Каква е ролята на една обществена медия – да прави пари или да бъде с максимално доверие сред аудиторията?

06.12.2002 | 01:00
по статията работи: econ.bg
 

Специално за Econ.bg

                       

- Г-н Гоцев, на какво се дължи спадът в постъпленията на БНТ от началото на годината? Ефективна ли е рекламната политика на БНТ?

Кирил Гоцев:

- Дали политиката е била ефективна или не ще се разбере в края на март, когато се представят годишните отчети на фирмите. Това ще бъде единствената обективна информация, от която ще се види дали е имало спад или увеличение на приходите. По принцип, основната тенденция в БНТ е за спад на рекламните приходи, а не за увеличение. След стартирането на bTV през 2000 г. тенденцията на спад е видима и нормална. Естествено е една частната медия да има по-големи приходи от обществената телевизия. Ние можем само да забавим спада, но не и да го спрем. Тази тенденция е необратима, тъй като обществената медия не може да се конкурира с търговската. Закономерно е да се получава подобно нещо. Още повече, че търговските медии продават реклама с огромни отстъпки. В националната телевизия това не може да бъде направено. Спадът на приходите е закономерен и ние можем само да се опитаме да го направим по-малък. БНТ беше длъжна да мине към общата схема на продажба на рейтинг точки, както останалите телевизии. Тази промяна в схемата доведе до известни сътресения. Трябва да се отчете и фактът, че националната телевизия работеше в неясна ситуация, която отблъсква рекламодателите. Дискусията по новия закон за електронните медии още повече разклати доверието в системата. Според последното изследване на ЦИОМ, дискусията около законодателството се е отразила зле на имиджа на двете електронни медии. От една страна, искат от нас да се държим като търговска медия на пазара, от друга, да имаме обществено доверие. Каква е ролята на една обществена медия – да прави пари или да бъде с максимално доверие сред аудиторията? Ние сме изпълнили обществената си поръчка спрямо хората, имаме над 70% одобрение от всички политически сили. Обществото ни се доверява и ни припознава като своята телевизия.

- Какъв трябва да е принципът на финансиране на обществената телевизия?

Кирил Гоцев:

- Има различни предложения относно финансирането. Има дори предложение да се махне рекламата, което не е лошо, стига държавата да е богата. В Германия, например, системата ARD, която включва 10 обществени телевизии и радиа, формира само 6% от бюджета си от реклама и основно се финансира от такси. Всяко домакинство в Германия плаща по 16 евро на месец за радио и телевизия, като домакинствата са 36 милиона. Това са големи приходи, но дори и те не са достатъчни. Държавата трябва да прецени. У нас се говори за различни такси. Лансира се дори идеята за такса от 1 лев, което при идеалния случай от 100 % събираемост означава 3 милиона лева на месец. С тези 3 милиона трябва да се издържат БНТ, БНР и СЕМ, а те не стигат само за БНТ, без да се включва производството на програма. Системата с такси е много добра, но за богатите държави. В България това не работи.

- Как приемате идеята рекламата на държавните медии да се продава от  агенция към Министерство на финансите?

Кирил Гоцев:

- В тази идея има известен резон, тъй като времето на телевизията е собственост на държавата. Поемането на продажбата на рекламно време от такава агенция ще означава и стриктен контрол върху разходите на финансовите средства. Идеята е интересна и ако се реализира, ефектите ще са добри. Например тази година Министерство на финансите е заложило в бюджета, че БНТ трябва да направи 25 милиона лева от реклама догодина. Не е ясно на каква основа и как е изчислена тази сума. Ако има подобна агенция, то задачата да се набавят тези 25 милиона ще бъде нейна. Тогава може би ще се постигне "обществената телевизия". Сега ситуацията, в която се намираме ни задължава да пускаме търговски предавания. Невъзможно е да се направят пари от чисто обществена, социална програма. Трябва да имаме търговски предавания, които не са в стила на обществената телевизия. БНТ е културен институт и трябва да повишава културата на зрителя.

 

- В тази идея има известен резон, тъй като времето на телевизията е собственост на държавата. Поемането на продажбата на рекламно време от такава агенция ще означава и стриктен контрол върху разходите на финансовите средства. Идеята е интересна и ако се реализира, ефектите ще са добри. Например тази година Министерство на финансите е заложило в бюджета, че БНТ трябва да направи 25 милиона лева от реклама догодина. Не е ясно на каква основа и как е изчислена тази сума. Ако има подобна агенция, то задачата да се набавят тези 25 милиона ще бъде нейна. Тогава може би ще се постигне "обществената телевизия". Сега ситуацията, в която се намираме ни задължава да пускаме търговски предавания. Невъзможно е да се направят пари от чисто обществена, социална програма. Трябва да имаме търговски предавания, които не са в стила на обществената телевизия. БНТ е културен институт и трябва да повишава културата на зрителя.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 18.12   218 пр.н.е. – Втора пуническа война: Картагенският военачалник Ханибал разбива римляните в битка при Требия. 1398 г. – Тюркският предводител Тамерлан покорява...