Специално за ECON.BG
Г-н Махарт, с какво допринася лизинговият бизнес за развитието на българската икономика?
Ернст Махарт:
Лизинговият бизнес е много важен за развитието на всяка икономика и особено ако развивате бизнес в дадена страна и това изисква сериозни инвестиции, тогава лизингът се явява много подходящ източник за финансиране. Не само тук, в България, но и в цял свят, голяма част от инвестициите се финансират чрез лизинг. Дори тук, индивидуалните потребители предпочитат да купуват превозните си средства на лизинг. Става дума както за нови, така и за автомобили втора ръка. Лизингът е важен и за инвестициите в публичния сектор, защото ако трябва например да се изграждат и ремонтират пътища, компаниите, които извършват ремонтите, използват камиони и машини, купени на лизинг.
Каква част част от финансовия пазар в България се пада на лизинговия бизнес?
Ернст Махарт:
Това е труден въпрос. Доколкото знам, няма официални данни за лизинговия пазар като цяло. Знам само, че лизинговото финансиране е изключително бързо растящ сектор, и този сектор е сравнително млад. Най-старите лизингови компании в България са на 7 години и повечето международни компании са стъпили тук от 3-4 години. В момента вече има над 30 активно работещи лизингови компании в страната и бизнесът се развива много бързо. През последните години лизинговият пазар отчете няколкостотин процента ръст.
Предвиждате ли развитие на лизинговия пазар и след наближаващото присъединяване на България към Европейския съюз?
Ернст Махарт:
Вярвам, че лизинговият сектор ще расте, защото България доста добре се развива във всички области, включително по отношение на инвестициите, както в държавния, така и в частния сектор. Създават се нови производства и предприятия, които се нуждаят от оборудване. В този смисъл всяка инвестиционна инициатива се нуждае от финансиране, което лизингът може да осигури.
Смятате ли, че в България стоките, купувани на лизинг, се оскъпяват повече, отколкото в други страни?
Ернст Махарт:
Защо мислите, че лизингът оскъпява стоките? Аз не споделям това мнение. Лизингът е много добра възможност за финансиране покупката на стоките, макар наистина да е по-скъпо дадена стока да се купи на лизинг, отколкото да се плати в брой. Предимството обаче е, че не е нужно да платиш веднага, а можеш да платиш на множество малки вноски, разпределени за дълъг период от време, дори в рамките на няколко години. Ако се сравнят различни начини за финансиране, лизингът е доста изгоден вариант, тъй като за да си купиш даден актив, при него обикновено не се изисква гаранция или обезпечение. Освен това за мен е показателен фактът, че толкова много клиенти предпочитат лизинговите схеми - това означава, че те осъзнават предимствата на този вид финансиране.
Мислите ли, че до няколко години покупката на лизинг ще стане по–евтино начинание?
Ернст Махарт:
От една страна, с развитието на икономиката на страната и процентът на печалбата се понижава. Това вероятно ще се случи и в България, но то не е основното. Понижаването на маржина на печалбата се влияе по-скоро от цялостното ниво на лихвите, а те в момента се повишават не само в България, но и в Европа, и в цял свят.
Какви са наблюденията Ви, в другите страни също ли толкова масово се пазарува на лизинг, както в България?
Ернст Махарт:
По принцип логиката е, че в държави с по-нисък доход на глава от населението повече се купува на лизинг, но дори и в държави с повече платежоспособни клиенти, отколкото в България, много хора предпочитат този вид финансиране за потребителските стоки. Така те могат да си позволят да си купят например по-голяма и по-скъпа кола, отколкото ако трябва да я платят в брой. В развитите страни повече от 50% от автомобилите се купуват на лизинг.
Какво е влиянието на лизинговия бизнес спрямо брутния вътрешен продукт на страната?
Ернст Махарт:
Не мога да посоча конкретни цифри, но лизингът е възможност за финансиране на инвестициите. Оттук следва, че бизнесът ще може да произвежда повече, а ръстът в производството автоматично води и до увеличаване на БВП. От друга страна ще има и много търговци, които ще искат да продават стоките си и ако това са инвестиционни стоки, активи, лизинговите компании ще ги финансират и така ще им помагат да осъществят продажби. Това също води до повишаване на БВП. В този смисъл лизингът подпомага икономиките за растеж на брутния вътрешен продукт.
Финансовият или оперативният лизинг е по-популярен в България и как е по света?
Ернст Махарт:
В България определено по-известен и използван е финансовият лизинг и така е на повечето световни пазари. На някои пазари има предпоставки и за развитие на оперативния лизинг, особено при определени видове лизинг. По-важното обаче е това, че клиентите – корпоративни или индивидуални, или институции, искат да получат даден актив, а за тях видът на финансирането не е толкова важен. Дали е оперативен или финансов лизинг за тях е само технически въпрос.
Какви възможности дава лизинговият бизнес на българските фирми?
Ернст Махарт:
Лизингът дава възможност на фирмите да финансират покупката на активи. Независимо от това дали тези активи ще са превозни средства или ще са техническо оборудване, те могат да ги получат на лизинг. Ако компаниите имат нужда от нова индустриална или бизнес сграда, те могат да се възползват от лизинг върху недвижими имоти. Лизингът на имоти и на оборудване не е достатъчно развит в България, но има големи шансове да си навакса в бъдеще.