Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
Господин Абаджиев, вече шест години метро е в България. Как работи световната верига на нашия пазар?
Емилиян Абаджиев:
МЕТРО е в България от 1999 г. и философията ни предполага 100% насоченост към професионални клиенти, които най-общо се делят на две групи -хранителни и нехранителни. Първите са ресторантьори, хотелиери и търговци в малки и средни по големина магазини, а втората са представители на либералните професии и занаятчии. МЕТРО Груп - фирмата майка, работи в 30 страни, МЕТРО Кеш&Кери - в 28. Ние, МЕТРО Кеш&Кери, се гордеем с нашия 40-годишен опит, като през всичките тези години постепенно развивахме наши собствени марки, за да гарантираме определено качество на своите клиенти. Сред тях са Аlaska, Watson, Sigma и др.
ARO е най-известната ни марка и държи най-ниската цена за отделните продукти. Стремим се да я позиционираме на пазара и да е базова, при това с гарантирано качество. МЕТРО Кеш&Кери нито има намерение, нито желае да се конкурира с нелегални производители, които днес ги има, а утре не. Всяка марка е обещание за гаранция, а това важи и за ARO.
Колко продукти носят вече тази марка?
Емилиян Абаджиев:
Близо 500 и стремежът ни е да предложим не просто някакви продукти, а такива, които най-много се търсят и са основни за българина. Например олио, сирена, боб, леща, ориз и много други. Стремежът ни е да започнем от най-основните продукти и постепенно да разширим асортимента на ARO. Вече има доста нехранителни продукти от тази марка. Тази година направихме много нововъведения и в сферата на техниката - от цифрови камери и апарати до определени видове компютри, включително и различните видове аксесоари.
Отново предлагате доста атрактивни цени, но къде е компромисът между цена и качество?
Емилиян Абаджиев:
Компромис няма. МЕТРО Груп е една от най-големите вериги магазини в света и това ни позволява да произвеждаме продукти за повече от една страна. Количеството прави цената, т. е. достигане на ниска цена чрез големи количества. Отделно от това въпросът за качеството на продукта е много важен за нас. Когато обявяваме конкурс за производство на един или друг продукт, нашият отдел за качество посещава различните фабрики и въз основа на един много изчерпателен въпросник проверява от А до Я това предприятие. Затова и символът на продуктите с марка ARO е Качество на най-добра цена. Гаранция за качеството са и последващи периодични проверки на състава на продукта, които се извършват от независими и световноизвестни фирми.
Какви са бъдещите ви планове?
Емилиян Абаджиев:
Следващата седмица предстои да лансираме нова концепция за АRO магазините. С някои от нашите търговци ще сключим специални договори срещу техен ангажимент да представят марката в своите магазини. От наша страна ангажиментът ще бъде да им окажем консултантска помощ при формирането на асортимента и декорацията на различните магазини.
Ще хвърлим спасителен пояс на много хора в по-малки населени места, за да могат да си позволят продукт с гарантирано качество и на изгодна цена.
Ще стартираме едновременно на няколко места в София. Надяваме се до Нова година да имаме около 200 магазина ARO.
Капризен клиент ли е българинът?
Емилиян Абаджиев:
Клиентът трябва да е капризен, да настоява за определено обслужване и да държи на качеството. Да държи на избора като свобода. Ние сме доволни, че го предоставяме - това е нашето кредо.
Все пак в България не всичко е перфектно. Как издържате на конкуренцията на фирми, които не плащат данъци и мита, продават стоки с неясен произход, но на по-ниски цени?
Емилиян Абаджиев:
С професионализъм и последователна политика, с предлагане на всички ценови сектори на пазара.
Ежедневно печелим доверието на нашите клиенти с новаторство и добро отношение към тях.