"Инфонотари" ЕАД е търговско дружество, създадено през 2004 г., еднолична собственост на "Датамакс систем холдинг" АД, и е регистриран доставчик на удостоверителни услуги по Закона за електронния документ и електронния подпис от Комисията за регулиране на съобщенията от декември 2005 г. Фирмата предлага публични услуги по издаване и управление на удостоверения за универсален електронен подпис за физически и юридически лица и на удостоверения със специализирано приложение: за сигурна електронна кореспонденция, за удостоверена самоличност, за криптиране на данни, за защита на web сървъри, за подписване на код и др.
До момента Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) е регистрирала четири фирми-доставчици на удостоверителни услуги за универсален електронен подпис: "Информационно обслужване" АД, "Банксервиз" АД, "Инфонотари" ЕАД и "Спектър" АД.
Специално за Екон
Г-жо Явашева, какво представлява електронният подпис?
Таня Явашева:
Електронният подпис е легалното техническо средство, което дава възможност на всяко лице да прави изявления по електронен път и те да бъдат приравнени на неговите изявления, подписани със саморъчен подпис. Законът за електронния документ и електронния подпис, действащ от 7 години в България, дава възможност да се правят изявления по електронен път и те да бъдат със същата правна валидност, както изявленията, направени в писмена форма, подписани саморъчно. Електронният подпис по своята същност е едно техническо средство, набор от математически символи, които се прибавят към електронния документ, съставен от автора, и които гарантират невъзможността от последваща промяна на този документ, без тя да бъде видяна и за нея да бъде информирана третата страна, която е получател на един такъв подписан електронен документ.
Кой издава сертификатите за електронни подписи? Как се използват те?
Таня Явашева:
Според българското законодателство удостоверенията за електронен подпис са два вида - за усъвършенстван електронен подпис и за универсален електронен подпис. Разликата в двата вида подписи е тяхното приложно поле. Универсалният електронен подпис, както предполага неговото име, е с възможно най-широко приложение. Той се използва когато адресат или автор на едно електронно изявление е държавата, държавен орган или орган на местно самоуправление. Когато гражданите или фирмите подават информация към администрацията, задължително се използват удостоверения за универсален електронен подпис. Тези удостоверения се издават от доставчици на удостоверителни услуги, регистрирани от Комисията за регулиране на съобщения, която е държавният орган, който има контролни функции по изпълнение на закона за електронния документ и електронния подпис.
Какво представляват устройствата на електронния подпис?
Таня Явашева:
За да може да бъде използван електронният подпис, се издава специално удостоверение. Удостоверението съдържа информация, която индивидуализира съответното лице в правния мир (за физическите лица се изполва информацията от личната карта, а за юридическите - документът за съдебна регистрация).Удостоверението за физическите лица съдържа информация като трите имена на кирилица и на латиница, ЕГН-то, адреса, а удостоверението за юридическите лица съдържа БУЛСТАТ номера, адреса по регистрация на фирмата и лицето, което е овластено да представлява тази фирма. Тази информация е свързана с двойка ключове-частен и публичен, които се използват за създаване на електронния подпис. За да може да бъде осъществено достатъчно високо ниво на защита на електронния подпис, ключовете се създават и се записват на смарт-карти, които всъщност са носители на тези ключове. Достъп до създаване на електронния подпис има само лицето, което притежава картата, т.е. ключа, и знае пин кода за достъп до тази карта. Това лице е авторът на електронния подпис - всъщност то прави изявлението от свое име или от името на титуляра, примерно юридическото лице, което има право да представлява.
Възможно ли е да бъде фалшифициран електронният подпис?
Таня Явашева:
Електронният подпис използва технологията на инфраструктурата на публични ключове, която в момента е заложена в нашето законодателство. Тя предполага наличието на трета, доверена страна, която издава удостоверенията за електронен подпис, и която гарантира на всички лица в електронния обмен, че физическото лице, което подписва (авторът на тези заявления), първо, съществува, второ - има право, упълномощено е от титуляра да създава електронни подписи. Самата технология предполага различна дължина на ключовете. В зависимост от смарт-картата, на която са записани ключовете, и от дължината на тези ключове, се гарантира невъзможността едно електронно подписано съобщение да може да бъде променено или пък, ако то бъде променено или подписът бъде фалшифициран, получателят да може да установи това и да съобрази своите действия с тази информация. Той може да не приеме едно такова изявление, да не приема подписан договор. Администрацията може да не приеме подадени към нея документи, ако електронният подпис не е валиден, не е издаден от доставчик, който може да гарантира за автора на този електронен подпис, или ако е нарушена целостта на документа, т. е. бил е променян, след като е бил подписан не от автора на този документ.
Какви са предимствата и какви - недостатъците на електронния подпис?
Таня Явашева:
Електронният подпис е само средство, с което се гарантират авторството и целостта на един електронен документ. Съществените преимущества на електронните средства за комуникация, сред които е и електронният подпис, са бързината, възможността да се премахнат географските и физическите ограниченията – не е необходимо да присъстваш на конкретно място, за да направиш своето изявление. Това преимущество съществено се усеща от фирмите в България. През последните години, и особено през 2006 г., администрацията осигури възможност за ползване на множество електронни услуги. Това спестява на една фирма разходите за персонал, който да се занимава с чакане по опашки и посещения при администрацията, за да подава ежеседмично или ежемесечно различни документи, които са необходими и са нормативно определени. НАП, Агенция "Митници", Комисията за финансов надзор, Българската фондова борса - това са институциите, които осигуряват електронни услуги. Документите, които се подават към тези институции, вече могат да се изпращат по електронен път – електронният подпис установява авторството на лицето, което подава информацията, и гарантира сигурността на подадената по електронен път информация.
Каква част от българите ползват електронен подпис? Нараства ли интересът към електронния подпис от страна на малкия бизнес?
Таня Явашева:
Ползването на електронния подпис се предполага от услугите, които могат да бъдат ползвани по електронен път. За съжаление все още малко физически лица в България използват електронния подпис като средство за идентификация, примерно за защита на електронната си кореспонденция или за идентификация пред различни системи, които използват.
Наскоро компанията за разплащане в Интернет еPay осигури на своите клиенти възможността за идентификация чрез универсални електронни подписи. Това има най-малко две предимства – първо, повишава нивото първо на сигурност на самите клиенти, че извършваните финансови транзакции по електронен път ще са достатъчно сигурни и второ, дава възможност на самата организация да идентифицира абсолютно сигурно и легално своите потребители, за да може да им предостави други електронни услуги. Това е само един от примерите за това как физически лица могат да използват електронния си подпис.
Що се отнася до юридическите лица, интересът към електронния подпис е ясно изразен при малките фирми. Големите фирми могат да си позволят да поддържат персонал, който да подава различни документи и да извършва обмен на информация с администрацията. Докато малките фирми използват услугите на счетоводни къщи, на счетоводители, на осигурителни каси, за да им посредничат при обмена на информация с администрацията. Те са едни от големите ползватели всъщност на удостоверителните ни услуги, и те ползват електронните подписи.
Разширяването на електронните услуги (обмен и съхранение на информация в електронен вид, като данъчни фактури, например) ще осигури и по-широкото използване на електронния подпис.
Колко струва в момента създаването на един електронен подпис? В началото това беше доста скъпа услуга, а напоследък цените се понижиха значително...
Таня Явашева:
Цените действително паднаха, но по-важното е, че се остойности притежаването на електронен подпис. Преди няколко години притежаването на електронен подпис беше интересно и любопитно, но тогава всъщност самият подпис можеше да се ползва за много малко неща, което го оскъпяваше. Сега вече, с навлизането на електронните услуги, може да се види и реалната полза от притежаването на електронен подпис.
Цените паднаха с развитието на конкуренцията на този пазар в България. У нас вече са четирима доставчиците на удостоверителни усуги, които предоставят издаване и управление на универсален подпис и предоставят "смарт карти" и четци, които са необходими за ползването на електронния подпис.
В момента удостоверение за физическо лице може да бъде закупено за сума между 20 и 80 лева - това са различните цени от различните доставчици. Удостоверение за юридическо лице, когато титуляр в това удостоверение е фирма, могат да бъдат закупени за сума от 50 до 84 лева.
"Инфонотари" вече една година предлага удостоверителни услуги. С появата си ние раздвижихме пазара на електронни удостоверителни услуги в България – може би защото цените, с които ние излязохме на пазара, бяха много близки до търсенето на самия пазар. Това предопредели и спада на цените и на другите доставчици. Към момента цените на удостоверенията за електронен подпис са средно около 50 лева.
Какви допълнителни услуги предлага "Инфонотари"?
Таня Явашева:
Ние разработваме допълнителни удостоверителни услуги - не само издаване и управление на удостоверение. Ние разработваме и предоставяме на нашите клиенти софтуер за подписване и валидиране на електронни документи, който работи и в среда и на Windows, и на Linux, както и софтуер за управление на смарт-карти.
Ние осигуряваме и удостоверена заверка на дата и час на създаване на електронен документ, което всъщност дава възможност да се гарантира, освен авторството на документа, и моментът, от който този документ съществува.
Имаме и специални софтуерни приложения, свързани с ползването на електронен подпис от физически лица. В момента админситрацията осигурява приложения, които улесняват ежедневния документооборот на фирмите, докато за физическите лица все още тази система не е добре разработена.
"Инфонотари" представи наскоро система за защита на авторски права. Повод за това беше представянето на първата книга, включена в тази система, (интересна тийнейджърска книга, написана от 16-годишна ученичка на английски език). Книгата е подписана от автора, от издателя, от редактора и от графичния дизайнер, т.е. от всички лица, които са носители на авторски права в тази книга. Електронният екземпляр на книгата е подписан от тях и има заверка на датата и часа на своето публично издаване. Книгата се издава и е достъпна на пазара както на хартия, така и в електронен вид. Това е пример за възможност, която ние предоставяме за физическите лица-автори - да защитават електронното съдържание на свои продукти, когато те се разпространяват по електронен път, да гарантират своето. Ние имаме клиенти, които са писатели, и използват електронен подпис, за да подават данни към НАП, примерно за осигуровките и за данъците си, но преди лансирането на тази наша система, те не можеха със същото средство, с което подават тези документи по електронен път, да защитават и труда си.