Началото на обществени поръчки по електронен път не е в следващите 2-3 години

06.01.2004 | 01:00
по статията работи: econ.bg
 

Специално за  ECON.BG

 

- Г-жа Радева, как оценявате състоянието и ефективността на действащата нормативна база по отношение на обществените поръчки?

Ева Радева:

- Проект "Инициатива Отворено Управление" към USAID направи много задълбочен анализ, както на Закона за обществени поръчки, така и на подзаконовата нормативна база и изработи концепция за бъдещата нормативна уредба. Основният проблем на настоящата база, най-вече в ЗОП, е проблемът с обжалването на обществените поръчки. В противоречие с принципа на европейските директиви, че обжалването на обществената поръчка не трябва да има суспензивен ефект, т.е. не бива да се спира задоволяването на обществения интерес, нашият закон е поставен точно по обратния начин. Основният проблем при прилагането е фактът, че решението, с което се определят изпълнителите на обществена поръчка, е административен акт и оттук всяка жалба срещу това решение моментално спира изпълнението на този административен акт. Това на практика означава, че не може да бъде сключен договор докато не приключи делото в съответния окръжен съд, в Софийски градски съд или във Върховен административен съд. Обикновено съдебното производство продължава не по-малко от една година. Срокът на самата обществена поръчка най-често е точно една година. Не бива обжалването да спира изпълнението на обществената поръчка, а трябва да се дават сигурни гаранции като сума, която да обезщети евентуално пострадалата страна от самото обжалване, както, в крайна сметка, е и практиката на европейките страни.

- Какви са предизвикателствата пред възлагането на обществени поръчки по електронен път – по отношение на електронния обмен на документация между възложителите и публичния регистър за обществени поръчки и между възложителите и изпълнителите?

Ева Радева:

- Електронният обмен на документация между възложители и публичния регистър за обществени поръчки е само въпрос на технология и на малко време. Ние вече подготвихме стандартизираните документи, които би трябвало да се попълват от възложителите при възлагане на обществени поръчки за доставки, услуги и строителство. Те ще бъдат разпространени към всички възложители, както общини и министерства, така и другите възложители по закона. Прилагането на тези документи много бързо ще улесни и самия обмен на документацията между обществения регистър и възложителите. Съвсем друг, обаче, е въпросът за електронните обществени поръчки – това вече не е обмен на документация между една институция и възложителите, а на практика, сключване на търговска сделка по обществени поръчки в Интернет-пространството. Това ще изисква и време, и създаване на съответните нагласи, но най-вече, техническо изграждане на системата за обществени поръчки по електронен път. Аз самата не съм убедена доколко всеки един изпълнител ще може да се справи. Снабдяването с електронен подпис не е толкова голям проблем, колкото това да се включи изцяло в системата, за да може да има свои кодове, за да може да участва във възлагането на обществени поръчки.

- Възможно ли е изобщо да не се достигне до възлагане на обществени поръчки по електронен път?

Ева Радева:

- Според мен, началото на обществени поръчки по електронен път не е в следващите 2-3 години. Времето ще покаже, че е така.

- Запозната ли сте с аналогични модели на организация на електронен обмен на документация в сферата на обществените поръчки в други страни? Ще можем ли да приложим опит и добри практики, усвоени от тях?

Ева Радева:

- Има страни, които правят електронен обмен на документация. Нека разграничим нещата, според мен електронният обмен на документация между възложители и регистъра за обществени поръчки е в обозримите 6 месеца. Най-много това ще се направи. По отношение на  осъществяването на обществени поръчки по електронен път, има добри практики и се надявам да почерпим опит от тях. Унгария е друг пример, там са изразходвани изключително много средства, но все още няма обществени поръчки по електронен път.

 

- Има страни, които правят електронен обмен на документация. Нека разграничим нещата, според мен електронният обмен на документация между възложители и регистъра за обществени поръчки е в обозримите 6 месеца. Най-много това ще се направи. По отношение на  осъществяването на обществени поръчки по електронен път, има добри практики и се надявам да почерпим опит от тях. Унгария е друг пример, там са изразходвани изключително много средства, но все още няма обществени поръчки по електронен път.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 26.09   1371 г. – В Битката при Черномен армията на османския султан Мурад I разгромява обединените сили на сърби и българи. 1580 г. – Сър Франсис Дрейк и неговата...