Картите за предплатени разговори не ощетяват БТК

30.10.2001 | 01:00
по статията работи: econ.bg
 

Специално за Econ.bg.

 

- Г-н Захов, Вашата фирма е третата поред за последния месец, която пуска на пазара предплатени карти за междуградски и международни разговори през интернет. Каква инвестиция е необходимо да се направи, за да стартира такава услуга?

Теодор Захов:

- Зависи от нивото, от което е тръгнала фирмата. Ние имаме летящ старт, тъй като надградихме тази услуга върху вече добре разработена интернет-инфраструктура. Ако се тръгне от нула, минимум половин година ще трябва, за да се разработи и пусне на пазара. На нас ни отне само 2-3 месеца. Почнахме веднага след промяната на Закона за далекосъобщенията през май, тъй като преди това гласовата услуга през интернет щеше да е на ръба на закона.

Предвиждаме създаването на един национален call-център, на който да се обаждате и да искате информация за лимита, който остава в картата, за проблеми по обслужването, за цени и така натататък. Като се сметне и това, общо между 150 000 и 200 000 долара ни струваше тази услуга.

- Това не е ли твърде малка инвестиция, с която се постига много голям ефект?

Теодор Захов:

- Чисто сравнително погледнато - да, това е малка инвестиция, на фона на десетината милиона долара, необходими за един обикновен телефонен суич от ранга на една телефонна централа. Само че затова се развиват технологиите и затова светът все повече разчита на новостите - те предлагат решения, заместващи старите на по-адекватна цена.

Освен това при нас имаме вече една изградена инфраструктура и само монтираме върху нея. С други думи - това е частта от инвестицията, която ни позволява да добавим тази услуга към другите, които предлагаме. От миналата година, когато "Спектър Нет" стана част от австрийската "Юропронет" - на 8 ноември се навършва една година от сделката, инвестицията е към 1 млн. долара.

- Имате ли представа под чие давление се стигна до промяната в далекосъобщителния закон, която извади от монопола на БТК телефонните разговори през интернет, ако са със закъснение над 250 милисекунди?

Теодор Захов:

- Аз мисля, че това беше нормален ход. Все пак, това не е услуга, която да е напълно еквивалентна на телефонните разговори през нормален оператор. Има едно закъснение на сигнала от 250 милисекунди, което не е съвсем незабележимо.

Качеството на разговора е сравнимо с това на GSM-ите.

- Вие предлагате международни и междуградски разговори по-евтино от БТК, но пътят, по който вървят нейните цени е надолу именно заради тези разговори. Имате ли достатъчен резерв в това отношение и ако имате, защо не го използвате още сега?

Теодор Захов:

- Причината е, че ние сега нямаме резерв, който да използваме директно за още по-голямо намаляване на цената. Използваме го, за да инвестиране в разширяване на мрежите и в обхвата на услугата и достъпността й до крайните клиенти. Тепърва трябва да проведем една обучителна кампания, която също струва пари.

- Какви са предвижданията ви специално за този сегмент от пазара на IT-услуги, при положение, че се крепят на една алинея от закона, която всеки момент може да се отмени?

Теодор Захов:

- По принцип всичко в живота се крепи на нещо - с промяната на един законов текст може всичко да се разреши, или всичко да се забрани.

Смятам, че има група хора, която би се възползвала още сега, но не мисля, че това сериозно би навредило на интересите на БТК. Защото тя е един голям монополист с достъп до всеки дом и офис. А и у населението има една голяма инерция и то трудно ще превключи на нов тип услуги като тази. Докато стане това така, че да е забележимо за БТК, ще мине доста време. А през това време националният телеком ще си ребалансира тарифите, т.е. ще продължи да поевтинява международните разговори. И в крайна сметка за самата БТК тези предплатени карти в никакъв случай няма да са финансов проблем. Все пак, тя е фирма със 700-800 млн. лева оборот, а ние се целим в една ниша, която е около стотина милиона лева.

- Но не всеки българин, живеещ на село, говори с чужбина. Затова се счита, че такива услуги отнемат най-привлекателната хапка от приходите на един телеком - жителите на големите градове и бизнеса.

Теодор Захов:

- В сравнение с оборота, който върти БТК, колко трябва да направим ние, за да ни забележи - 20 млн. лева няма да й направят никакво впечатление. Пък и от друга страна това може да й се отрази благотворно. Възможно е фирми като нашата да се окажат нещо като трън в петата й - човек пак може да ходи, но малко по-трудно. Аз мисля, че БТК работи в тази посока и не е за подценяване.

Общо-взето смятам, че фирми като нашата няма да са много или поне не такива, които да предлагат качество. Местни фирми от рода на тези, в които секретарката изпълнява и функциите на маркетинг, продажби и поддръжка, сигурно ще има много, но не смятам, че ще имат голям дял от този пазар.

 

 

Смятам, че има група хора, която би се възползвала още сега, но не мисля, че това сериозно би навредило на интересите на БТК. Защото тя е един голям монополист с достъп до всеки дом и офис. А и у населението има една голяма инерция и то трудно ще превключи на нов тип услуги като тази. Докато стане това така, че да е забележимо за БТК, ще мине доста време. А през това време националният телеком ще си ребалансира тарифите, т.е. ще продължи да поевтинява международните разговори. И в крайна сметка за самата БТК тези предплатени карти в никакъв случай няма да са финансов проблем. Все пак, тя е фирма със 700-800 млн. лева оборот, а ние се целим в една ниша, която е около стотина милиона лева.

- Но не всеки българин, живеещ на село, говори с чужбина. Затова се счита, че такива услуги отнемат най-привлекателната хапка от приходите на един телеком - жителите на големите градове и бизнеса.

Теодор Захов:

- В сравнение с оборота, който върти БТК, колко трябва да направим ние, за да ни забележи - 20 млн. лева няма да й направят никакво впечатление. Пък и от друга страна това може да й се отрази благотворно. Възможно е фирми като нашата да се окажат нещо като трън в петата й - човек пак може да ходи, но малко по-трудно. Аз мисля, че БТК работи в тази посока и не е за подценяване.

Общо-взето смятам, че фирми като нашата няма да са много или поне не такива, които да предлагат качество. Местни фирми от рода на тези, в които секретарката изпълнява и функциите на маркетинг, продажби и поддръжка, сигурно ще има много, но не смятам, че ще имат голям дял от този пазар.

 

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 25.09   1396 г. – Султан Баязид I разгромява кръстоносната армия на унгарския крал и император на Свещената римска империя Сигизмунд Люксембургски в Битката при Никопол, и...