Колко държави могат да си позволят на 20 май хората да карат ски и с хеликоптер да се къпят в морето?

18.08.2003 | 01:00
по статията работи: econ.bg

 

Специално за ECON.BG

 

- Г-н Рагин, как стартира туристическият сезон?

Благой Рагин:

- Засега сезонът стартира добре. Освен ръста на туристи от Германия и Русия, вече се очертава и около 60% ръст на полски и чешки туристи, които се връщат на Южното Черноморие. Това, заедно с традиционното присъствие на руснаци и украинци на Северното крайбрежие, ни дава оптимизъм, че кризата от клиенти e преодоляна и нещата ще вървят още по-добре.

От помощ ще ни бъде и магистралният път, който ще минава през Финландия, Швеция, Латвия, Литва, Естония, Полша, Румъния и ще идва до България. Надяваме се, след време, с хубавите пътища, които ще изгради Европейският съюз, да можем да атакуваме и тези пазари.

- В Стратегията за развитие на туризма е предвидено въвеждането на изисквания за качество на хотелите базирани на ISO 9000. Ще се справят ли нашите хотели?

Благой Рагин:

- Българските хотели дори изпревариха събитията. Последните хотели, които се изграждат са на много добро ниво. Всичко е съгласувано със стандартите на партньорите ни от Германия. Нямаме никакви притеснения по отношение на базата. Всичко което беше приватизирано, през последните години е реновирано. Освен това, се развиваме с много бърза динамика в новото строителство. Само в Слънчев бряг през тази година бяха направени толкова легла, колкото е базата на Боровец. Огромни хотели си строят за 7-8 месеца, догодина също се очакват 5-6 нови големи хотели. Хубавата стока с приемлива цена и добро качество се продава.

Нишата още не е заета, интересът отвън е голям. Вървим по пътя на Испания, след няколко години ще запълним потенциала си и след това ще възпроизвеждаме продукт.

- Кое е конкурентното предимство на България?

Благой Рагин:

- Предимство на България е, че през най-активния сезон – юли-август, климатът е умерен, сух, прохладен, докато при конкуренцията ни е влажен и много задушен. Хора с по-неукрепнало здраве търсят дестинации, като нашата. Предимство ни е и хубавият чист пясък, който наистина отговаря на името "Златни пясъци". Успяваме да задържаме цените приемливи, при едни обновени и реновирани хотели. Това се съчетава с постепенно подобряващия се имидж. Едно от предимствата, които изтъкват немските ни партньори е сигурността. Парадоксът е, че Германия ни разглежда като сигурна страна, а ние оттук даваме негативни послания. Немските ни партньори дори се обръщат към българските медии да не бъдат толкова негативни, защото им пречат да ни продават продукта. Българските журналисти трябва да следват примера на Хърватска, на Турция, Гърция, Испания. Положителното послание към света ще увеличи приходите от туристи и валута, ще се повиши покупателната способност, бюджета ще се напълни и ще можем да заделяме пари за реклама. Положителното послание ще се върне и на медиите. Ако вървим само с негативната тематика, отблъскваме клиентите, намаляват приходите от бюджета и рекламата. Надяваме се, че оттук нататък всички ще мислим пазарно, защото става въпрос за нови работни места, да спрем емиграцията, да си върнем децата, които мият чинии в чужбина, а тук все още имат шанс да станат собственици.

- Как ще се развие зимният туризъм? Имаме ли потенциал за нови ваканционни селища?

Благой Рагин:

- Зимният ни туризъм работи с много малък потенциал. Причините за това са и обективни, и субективни. При плановата икономика развихме един-два курорта. В момента хитът е Банско, където се изградиха ски съоръжения от най-съвременен тип, оръдия за изкуствен сняг ще гарантират покритието на курорта от 1 декември до 1 април. Пускат се модерни кабинкови въжени линии, в село Баня и Добринище има два минерални извора, които тепърва ще се развиват. Този район ще бъде локомотив за цялата Разложка котловина, Банско ще тласне и Добринище, и Семково, които имат голям неразвит потенциал.

Предстой изграждането на зимен комплекс във Велинград и Ракитово. Парадоксът е че Регионалната инспекция по защита на природната среда вече три години спъва този проект. Всеки ден сме свидетели как незаконната сеч обезлесява Ракитово и Велинград, а ние практически искаме да дадем поминък на цялата котловина. Ако проектът "Сютка" стартира, той ще е не на Балканско а на световно ниво, защото в реката текат над 100 минерални извора. Италианските ни партньори не могат да повярват на това богатство. Ето го субективния фактор, вместо РИОПС Пазарджик да бъде носител на идеята проектът да стартира възможно най-скоро, местното население да се задържи в региона, да се повиши жизненият стандарт, те пречат. Предстой изграждането на Перлик - зимен курорт в Смолян, който също се спъва. Да не говорим за Вършец, за минералните извори и балнеологията, които не са развити, за неразвития вътрешен туризъм.

Амбицията ни е, ако държавата се съобрази с нашите предложения, до 2007 г. да увеличим приходите от туризма двойно. Потенциалът на България, като цяло, е около 10 милиарда евро годишно от туризъм. Една Палма де Майорка, която има 380 километъра брегова ивица, без да има зимен туризъм, исторически места и балнеология, прави 10 милиарда евро на година. Ние, освен бреговата ивица, имаме балнеологията, историческия, културния туризъм. Ако всички това заработи, България може да внася 10 милиарда евро годишно. Кой отрасъл в нашата икономика има такъв потенциал? Австрия прави 16 милиарда евро само от планински туризъм. Ние имаме планини и море. Имаме потенциал, стига да натоварим всички мощности и да сме в един екип – бранш, медии, държава, институции.

- В Стратегията за развитие на туризма е предвидено България да се развива като голфатракция. Това ли е силата на България?

Благой Рагин:

- Това е едно предложение, което има възможност да се развива. Подкрепяме всичко, което може да носи приход и нов имидж за държавата.

- Как ще повлияе обособяването на отделна агенция по туризма на комуникацията между бранша и властта?

Благой Рагин:

- Това, което иска изпълнителната власт, го иска и браншовата асоциация. Ние сме собственици, искаме стабилност, добър имидж покупателна способност. Това искат и тези, които ни управляват. Между тях и нас, обаче има една администрация, която практически иска да изземе част от функциите и на висшия ешалон, и на бранша. Те искат да администрират, да командват, да налагат. Това са последствията на социалистическия модел. При него администрацията беше научена да командва, докато западноевропейската и американската администрация се научени да помагат на бизнеса, за да има по-висок стандарт. Държавата трябва да наблюдава бранша, ние да можем да се обръщаме към нея, когато имаме проблеми, но не да се намества силово и некомпетентно. Механизмът е много сложен и би следвало, този, който е инвестирал да носи някаква отговорност за управлението на отрасъла.

- Каква представа за България имат чуждестранните туристи?

Благой Рагин:

- Постепенно нагласата се променя. Чуждестранните туристи идват предубедени, но се връщат възхитени, като видят природата, отношението, цените, базата. Туристите са най-добрите посланици, най-добрите имидж мейкъри, най-добрата реклама за България.

Икономиката ни беше объркана и затова платихме тази висока цена. Бумът в туризма пред последните години показва, че имаме потенциал. Този потенциал утре ще заработи и съм убеден, че след две-три години ще имаме глад на работна ръка. Туризмът се развива с такива темпове, че може да поеме огромна работна ръка. Той е един локомотив, износ на место – да внасяш валута, без да изнасяш домати и да ти плащат доматите на место. Колко държави могат да си позволят на 20 май хората да карат ски и с хеликоптер да се къпят в морето? Това в Европа го могат Италия, Франция и България. Защо да не използваме този потенциал?

 

- Зимният ни туризъм работи с много малък потенциал. Причините за това са и обективни, и субективни. При плановата икономика развихме един-два курорта. В момента хитът е Банско, където се изградиха ски съоръжения от най-съвременен тип, оръдия за изкуствен сняг ще гарантират покритието на курорта от 1 декември до 1 април. Пускат се модерни кабинкови въжени линии, в село Баня и Добринище има два минерални извора, които тепърва ще се развиват. Този район ще бъде локомотив за цялата Разложка котловина, Банско ще тласне и Добринище, и Семково, които имат голям неразвит потенциал.

Предстой изграждането на зимен комплекс във Велинград и Ракитово. Парадоксът е че Регионалната инспекция по защита на природната среда вече три години спъва този проект. Всеки ден сме свидетели как незаконната сеч обезлесява Ракитово и Велинград, а ние практически искаме да дадем поминък на цялата котловина. Ако проектът "Сютка" стартира, той ще е не на Балканско а на световно ниво, защото в реката текат над 100 минерални извора. Италианските ни партньори не могат да повярват на това богатство. Ето го субективния фактор, вместо РИОПС Пазарджик да бъде носител на идеята проектът да стартира възможно най-скоро, местното население да се задържи в региона, да се повиши жизненият стандарт, те пречат. Предстой изграждането на Перлик - зимен курорт в Смолян, който също се спъва. Да не говорим за Вършец, за минералните извори и балнеологията, които не са развити, за неразвития вътрешен туризъм.

Амбицията ни е, ако държавата се съобрази с нашите предложения, до 2007 г. да увеличим приходите от туризма двойно. Потенциалът на България, като цяло, е около 10 милиарда евро годишно от туризъм. Една Палма де Майорка, която има 380 километъра брегова ивица, без да има зимен туризъм, исторически места и балнеология, прави 10 милиарда евро на година. Ние, освен бреговата ивица, имаме балнеологията, историческия, културния туризъм. Ако всички това заработи, България може да внася 10 милиарда евро годишно. Кой отрасъл в нашата икономика има такъв потенциал? Австрия прави 16 милиарда евро само от планински туризъм. Ние имаме планини и море. Имаме потенциал, стига да натоварим всички мощности и да сме в един екип – бранш, медии, държава, институции.

- В Стратегията за развитие на туризма е предвидено България да се развива като голфатракция. Това ли е силата на България?

Благой Рагин:

- Това е едно предложение, което има възможност да се развива. Подкрепяме всичко, което може да носи приход и нов имидж за държавата.

- Как ще повлияе обособяването на отделна агенция по туризма на комуникацията между бранша и властта?

Благой Рагин:

- Това, което иска изпълнителната власт, го иска и браншовата асоциация. Ние сме собственици, искаме стабилност, добър имидж покупателна способност. Това искат и тези, които ни управляват. Между тях и нас, обаче има една администрация, която практически иска да изземе част от функциите и на висшия ешалон, и на бранша. Те искат да администрират, да командват, да налагат. Това са последствията на социалистическия модел. При него администрацията беше научена да командва, докато западноевропейската и американската администрация се научени да помагат на бизнеса, за да има по-висок стандарт. Държавата трябва да наблюдава бранша, ние да можем да се обръщаме към нея, когато имаме проблеми, но не да се намества силово и некомпетентно. Механизмът е много сложен и би следвало, този, който е инвестирал да носи някаква отговорност за управлението на отрасъла.

- Каква представа за България имат чуждестранните туристи?

Благой Рагин:

- Постепенно нагласата се променя. Чуждестранните туристи идват предубедени, но се връщат възхитени, като видят природата, отношението, цените, базата. Туристите са най-добрите посланици, най-добрите имидж мейкъри, най-добрата реклама за България.

Икономиката ни беше объркана и затова платихме тази висока цена. Бумът в туризма пред последните години показва, че имаме потенциал. Този потенциал утре ще заработи и съм убеден, че след две-три години ще имаме глад на работна ръка. Туризмът се развива с такива темпове, че може да поеме огромна работна ръка. Той е един локомотив, износ на место – да внасяш валута, без да изнасяш домати и да ти плащат доматите на место. Колко държави могат да си позволят на 20 май хората да карат ски и с хеликоптер да се къпят в морето? Това в Европа го могат Италия, Франция и България. Защо да не използваме този потенциал?

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 20.09   622 г. – Мохамед и негови последователи се преселват от Мека в Медина, което е начало на арабското летоброене. 1378 г. – С избирането за Климент VII за...