Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
- Госпожо Чавдарова, кметове предлагат да се увеличат местните данъци, защо?
Гинка Чавдарова:
- При различни наши срещи отделни общини повдигат този въпрос, тъй като данъчната оценка на недвижимите имоти е определена доста отдавна и вече изостава значително от пазарната. Разликите на някои места стигат до 10-15 пъти и е нарушен принципът, че данъчната оценка следва пазарната. Затова главно кметове от курортни общини или в тези, в които има голям ръст на пазарните цени през последните години, повдигнаха проблема. В началото на октомври на годишната среща на местните власти той ще бъде обсъден на фона на предложението ни за принципно нов закон за местните данъци. Той трябва да гарантира европейска основа за финансиране на българските общини. Навсякъде местните данъци и такси са фактор, който ги превръща в конкурентни, а в България изоставането е голямо в тази област. Съзнаваме, че периодът за приемането му не е много удачен в предизборна година, но дискусията трябва да започне.
- Освен в Конституцията какви други законодателни промени ще са необходими?
Гинка Чавдарова:
- Промяната в конституцията трябва да даде възможност общините да определят местните данъци. В новия закон за тях ще трябва да се заложат критерии, на базата на които те да се определят, както бе подходено при местните такси. Може би на първия етап ще бъде фиксирана горна и долна граница, за да не се получи разнобой в общините. На следващ етап ще отпадне долната, а след това изобщо няма да има лимити. Съзнаваме, че данъчната оценка трябва да остане централизирана, да не е в ръцете на местните власти. Същевременно при увеличаване на местните данъци /което може би няма да е за всички общини/ ще са необходими промени в другите данъчни закони. Когато се увеличават едни, се намаляват други налози, иначе ще се блокира системата.
- От 2005 г. общините сами трябва да събират такса смет или да плащат за тази услуга, имат ли готовност?
Гинка Чавдарова:
- Усилията ни са насочени към разработването на процедурите и рамката им. Проблемът е, че различните териториални данъчни дирекции за почти равностойна работа по събирането са предложили цени с драстични разлики, стигащи до 2-3 пъти. Поради това с Главна данъчна дирекция решихме да изработим методика. Целта е безконфликтно тази функция да премине от данъчните към общините. Тя ще бъде уточнена за двата варианта - какво следва, когато местните власти сами я поемат и когато предпочетат да заплащат за нея. Във втория случай трябва да е ясно как се остойностява услугата - коя е основата, и след това да се отчитат фактори като отдалеченост, брой данъкоплатци и т. н.