Специално за ECON.BG
Г-н Ечанове, как се става мениджър? Кое е водещото – образованието или практиката?
Алберто Ечанове:
Според мен на този въпрос могат да се дадат три различни отговора. Първият е, че е нужно по малко и от двете. Образованието дава добрата основа, а в практиката, човек може да се учи от опита си и да стане добър мениджър. Другите два отговора са: човек може да стане мениджър само с образование и само с практика. Всъщност и двете – образование и практика са познавателен опит. Това, което те прави добър мениджър е съчетанието между тях.
Как оценявате българските мениджъри? Толкова добри ли са, колкото европейските си колеги?
Алберто Ечанове:
Познавам български мениджъри и мисля, че всички сме еднакви – няма значение дали си българин, дали си французин или мексиканец, или американец, или дори китаец – всички сме еднакви. Според мен всеки има еднакви способности. Основното, което ни прави различни в този свят са благоприятните възможностите. Не мисля, че възможностите в САЩ, Франция или Германия са същите, както тези в страни като България, Мексико или в Южна Америка и Африка. Тук се крие разликата. Така че, не става въпрос за основни качества, а за това на какви условия си бил изложен и къде се намираш. Ако поставите който и да е българин при условия както в Западна Европа, той би се представил точно толкова добре, колкото всеки западноевропеец. На практика, съдейки по моя опит, понякога българите в чужбина се представят по-добре, защото ограниченията в страни като България са повече, отколкото в страни като Франция или Германия.
Какви качества трябва да притежава човек, за да може да управлява успешно една компания?
Алберто Ечанове:
Главното и много важно качество, за да бъдеш добър мениджър е да притежаваш здрав разум.
Може ли всеки човек да стане мениджър? Това генетично ли е заложено или се научава?
Алберто Ечанове:
Не знам дали мога да го нарека "генетично". Единственото нещо, което мога да кажа е, че трябва да го харесваш и да се забавляваш. Това, което имам предвид под "забавляваш" не е като забавлението, когато отиваш на парти, а да се забавляваш като управляваш хора, задачи, като си вършиш работата. Понякога това означава не само да се забавляваш, но и да влагаш ентусиазъм по отношение на екипа, хората, задачите, целите .... и ако успееш, ще можеш да станеш мениджър, ще можеш да станеш добър мениджър. Ако не си ентусиазиран, ще бъде трудно. И това е част от професионалната кариера – трябва да откриеш за какво си подходящ – дали за сферата на управлението или като служител. Това са просто различни начини на работа и различни неща, които хората биха могли да харесват или не, за които да са подходящи или не.
Каква е ролята на Интернет в управлението на една компания?
Алберто Ечанове:
За мен ролята му е много важна. Смятам, че средства като Интернет ще стават много важни за управлението на една компания в бъдеще. Хората не могат да се придвижат от Китай до другия край на света в рамките на минута, но чрез Интернет могат да го направят. Ако един мениджър знае как да използва съществуващото многообразие от компютърни технологии, той ще може да направи много повече с по-малко усилия, време и ресурси – това е което ще определя успешния мениджър в бъдеще.