Специално за Econ.bg
- Г-н Жипонов, избран е международния консултант по инженеринг и управление на проекта за нов мост над Дунав. Какви са задачите на избрания изпълнител?
Константин Жипонов:
- Задачите на международния консултант по инженеринг и управление на моста са: да изготви идеен проект за прилежащата инфраструктура на българска и румънска територия, със съответните показатели и обосновки, както и да изготви концептуален проект за моста. Това означава минимум три варианта, два от които да разглеждат мост с различни нивелети за пътя и ж.п. линията и един който да предвижда поетапно изграждане и включване в експлоатация на отделните конструкции. Той трябва също да изготви технически проект за избрания вариант на българската инфраструктура; да подготви тръжни книжа по договорни условия от вида "проектиране и строителство" за моста, както и да подготви тръжни книжа по договорни условия от вида "строителство" за присъединителната инфраструктура. Консултантът следва да помага на Звеното за Изпълнение и Управление на Проекта (ЗИУП) при цялостната реализация на проекта.
- Каква е стойността на проекта и откъде идва финансирането?
Константин Жипонов:
- Очаква се стойността на обекта да възлезе на около 190 млн. евро, от които 120 млн. за моста и около 70 млн. за инфраструктурата на българския бряг. Финансирането ще се осигури от Европейската инвестиционна банка - 70 млн. евро, от програма ИСПА на Европейската Комисия - 70 млн. евро, от Френската агенция AFD - 5 млн., от Германската агенция KfW - 20 млн. и от държавния бюджет - 25 млн. евро.
- За какъв транспорт ще бъде предназначен мостът?
Константин Жипонов:
- Мостът ще осигури разполагането на две пътни платна с по две ленти във всяка от посоките, два коловоза и велосипедна алея. Ще има, разбира се, и тротоари за пешеходци.
- Какви социални ефекти очаквате от проекта?
Константин Жипонов:
- Пряко в строителството на моста и инфраструктурата на българския бряг ще бъдат ангажирани около 1300 работници и специалисти. Очаква се в съпътстващи дейности да бъдат ангажирани много повече хора.
- Има ли успешно сътрудничество между България и Румъния във връзка с изграждането на моста?
Константин Жипонов:
- Между България и Румъния има пълен синхрон в дейностите по проекта. По различните проблеми, които трябва да бъдат решени съвместно, работят девет смесени работни групи. Има и Смесен комитет, които ръководи и утвърждава резултатите от работните групи. Смесеният комитет се ръководи на ниво заместник министри на транспорта.
- Доколко проектът Дунав мост ще спомогне за интегриране на нашата транспортна мрежа в европейската?
Константин Жипонов:
- Мостът е липсващото звено от Паневропейския коридор №4, който започва от Дрезден и минава през Прага, Братислава, Крайова и стига до София, От София се разклоняват два клона - до Солун и до Истанбул. Общата дължина на коридора е 4340 км ж.п. линии и 3640 км пътища, като от тях 801км ж.п. линии и 714 км. пътища са на наша територия. Коридорът има връзка с 10 летища и 8 речни и морски пристанища.
- Кога можем да очакваме финализиране на проекта?
Константин Жипонов:
- Очаква се строителството да завърши през 2007 година.
- Мостът е липсващото звено от Паневропейския коридор №4, който започва от Дрезден и минава през Прага, Братислава, Крайова и стига до София, От София се разклоняват два клона - до Солун и до Истанбул. Общата дължина на коридора е 4340 км ж.п. линии и 3640 км пътища, като от тях 801км ж.п. линии и 714 км. пътища са на наша територия. Коридорът има връзка с 10 летища и 8 речни и морски пристанища.
- Кога можем да очакваме финализиране на проекта?
Константин Жипонов:
- Очаква се строителството да завърши през 2007 година.