Специално за Econ.bg
- Г-н Ботев, как определяте лизинговия портфейл на Интерлийз за момента? Какви са амбициите ви в това отношение?
Атанас Ботев:
- Интерлийз положи значителни усилия през последните 3-4 години да развие както в обем, така и в качество портфейла от лизингови сделки. В резултат на последователната политика, както и усилената работа по отношение бързо и качествено обслужване на клиентите на Интерлийз, портфейлът нарасна до 50 милиона евро. В допълнение, през 2002 г. Интерлийз стартира нов продукт - лизинг на автомобили за корпоративни клиенти. В резултат бе постигнат допълнителен ръст на портфейла в размер на около 5 милиона евро. Стремежът на компанията е да продължи да увеличава обема на портфейла, като не допускаме компромиси с качеството на лизинговите сделки.
- Познават ли клиентите механизмите на лизинговите схеми?
Атанас Ботев:
- Лизингът става все по-популярен в България. Разнообразието от предлаганите лизингови схеми е голямо, като различията в параметрите се дължат основно на различията в оценката на риска по всяка една конкретна лизингова сделка.
- Какви рискове крие лизингът като форма на финансиране?
Атанас Ботев:
- Както всяко финансиране, така и при лизинга оценката на риска е по-отношение на: а) финансовия капацитет на лизингополучателя за обслужване на лизинговия дълг; б) качеството и стойността на обезпечението – в случая лизинговия обект; с) лоялността на мениджмънта на компанията по отношение изпълняване на лизинговите задължения; д) допълнителни изисквания и ограничения при сключването на лизинговата сделка.
- Съобразена ли е, според Вас, законовата уредба в областта на лизинга с условията в страната?
Атанас Ботев:
- На този въпрос професионално биха могли да отговорят юристите на Интерлийз. Аз като Портфолио мениджър бих могъл да споделя, че има още много какво да се желае по отношение както на защитаването на интересите на Лизингодателя, така и по отношение на данъчното третиране на лизинга.
- Има ли баланс между търсенето и предлагането на лизингови услуги в България?
Атанас Ботев:
- Пазарът на лизингови услуги в България търпи значително развитие, като Интерлийз е един от основните фактори за това. Стартирането на нови лизингови продукти, какъвто в частност е лизингът на леки автомобили за корпоративни клиенти, ще продължи да бъде основа за цялостно развитие на пазара на лизингови услуги.
- Какви промени очаквате да настъпят на българския лизингов пазар до края на годината? Как ще повлияе нарастващата конкуренция в областта на предлагането на лизингови услуги върху развитието на пазара?
Атанас Ботев:
- В краткосрочен аспект едва ли ще има значителни промени в областта на лизинга. Нарастването на конкуренцията определено ще бъде основният фактор, който ще катализира развитието на пазара на лизингови услуги както по отношение атрактивността на предлаганите лизингови схеми, така и по отношение качеството и скоростта на обслужване на лизингополучателите.