Лизингът като форма на финансиране на инвестиционните проекти е нов за България

25.04.2002 | 01:00
по статията работи: econ.bg
   

Специално за Econ.bg

 

- Г-н Танушев, бихте ли представили накратко дейността на компанията "Орел-лизинг" АД?

Станислав Танушев:

- Лизинговата компания бе създадена в началото на 1999 г. в рамките на "Орел-Г холдинг" АД. На 23 април дружеството навършва три години. Основен предмет на дейност е закупуването на дълготрайни материални активи и отдаването им на лизинг. Дружеството е специализирано в отдаването на компютърни системи, офис оборудване, медицинско и стоматологично оборудване, индустриално оборудване, машини за търговия на дребно, оборудване в сферата на туризма, ресторантьорството и услугите.

- Не е тайна, че лизингът все още не е напълно познат на българските стопански субекти. Как, според вас, се развива пазарът на лизингови продукти в България и каква е оценката ви за неговия потенциал?

Станислав Танушев:

- Лизингът като форма на финансиране на инвестиционните проекти е нов за България. Голяма част от предлаганите по света лизингови продукти са слабо разпространени в страната. По-разширено развитие услугата получи след въвеждането на валутен борд. Орел-лизинг се стреми да популяризира услугата не само чрез своята дейност, но и по чисто академичен начин. Така например по-голямата част от сайта на дружеството разяснява различните лизингови услуги, термини и понятия. Ние вярваме, че информираният избор на клиента и/или доставчика е важен за просперитета на дружеството.

- Доколко е конкурентен нашият пазар на лизингови продукти и как се позиционира "Орел-лизинг" АД спрямо конкуренцията на него?

Станислав Танушев:

- Изострена конкуренция в България има само на пазара за моторни превозни средства (МПС). МПС са популярни като лизингови обекти в целия свят поради характеристиките на тази стокова група - бърза ликвидност, регистрация на собствеността, бавна амортизация. На другите пазари - за индустриално оборудване, електронно оборудване, медицинско оборудване и други, все още не може да се говори за конкуренция, дори напротив - по-скоро за дефицит на финансови инструменти и лизингово предлагане.

- Какво прави "Орел-лизинг" уникална на пазара? Има ли компанията определена специализация в рамките на основната й дейност?

Станислав Танушев:

- Партньорският ни подход към нашите доставчици и клиенти ни отличава на пазара. Голяма част от предлаганите от нас лизингови услуги, програми и стокови групи са ни подсказани нашите контрагенти. Такива са лизинг на електронно оборудване за компютърни зали, лизинг на оборудване за бензо и газо-станции, комплексно финансиране на оборудване за търговски обекти, лизинг на самопродаващи машини, лизинг на употребявани тежки МПС, инвентарен лизинг, дистрибуторската лизингова програма u други.

След като индентифицираме конкретна нужда, ние предлагаме конкретна лизингова програма, която по най-добър начин да удовлетвори съответния клиент. Всяка програма е силно специализирана с цел оптимизиране на финансовите параметри на сделката, застрахователното покритие и документооборота. Програмният подход среща одобрението на нашите контрагенти - бързият ръст на портфейла на дружеството е атестация за това.

- "Орел-лизинг" е първата и засега единствена компания, която предлага лизинг он-лайн на българския пазар, бихте ли казали кога стартира проектът, както и да представите самата лизингова процедура?

Станислав Танушев:

- Повечето лизингови компании в България използват сложно изглеждащи таблици за популяризирането на предлаганите от тях услуги. С тези таблици потребителят трудно може да получи точно желания от него лизингов продукт. Един от начините за преодоляването на тези затруднения е използването на възможностите на Интернет.

През април 2000 г. стартира първият български сайт за он-лайн-лизинг. Сайтът е разработен от "Орел-лизинг" и е предназначен за улесняване на нашите доставчици и клиенти. В сайта www.orel-leasing.com посетителят може да определи каква встъпителна вноска желае да заплати, като възможностите са много - от 20 до 80 на сто. Може също така да се определи желаната остатъчна стойност и продължителност на лизинговия договор. С избора на тези променливи и въвеждането на доставната цена може да се получи изчисление за месечната вноска. Нещо повече - ако потребителят е определил предварително колко може да си позволи да плаща месечно за придобиване на желаното оборудване - може да се тръгне по обратния ред - след въвеждане на месечната вноска, избор на продължителност на лизинговия договор и остатъчна стойност, може да се получи доставната цена или колко трябва да струва търсеното оборудване днес. Всичко това може да се направи при употреба на лизинговия калкулатор на сайта. Нещата обаче не свършват дотук. След като клиентът е направил изчисленията, е нужно да попълни малко данни за представляваната от него фирма и ще може да получи истинска лизингова оферта. Тази оферта става основа за сключване на лизингов договор, след като клиентът представи необходимите документи на "Орел-лизинг" за доказване на неговата кредитоспособност. Сайтът на дружеството се посещава от 10 контрагента дневно и е допринесъл за прозрачността на лизинговата услуга, за улесняване на клиентите и за рязко намаляване на документооборота на "Орел-лизинг". Клиентите вече сами могат да изберат най-подходящата за тях лизингова услуга, а доставчиците, които работят с нас, могат да предложат на своите клиенти най-удачния избор за финансиране на желаната покупка.

- Как бихте коментирали интереса на бизнес средите и потребителите към предлаганата от вас услуга?

Станислав Танушев:

- Фактът, че Орел-лизинг не е прибягвал до реклама и настоящото интервю с ECON.BG е практически първото по рода си е показателен - предлаганата от нас услуга се ползва с популярност сред нашите контрагенти. Нещо повече - най-ценните ни контрагенти са "старите" наши клиенти и доставчици. Радвам се да отбележа, че през 2001 година 12% от новите лизингови договори бяха сключени със стари наши клиенти, т.е. не само първото впечатление от Орел-лизинг е добро и търсено.

- Какви са предимствата на лизинга он-лайн пред алтернативните форми на финансиране на бизнеса, които са достъпни за българските предприемачи в момента?

Станислав Танушев:

- Лизинг он-лайн не е радикално нова форма за финансиране, по-скоро са автоматизирани някои от стъпките на лизинговия процес, които правят избора на лизинговата услуга по-лесен за клиента и/или доставчика.

Що се отнася до формите за финансиране на бизнеса, "Орел-лизинг" подкрепя малкия и среден бизнес в неговите инвестиционни начинания. Въпреки множеството популистки изказвания, за съжаление, формите за финансиране пред тези бизнесмени са доста ограничени. Лизингът е бърза форма за финансиране на инвестиционната програма на клиента, като основно обезпечение по сделката остава закупения актив - незаменими предимства за клиентите.

- Какво бихте посъветвали мениджърите в България с оглед на това да се повиши конкурентоспособността на управляваните от тях компании?

Станислав Танушев:

- Клиентският подход, прилаган от "Орел-лизинг", е правилният подход. Вярвам, че когато повече стопански единици започнат да го прилагат, България ще достигне до дългоочаквания икономически подем.

 

- "Орел-лизинг" е първата и засега единствена компания, която предлага лизинг он-лайн на българския пазар, бихте ли казали кога стартира проектът, както и да представите самата лизингова процедура?

Станислав Танушев:

- Повечето лизингови компании в България използват сложно изглеждащи таблици за популяризирането на предлаганите от тях услуги. С тези таблици потребителят трудно може да получи точно желания от него лизингов продукт. Един от начините за преодоляването на тези затруднения е използването на възможностите на Интернет.

През април 2000 г. стартира първият български сайт за он-лайн-лизинг. Сайтът е разработен от "Орел-лизинг" и е предназначен за улесняване на нашите доставчици и клиенти. В сайта www.orel-leasing.com посетителят може да определи каква встъпителна вноска желае да заплати, като възможностите са много - от 20 до 80 на сто. Може също така да се определи желаната остатъчна стойност и продължителност на лизинговия договор. С избора на тези променливи и въвеждането на доставната цена може да се получи изчисление за месечната вноска. Нещо повече - ако потребителят е определил предварително колко може да си позволи да плаща месечно за придобиване на желаното оборудване - може да се тръгне по обратния ред - след въвеждане на месечната вноска, избор на продължителност на лизинговия договор и остатъчна стойност, може да се получи доставната цена или колко трябва да струва търсеното оборудване днес. Всичко това може да се направи при употреба на лизинговия калкулатор на сайта. Нещата обаче не свършват дотук. След като клиентът е направил изчисленията, е нужно да попълни малко данни за представляваната от него фирма и ще може да получи истинска лизингова оферта. Тази оферта става основа за сключване на лизингов договор, след като клиентът представи необходимите документи на "Орел-лизинг" за доказване на неговата кредитоспособност. Сайтът на дружеството се посещава от 10 контрагента дневно и е допринесъл за прозрачността на лизинговата услуга, за улесняване на клиентите и за рязко намаляване на документооборота на "Орел-лизинг". Клиентите вече сами могат да изберат най-подходящата за тях лизингова услуга, а доставчиците, които работят с нас, могат да предложат на своите клиенти най-удачния избор за финансиране на желаната покупка.

- Как бихте коментирали интереса на бизнес средите и потребителите към предлаганата от вас услуга?

Станислав Танушев:

- Фактът, че Орел-лизинг не е прибягвал до реклама и настоящото интервю с ECON.BG е практически първото по рода си е показателен - предлаганата от нас услуга се ползва с популярност сред нашите контрагенти. Нещо повече - най-ценните ни контрагенти са "старите" наши клиенти и доставчици. Радвам се да отбележа, че през 2001 година 12% от новите лизингови договори бяха сключени със стари наши клиенти, т.е. не само първото впечатление от Орел-лизинг е добро и търсено.

- Какви са предимствата на лизинга он-лайн пред алтернативните форми на финансиране на бизнеса, които са достъпни за българските предприемачи в момента?

Станислав Танушев:

- Лизинг он-лайн не е радикално нова форма за финансиране, по-скоро са автоматизирани някои от стъпките на лизинговия процес, които правят избора на лизинговата услуга по-лесен за клиента и/или доставчика.

Що се отнася до формите за финансиране на бизнеса, "Орел-лизинг" подкрепя малкия и среден бизнес в неговите инвестиционни начинания. Въпреки множеството популистки изказвания, за съжаление, формите за финансиране пред тези бизнесмени са доста ограничени. Лизингът е бърза форма за финансиране на инвестиционната програма на клиента, като основно обезпечение по сделката остава закупения актив - незаменими предимства за клиентите.

- Какво бихте посъветвали мениджърите в България с оглед на това да се повиши конкурентоспособността на управляваните от тях компании?

Станислав Танушев:

- Клиентският подход, прилаган от "Орел-лизинг", е правилният подход. Вярвам, че когато повече стопански единици започнат да го прилагат, България ще достигне до дългоочаквания икономически подем.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 13.12   1294 г. – Папа Целестин V абдикира от папството, което е първият случай на абдикация на папа в историята на католицизма. 1519 г. – Експедицията на Фернандо...