китай.  

- Какви са основните тенденциите в развитието на мебелната и дървообработваща промишленост у нас?

Геновева Христова:

- Основните тенденции в развитието на отрасъла са свързани с възможностите за излизане на външни пазари, тъй като вътрешният пазар е прекалено свит. Задълбочава се производството на продукти от масив и тапицирани мебели. Опитваме се да внедряваме нови технологии, като използване на дървесни отпадъци за източник на енергия например. Искаме да направим производството по-ефективно. Базисните тенденции ще бъдат ясни в края на март, когато ще приключи анализът на бранша и ще бъдат изведени основните изводи, насоки и перспективи в специално разработената средносрочна стратегия за развитие на дървообработващата и мебелна промишленост - Акция 2005.

- Кой е основният проблем за предприятията в бранша? Какви са възможностите за финансиране на предприятията в областта на дървообработващата и мебелна промишленост?

Геновева Христова:

- Първият въпрос, който ни задава всяко предприятие, кандидатстващо за членство в Камарата, е свързан с достъпа до пазари, вторият - с финансирането. До миналата година беше невъзможно да се вземе кредит от банковия сектор. За наша радост, от 2002 г. банките си поставиха като приоритет малките и средни предприятия и разработиха нови продукти за финансовото им обезпечаване. Ето защо ние, като Браншова камара, активно преговаряме с отделни банки за договаряне отпускането на преференциални кредити на сектора. Но все още е факт, че финансирането на бранша посредством банкови кредити е затруднено и фирмите предимно оперират с междуфирмени заеми. Другата възможност, която използваме за подпомагане на членовете ни са различните европейски програми. В Камарата разполагаме с информация за всички действащи донорски проекти и програми в страната, с която регулярно обезпечаваме нашите членове. В края на миналата и началото на тази година все повече фирми успяват да прокарат проекти по САПАРД и другите предприсъединителни фондове.

- Има ли потенциал за развитие на отрасъла?

Геновева Христова:

- Определено мисля, че има и като доказателство мога да дам следния пример. Един от нашите най-активни партньори е Германският център за техническо сътрудничество, подпомагащ дейността на различни браншови бизнес асоциации в България. Един от приоритетните сектори по програмата на ГТЦ за насърчаване на икономиката и заетостта е дървообработващата и мебелна промишленост. Всеизвестно е, че немците са прекалено педантични хора и не биха подпомогнали отрасъл, който не е перспективен и няма потенциал за развитие. Въпросът е да тръгнем във вярната посока. Това означава да повишим качеството на предлаганата продукция, да оптимизираме и ефективизираме целия производствен процес, мениджмънта на предприятията и не на последно място – да подобрим управлението на човешките ресурси. Защото именно хората са богатството, както на всяка фирма, така и на целия сектор и държава.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 20.09   622 г. – Мохамед и негови последователи се преселват от Мека в Медина, което е начало на арабското летоброене. 1378 г. – С избирането за Климент VII за...