Купувачите на недвижими имоти са млади и преуспели

22.11.2006 | 01:00
по статията работи: econ.bg
Клиентите държат изключително на лукса, качеството и реномето на строителя

 

Г-жо Ценова, напоследък се регистрира по-засилен интерес на рускоговорящи клиенти към пазара за недвижими имоти в България. На какво според вас се дължи това?

 Катя Ценова:

Бих казала, че ние от доста време имаме контакти с руски клиенти и компании за недвижими имоти. Те обаче са от този тип клиенти, които не бързат да правят инвестиции, докато не получат достатъчно информация. Освен това проблемът с визовия режим все още стои нерешен.

Но за разлика от английските, руските клиенти държат изключително много на високото качество. Те търсят предимно апартаменти, които се намират в топцентъра на големите градове. В курортите пък се държи имотите да бъдат на разстояние до 5 километра. България е една позната дестинация за тях и няма езикова бариера. И през последната година можем да отчетем, че сделките с руски клиенти са се увеличили двойно. За Черноморието например, ако до миналата година 10% от общия обем на сделките с чужденци по южното и северното крайбрежие бяха с руски клиенти, то сега вече говорим за 20%.

Доколко можем да говорим за инвазия от страна на руснаците, каквато регистрирахме при британците?

Катя Ценова:

Анализите ни сочат, че руският пазар ще бъде активен в следващите две или три години. Ще се запази тенденцията за търсене на жилищни имоти, предимно в големите градове и в курортите. Интересът ще е концентриран основно към комплексите от т.нар. затворен тип. Като през периода, в който клиентите не пребивават в България, те ще ги отдават под наем. Но за оживен пазар все още не можем да говорим, независимо от двойното повишаване на сделките.

Само изискването за високо качество ли отличава руските от английските купувачи?

Катя Ценова:

Английските клиенти по-скоро са готови да се пенсионират в България и се ориентират към старинни имоти. Докато руският клиент търси изключителен лукс, високо качество на строителство, интересува се от историята на строителя, за да бъде сигурен, че придобива имот, който не само ще държи висока цена, но и висока стойност през годините. Климатът в България за тях е фантастичен, сравнен с този в Русия. Те много бързо се адаптират, а вложенията им са на доста по-високи нива спрямо тези на английските клиенти.

Ако трябва да направите портрет на руския купувач, как ще изглежда той?

Катя Ценова:

За разлика от англичаните, повечето от които са по-възрастни, руските купувачи са между 35 и 45 години. Голяма част от тях са интелектуалци, които преподават в различни страни в Европа и не само там. Те разполагат с доста високи доходи.
Друга група от клиентите са хора със собствен бизнес. Не е тайна, че в Русия клиентите са платежоспособни. И точно тази категория клиенти търсят и намират своя дом, макар и само за летния период, точно в България. Освен това с влизането на България в Европа, те много по-лесно ще могат да посещават и страните от Общността.

Ако продължим с профилирането, това са предимно семейни двойки. Част от тях търсят самостоятелни къщи, тъй като посещават страната ни със свои приятели и познати. Много трудно обаче можем да удовлетворим търсенето им по отношение на типа къщи, тъй като интересът е насочен към имоти със самостоятелен басейн, барбекю, помещение за пазач и прочие, т.е., имоти, които струват над 200 000 евро.

Кои са първите три въпроса, които задава всеки един от руските клиенти?

Катя Ценова:

Те са хора, които задават изключително много въпроси - като се започне от данъците, които се плащат, опциите за пребиваването им в страната и за какъв срок може да бъде то, каква е цената на електричеството, на храната, колко ще струва животът в България. Най-често се интересуват дали сделката ще бъде извършена коректно и дали има риск при изповядването й. Както вече отбелязах, много често питат кой е строителят и кои са другите му обекти, за да може да ги видят и да имат гаранция, че ще получат същото качество.

Те са от хората, които искат абсолютно всичко да бъде изписано по сделката. Често се интересуват също какви са съседите, какъв е районът и перспективите му за развитие.

Казвате, че основният им интерес е към големите градове и черноморските курорти. До миналата година се твърдеше, че планинските зони по-скоро остават атрактивна туристическа дестинация за руснаците, но не и район за инвестиция в недвижимост. Преобръща ли се тенденцията?

Катя Ценова:

Не. Към планинските курорти по-скоро има интерес от страна на предприемачески компании, които започнаха да строят обекти с много високо качество. Но първите обекти още не са факт, за да можем да правим определени изводи. Затова на този етап може да се каже, че чисто инвеститорският интерес в планинските курорти не съществува или е слаб.

Доколко приобщаването на страната ни в ЕС също се превърна във фактор за нарастване на интереса към имотния пазар у нас?

Катя Ценова:

Безспорно това е най-силният фактор и една от основните причини за увеличаване на инвестициите от страната на руските клиенти. Но за да могат да удовлетворят желанието си да имат свой дом в България, особено клиентите от средната класа, би следвало да се облекчи визовият режим. Има законови норми, които допускат при по-крупни вложения инвеститорите да имат предимство при получаване на гражданство например.

Все още обаче има чисто административни и други пречки, които не спомагат по-сериозното навлизане на руските купувачи на имотния пазар у нас. Затова към днешна дата клиентите, които инвестират, правят главно крупни вложения като ценови нива. И това са основно хора със сериозен бизнес не само в България, но и в други държави.

Известно е, че руският клиент е готов да плати висока цена, но има и високи претенции - като се започне от опцията да ползва летище за частния си самолет и се стигне до акостирането с личната яхта.

Имаме клиент, който си купи имот в "Слънчев ден", около Варна. Неговото условие беше яхтата му да може да спира точно пред жилището. След това с подобни изисквания се появиха и приятелите му. В много от курортите обаче ние не можем да отговорим на тези високи изисквания, защото дори най-необходимата инфраструктура не отговаря на критериите. Като се започне от пътищата и се стигне до още ред други фактори.

Интервю на вестник "Сега"

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 19.11   461 г. – Либий Север е провъзгласен за римски император в Равена. 1493 г. – По време на втората си експедиция Христофор Колумб открива остров, който кръщава...