Надявам се след 2-3 години София да бъде много по-красива

30.01.2007 | 01:00
по статията работи: econ.bg
Рано или късно целият център на столицата ще стане "синя зона"

 

Г-н Диков, с какво според Вас София "грабва окото" днес на всички, които идват в града за първи път?

Петър Диков:

За съжаление не ги грабва с кой знае колко хубави неща. Да се надяваме, че в бъдеще ще започне все повече да ги грабва. Истината е, че София в момента е като някоя хубава вещ, която е била изоставена дълги години, не е поддържана и е натрупала прах. Затова естествено първите впечатления от града са хаосът в движението, мръсните улици, разбитите тротоари, напуканите фасади. Тези неща са нашите задачи, които се опитваме да решим заедно. Аз лично много харесвам София и мисля, че има качествата на един красив европейски град.

Колко време тогава е нужно на тази "захвърлена вещ" да се превърне в диамант?

Петър Диков:

Моите оптимистични прогнози са, че след около 2-3 години София няма да бъде в това състояние, в което е сега. Надявам се, че ще бъде много по-красива.

На кое отдавате приоритет в работата си като главен архитект на столицата?

Петър Диков:

В момента за мен първи приоритет е инфраструктурата. Останалото е въпрос на дисциплина и организация и там общината ще използва своите механизми за принуда. Т. е. ще накараме собствениците да започнат да си поддържат собствеността, сградите и фасадите. Общината трябва да работи основно по инфраструктурата - улици, тротоари, осветление, водоснабдяване, канализация.

В този смисъл какви са акцентите в градоустройствения план за 2007 г.?

Петър Диков:

Надявам се да завършим този процес на реконструкция на улиците, който подхванахме през 2006 година. Предполагам, че голяма част от нещата вече ги усещате. От големите улици се минава и към по-малките. Започваме изграждането и на нови трасета. Трябва да направим поне два пробива. Чака ни и цялостна реконструкция на няколко булеварда. Околовръстното се строи с пълна пара. Плановете са за година и осем месеца да се завърши отсечката между Бояна и Симеоново. Нашите амбиции са през да започнем изграждането на трасето между "Младост 4" и "Симеоново".

Къде в София ще бъдат направени пробиви?

Петър Диков:

Единият е между Централна и Сточна гара или т.н. "Данаил Николаев". Другият е на бул. "Опълченска" между бул. "Стамболийски" и бул. "Сливница", който ще се продължи в 2 платна по 3 ленти за движение. Изготвен е новият профил за отчуждаване. Бул. "Тодор Каблешков" трябва да се започне и да се завърши в рамките на 2 години. Този булевард ще се изгради в 3 етапа, като първия е от бул. "Цар Борис" до бул. "България". След това предстоят два пробива между ул. "Луй Айер" и бул. "Черни връх" и между бул. "Черни връх" и Симеоновско шосе. Така ще се осъществи вторият пръстен, който е изключително важен и необходим за София.

Качествено ли е новото строителство в столицата според Вас?

Петър Диков:

Не бих казал, че е много качествено. Тук не говорим за формалното качество на материалите или тяхното изпълнение. Говорим за качеството на строителния продукт, за качеството на жилищата, които се предлагат. Наблюдават се доста "калпави" проекти.

Дори някои експерти се изказаха, че панелните блокове са по-издръжливи от много новопостроени.

Петър Диков:

Панелните блокове са една много важна, но не толкова належаща тема. В София има над 250 000 жилища, като половината от софиянци живеят в панелни жилища. Надявам се, че до година и половина ще стигнем и до този въпрос. Трябва да се изготви една много мащабна програма за реновация, енергийна ефективност и реконструкция на сградите.

А имате ли изготвена програма за борба с незаконното строителство?

Петър Диков:

Това е тема, с която също доста се спекулира напоследък. Знаете, че ако има незаконно строителство ще го съборим. В почти всички случаи се спазва законът, понякога формално, но се спазва. Има юридически, има и морални закони в професията. Не може един архитект да слага една сграда между два блока, която формално погледнато спазва отстоянието по закон. Реално погледнато обаче тя отнема зелените площи, спокойствието и слънцето на останалите блокове. Така че няма незаконно строителство. А що се отнася до зелените площи - такива ще има по новия план достатъчно много. Тези, които съществуват сега, са в безобразно състояние и не се поддържат. За пример вземете Западен парк, вижте какво е състоянието там и може ли той да се ползва от гражданите. Там няма осветление, настилките са разбити, пейките са изпочупени, има много изсъхнали дървета.

Но е факт, че хората не спират да се оплакват...

Петър Диков:

Проблемът с незаконното строителство и зелените площи се създаде изкуствено и няма достатъчно яснота. Ще ви дам един пример. Наскоро при мен пристига жалба, че някой строи незаконна сграда. Отваряме проектите и се оказва, че това са планове от 1985 година, според които на мястото трябва да има 14-етажен блок. Сега обаче искат да построят 9-етажна и хората веднага обявяват инициативата за поредното незаконно строителство. Така че не можем да обвиняваме някой, че строи на място, което преди 20 години е обявено за строителство, при това с мотива, че се "изяждат" зелени площи и градинки. Но това е и въпрос на манталитет и бих определил като неморално разполагането на сгради във вътрешните пространства.

Как ще се реши въпросът с паркирането?

Петър Диков:

Първо, категорично съм заявил, че компромиси с паркирането не правя. Едната страна на проблема е в самите предприемачи, които искат паркоместа, подават молби, търсят начини, а като погледнете всички първи етажи са превърнати в ресторанти, магазини и т.н. Тоест за тях това е много по-висок приход, за сметка на който няма къде да паркират. От друга страна нашите цели са насочени към местата, които вече са "изядени" от сгради предимно в централната част. Има места, където е строено безобразно - тесни тротоари, тесни улици и нито едно паркомясто. Ако погледнем отново нещата от страна на морала, това са наистина неморални прояви на предприемачите и проектантите.

Как тогава ще се отрази една платена централна зона или специална такса за автомобилите?

Петър Диков:

Принципно съм за обявяването на целия център на София за "синя зона" и който желае да паркира в центъра, ще си плаща. Софиянци трябва да са наясно, че това ще се случи - няма друга възможна практика. Решението на проблема със задръстения център ще се намери другаде. Първо, това е метрото. С изграждането на първи метро-диаметър Младост-Люлин и част от втория – Централна гара - х-л "Хемус", много от проблемите с достъпа на хората към центъра ще се решат. Аз съм убеден, че ако един човек трябва да плаща 2 лв. на час за паркиране в центъра, той ще предпочете да вземе метрото. Също така ще помогнат и подземните гаражи, които се опитваме да пуснем на концесия, както и новите паркинги в търговските обекти, които са на няколко нива.

Част от модерния европейски облик на София се очаква да бъдат небостъргачите. Вие как гледате на този тип сгради?

Петър Диков:

Наистина там е бъдещето, но все още намирам за трудни подобни инициативи. Когато проектът е пред мен и го разпиша тогава ще кажа, че ще има небостъргачи. Засега ги има единствено по градоустройствени планове. Но нали знаете: "Едно е да искаш, друго е да можеш, трето и четвърто е да го направиш". Небостъргачът е скъпа сграда. Няма чужд инвеститор, който да не си смята печалбата. Той ще построи една много скъпа сграда, която иска много скъпа поддръжка и съответно много скъпи наеми и продажби. Ако няма клиенти, които са склонни да платят, за какво да я строи? По-необходимите сгради на София в момента са търговските обекти от типа "мол". Столицата има капацитет за 10-12 мола. В момента има 3, а се работи по проектите за още 4. Така че моловете са за предпочитане пред небостъргачите.

 

Интервю на списание Expose - издание за строителство, имоти и обзавеждане

 

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 20.12   1604 г. – отпечатан е първият екземпляр на книгата Дон Кихот от Мигел де Сервантес – първия бестселър в историята, пуснат в продажба на 16 януари 1605. 1699 г....