Специално за Econ.bg*.
Патрик О’Мейра е директор в британската организация Business in the Community. Той отговаря за стратегията за членство, стратегията за развитие на лидерството и Prince’s Seeing
is Believing programme. Той работи в Business in the Community от 1998 г. като е бил на различни позиции. Патрик е израснал в Ко.Типерари в Република Ирландия и е живял в Лос Анжелис и Лондон.
Патрик О’Мейра беше жури на Европейските отличия по корпоративна социална отговорност (КСО), на които *Econ.bg беше медиен партньор.
Акценти:
- Корпоративната социална отговорност в България (КСО)
- Сътрудничество между бизнеса, институциите и организациите в областта на КСО
- Съвети за социално отговорни практики
- Очакванията от една социално отговорна фирма
- Европейските награди за социална отговорност
- Бъдещето на КСО
Г-н О'Мейра тази година в Европейските награди за социална отговорност участваха рекорден брой български проекти. На фона на политическата и икономическата криза в България, можем ли да кажем, че все пак у нас има поле за развитие на социалната отговорност?
Патрик О'Мейра:
В България има голяма възможност за развитие на корпоративната социална отговорност. Има много стабилна основа и добро разбиране сред много от компаниите за това какво се изисква, за да се прави по-устойчив и отговорен бизнес. Освен това има сериозна експертна помощ на разположение, например с помощта на специализирана подкрепа, в лицето на Глобалния договор на ООН България и други паневропейски мрежи.
Какво е необходимо за успешното сътрудничество между бизнеса, институциите и организациите в сферата на КСО?
Всеки сектор може да предложи свой собствен принос. Има няколко основни изисквания за това.
- Да се определи малък брой основни цели.
- Подгответе се да се учите един от друг.
- Изградете подходящ план за проекта – подходете към проблема така, както бихте направили към всеки друг бизнес проблем и го осмислете от гледна точка на дългосрочната полза за бизнеса и обществото.
- Вложете някакви ресурси към задачата, независимо дали човешки или финансови.
Измервайте успеха критично. - Оценете наученото от всичко и отбележете успеха си.
През годините работата Ви е отвела на различни места по света, включително зад океана. Какво може да научи българският бизнес от глобалните социално отговорни практики?
Патрик О'Мейра:
Има няколко важни възможности за обучение на българския бизнес. Отнасяйте се към КСО подхода си като с основен бизнес въпрос. Ръководете го от най-висша инстанция. Бъдете наясно с резултатите, които искате да постигнете. Работете съвместно с други компании и организации, споделяйте наученото, бъдете търпеливи и се придържайте към задачата. Това ще доведе до значителни ползи.
Какво е характерно за КСО у нас и какво още трябва да постигне бизнесът в тази посока? Какви съвети бихте дали на българските компании?
Патрик О'Мейра:
Най-важното нещо е да опитате да постигнете мащабност, за да успеете да привлечете повече предприятия да се ангажират по смислен начин. Нивото на разбиране и експертиза в тази област е много високо сред активния бизнес. Вие имате експертна подкрепа на място от организации като Българска мрежа на Глобалния договор на ООН, но тази експертиза трябва да бъде подкрепяна, за да може да се увеличава.
В кои сфери най-често фирмите реализират своите проекти? Могат ли да се очертаят някакви тенденции за Европа и България?
Патрик О'Мейра:
Много е важно да осъзнаете, че КСО не е да правим неща, които е хубаво да бъдат направени. КСО е за създаване на нов подход към основните бизнес процеси, включително репутация, марка, лидерство, верига за доставки, отношенията със служителите и дългосрочната връзка с общността. Последната тенденция е как КСО ни помага да разберем нуждата компаниите да се държат по-устойчиво, или, казано по друг начин, за предоставяне на услуги, които наистина служат, и стоки, които са наистина добри, за компанията, нейните доставчици, клиенти, служители и планетата.
Когато оценявате един проект, какви са личните Ви изисквания към него? Какво очаквате от една социално отговорна фирма?
Патрик О'Мейра:
Както казах по-горе, аз си задавам въпроса дали компанията предлага услуги, които наистина служат или стоки, които са наистина добри. Другото нещо, за което си струва да гледаме, са силните и положителни ръководства, дългосрочните планове, желание да се придобият нови знания и сътрудничество, желание да вземат програмата насериозно – да се отнасят с нея като всеки друг бизнес, не само да се насочват към хубавите или лесно изпълними задачи.