Както българските, така и чуждестранните инвеститори се нуждаят от стимули

02.05.2001 | 01:00
по статията работи: econ.bg
Георги Табаков, председател на Агенцията за чуждестранни инвестиции (АЧИ), специално за BEF News Desk.
 Г-н Табаков, на какво се основават Вашите предвиждания за $ 1.300 милиарда чужди инвестиции през 2001 година?

Прогнозата е направена на базата на анализ, който е построен на два метода. Първият може да се каже, че е емпиричен метод, тъй като сме събрали данните за различните инвестиционни проекти за които имаме информация в Агенцията за чуждестранни инвестиции. Няколко примера мога да дам: това са данните за предстоящите инвестиции във втория GSM оператор, предстоящите инвестиции в приоритетни инвестиционни проекти, които започват да се осъществяват през 2001, също така данните за предстоящи инвестиции, които трябва да бъдат извършени във връзка с поети инвестиционни ангажименти по приватизационни договори, сключени между чуждестранни инвеститори и агенцията по приватизация или различни министерства, които отговарят за приватизацията. Към тези данни са добавени данни за различни сектори на икономиката, които са базирани на т. нар. екстраполация. Тоест, вземайки под внимание световната конюнктура, вземайки под внимание това доколко в различните сектори на българската икономика съществува потенциал за привличане на инвестиции през 2001 и данните за инвестициите и техният тренд от 1992 до 2000 година сме направили екстраполация и сме предвидили съответното цифрово изражение в съответния сектор. Данните получени по двата метода са събрани и е получена една максимална и една минимална прогноза за чуждестранните инвестиции през 2001 година. Числото, което ние даваме - $1.360 милиарда е по-близо до песимистичния вариант на прогнозата, отколкото до оптимистичния.

Въпреки, че равнището на инвестициите през 2000 година нараства спрямо 1999 година, то като цяло не е високо. Какъв трябва да бъде притокът на чуждестранни инвестиции за да заработи българската икономика на по-бързи обороти?

Нивото не е високо в сравнение със страните от Централна и Източна Европа, напълно съм съгласен. Това ниво обаче е високо в сравнение с всички останали нива на инвестиции, които България е привличала досега, то е високо в сравнение с Балканския регион. Разбира се, България коренно се различава от страните от Югоизточна Европа, затова и такова сравнение не следва да се прави често. Страните, към които трябва да се стремим и да настигаме, са все още пред нас по темп на привличане на инвестиции. Единственото изключение засега е, че миналата година България успя да надмине Словакия по привлечени инвестиции на глава от населението, което е доста положителен факт. Тоест, може да се каже, че по темпове на привличане на инвестиции България се нарежда само след Полша, Чехия и Унгария от страните от Централна и Източна Европа. Това към което трябва да се стремим са нива много по-високи от това, което се прогнозира за 2001 година. За да се усети в българската икономика сериозното присъствие на чуждестранните инвестиции, те трябва да са на ниво от около $ 2 милиарда годишно.

Има ли правителството конкретна стратегия за привличане на чуждестранни инвестиции в страната?

Правителството има стратегия, която се осъществява от 1997 до края на мандата му – още два месеца. Тя беше променена в края на 1998 година, тъй като 1997 и най-вече 1998 работеха преференции по закона за чуждестранните инвестиции, които бяха отменени в началото на 1999 година. Оттогава стратегията заложи на еднакво третиране на българските и чуждестранните компании, отколкото на даване на преференции. Другото, което е предвидено в програмата на правителството по отношение на привличане на интереса на чуждестранните инвеститори са няколко фактора. Първото е стабилната политическа и икономическа обстановка в страната, това, че страната и нейната икономика не се поддадоха на драматичните събития, които се разразиха в близост до границите ни. Започналите преговори за влизане в Европейския съюз също се изтъкват в тази маркетингова програма за привличане на чужди капитали. Не на последно място, дори на едно от първите, е започнатата политика от края на 1999 на намаляване на съществуващите лицензионни и регистрационни режими, както и опростяване на процедурата по прилагане на тези от режимите, които ще се запазят. Това са стъпки от различни сфери – политически и икономически, но те като цяло оформят инвестиционния климат в България.

А очаквате ли да се въведат облекчения, примерно данъчни ваканции за чуждестранните инвеститори и по принцип за инвеститорите в България? Възнамерявате ли АЧИ да предложи въвеждането на такива ограничения?

Това до голяма степен ще зависи от резултатите от изборите през юни. Аз очаквам да има политика на стимулиране на инвестициите, още по-голямо стимулиране и не само чуждестранните инвестиции. Моето лично мнение на експерт е, че не би трябвало да се дават значителни преференции на чуждестранните инвеститори за сметка на българските. Вече има достатъчно български капитал в банките и компаниите и те трябва да получат същите шансове като чуждестранните инвеститори в България. Да, смятам, че са необходими стимули за инвеститорите като цяло – не само за чуждите, но и за българските.

Правителството има стратегия, която се осъществява от 1997 до края на мандата му – още два месеца. Тя беше променена в края на 1998 година, тъй като 1997 и най-вече 1998 работеха преференции по закона за чуждестранните инвестиции, които бяха отменени в началото на 1999 година. Оттогава стратегията заложи на еднакво третиране на българските и чуждестранните компании, отколкото на даване на преференции. Другото, което е предвидено в програмата на правителството по отношение на привличане на интереса на чуждестранните инвеститори са няколко фактора. Първото е стабилната политическа и икономическа обстановка в страната, това, че страната и нейната икономика не се поддадоха на драматичните събития, които се разразиха в близост до границите ни. Започналите преговори за влизане в Европейския съюз също се изтъкват в тази маркетингова програма за привличане на чужди капитали. Не на последно място, дори на едно от първите, е започнатата политика от края на 1999 на намаляване на съществуващите лицензионни и регистрационни режими, както и опростяване на процедурата по прилагане на тези от режимите, които ще се запазят. Това са стъпки от различни сфери – политически и икономически, но те като цяло оформят инвестиционния климат в България.

А очаквате ли да се въведат облекчения, примерно данъчни ваканции за чуждестранните инвеститори и по принцип за инвеститорите в България? Възнамерявате ли АЧИ да предложи въвеждането на такива ограничения?

Това до голяма степен ще зависи от резултатите от изборите през юни. Аз очаквам да има политика на стимулиране на инвестициите, още по-голямо стимулиране и не само чуждестранните инвестиции. Моето лично мнение на експерт е, че не би трябвало да се дават значителни преференции на чуждестранните инвеститори за сметка на българските. Вече има достатъчно български капитал в банките и компаниите и те трябва да получат същите шансове като чуждестранните инвеститори в България. Да, смятам, че са необходими стимули за инвеститорите като цяло – не само за чуждите, но и за българските.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 20.11   284 г. – Диоклециан става римски император. 1194 г. – Палермо (Сицилия) е завладян от император Хайнрих VI. 1541 г. – Жан Калвин представя теорията си...