Специално за Econ.bg
Интервю на Апостол Апостолов
В началото на миналия месец в Банско се проведе среща на транспортния бранш в България. Министърът на транспорта Александър Цветков и неговите заместници - Камен Кичев и Ивайло Московски, отчетоха усвоените средства по Оперативна програма „Транспорт" и очертаха приоритетите в транспортния сектор. До края на 2011 година трябва да усвоим 296 млн. евро по програмата. Към октомври месец сме усвоили 90 млн. евро, отчетоха от министерството. Бяха маркирани основните приоритетни проекти в железопътния, морския и авиационния транспорт. Сред участниците в семинара беше и оперативният директор на Летище София Николай Кабакчиев, който разказа в специално интервю за Econ.bg за старта на иновативна културно-транспортна инициатива, която ще подобри облика на Терминал 2, както и за най-належащите проблеми на летището и начините, по които ръководството му се справя с тях.
Акценти:
- Проблемите с мъглите: Не са застраховани и най-добрите летища;
- Отменянето на полети: Не зависи от категорията на аеропорта;
- Цените в кафетата на Терминал 2: Грешка при сключването на концесиите;
- Бъдещето на Терминал 1: Готвят се проекти за модернизация;
- Паркът и дивите гъски: Птиците нямат място край летището.
Г-н Кабакчиев, разкажете за идеята да поставите картини на Терминал 2 на Летище София?
Николай Кабакчиев:
Инициативата е на министъра на транспорта Александър Цветков. Тя възникна спонтанно по време на един разговор за визията и развитието на летището. Интензивните разговори започнаха след като на Терминал 2 беше направена една туристическа изложба (в края на септември на летището бяха изложени любителски снимки от фотоконкурс на тема: "България - отлична туристическа дестинация" - бел. авт.). Снимките показаха много красиви места от България. Със снимките терминалът изглеждаше невероятно променен. Нашите терминали като цяло имат нужда от искрица живот и красота. Вярно е, че те имат определени функции - търговски, транспортни, логистични. Те обаче трябва да бъдат красиви, да доставят удоволствие на хората. Идва сезонът на мъглите. Независимо, че категорията на летището е вдигната, на хората пак ще им се налага да изчакват полет или гости.
Инициативата цели още да има образователен характер. Ще бъдат помествани български разработки в областта на науката. Целим с научните достижения и красотата още повече да популяризираме България пред чужденците.
Като казахте "идват мъглите", веднага се сетих за ситуациите през миналата година, когато пътници чакаха и се връщаха заради отменени полети. Смятате ли да направите нещо за хората, за да им осигурите нормален и комфортен престой, докато изчакват своя полет?
Николай Кабакчиев:
Имаме разработена идея, но засега ще я запазим в тайна. Причината е, че лично министърът на транспорта Александър Цветков се е заел с реализацията. В момента, в който стане готово, ще видите за какво става дума. Осъзнаваме, че не можем да влияем на времето, но можем да направим така, че хората да се чувстват удобно.
Летище София не е изолиран случай. Отменят са полети и на големи летища като "Хийтроу" (Англия), "Шарл дьо Гол" (Франция), "Шереметиево" (Русия), но все пак нищо не можем да направим. По отношение на закъснението на полетите, също сме безсилни. Ние приемаме самолета от момента, в който гумите му опрат пистата. До този момент той е на разположение на Ръководство "Въздушно движение".
Вдигнахте категирията на летището и сега тя е 3А. Могат ли да бъдат спокойни пътниците, че няма да има отменени полети?
Николай Кабакчиев:
Въпросът с отменените полети е комплексен и не мога да дам категоричен отговор на хората. Не зависи само от категорията на летището. Всеки един командир на полет индивидуално решава дали да се възползва от автоматизираната система за кацане. Летището може само да спомогне лесно да кацне самолета, но не и да наложи решение, че задължително трябва да се приземи.
Предвижда ли се скоро отново да вдигате категорията на аеропорта?
Николай Кабакчиев:
Категория 3А е достатъчно добро ниво за Летище София. Разходите за вдигане на категорията са неоправдано високи. Новата категория няма да доведе до увеличение на трафика или пропускателната способност.
И все пак, аз да ви върна на приоритетите. С какво ще изненадате пътниците в кратки срокове?
Николай Кабакчиев:
Съвсем скоро на терминалите ще бъдат инсталирани автомати за кафе, безалкохолни напитки и сандвичи. Ще се съобразим с коментарите на хората, че на летището трябва да има стоки и храни на по-достъпни цени.
Да, на Терминал 2 има заведения, в които ако чакащият реши да си закупи обикновено кафе, ще трябва да плати поне 5 лева. Съгласете се, че не всеки пътуващ е бизнесмен и може да си позволи тези цени.
Николай Кабакчиев:
Именно, с внедряването на съоръженията ще направим така, че да се урегулира пазарът. Казано по друг начин - ние няма да налагаме рестрикции, например една вода да струва определена цена, просто ще даден още една алтернатива за закупуване на вода.
Що се отнася до високите цени на кафето на летището в момента, смятам, че е направена грешка при сключването на договорите с търговците преди 5-7 години. Договорите са подписани още преди да завърши строежът на Терминал 2. Личното ми мнение е, че при сключването им е трябвало да бъде фиксиран процентът на надценката. Например на британското летище "Хийроу", цената на кафето на веригата, която го обслужва, не може да бъде по-висока от 15-20% от цената на същото кафе на тази верига в страната. Това означава, че ако в центъра на София кафето струва 1 лев, на летището то трябва да струва максимум 1.40 лв. Но това, след като го няма в договора, а той не е изтекъл още, ние няма как да го наложим като изискване. За сметка на това, съвсем скоро предстои да бъде стартирана процедура за избор на нови наематели на двете кафета на стария Терминал 1. В новите договори ще има такива клаузи, които да регламентират, че не може да се работи с надценки от порядъка на 100, 200, 300%.
На новия терминал още предстои да бъде разширена зоната за изчакване на вътрешните полети. Става дума за мястото след рентгените и чекирането. 90-100 души от един самолет не могат да се съберат в това пространство. Хората буквално са наблъскани като в автобус на градския транспорт. Теренът ще бъде двойно разширен. Ще бъдат преместени гишетата за чекиране и рентгените и ще бъде изградена стъклена преграда за нуждите на Гранична полиция. Промяната ще стане преди нова година.
Какво става с Терминал 1? Имате ли планове за него?
Николай Кабакчиев:
Старият терминал се развива много добре в момента. Пътникопотокът непрекъснато нараства. Нискотарифните (low cost) компании преминават основно оттам. Не смятаме в никакъв случай да го изоставяме. Напротив, един от приоритетите за развитие на летището като цяло е съсредоточен именно върху този терминал. Ресурси ще бъдат насочени върху изоставения от години терминал на старото "Заминаване". Той е на практика неизползваем. В момента се гледат възможности този терминал да носи пари.
За криза в пътникопотока на Летище София може ли да се говори?
Николай Кабакчиев:
Категорично не. Не знам дали ви е известно, но през месец август регистрирахме абсолютен рекорд в пътникопотока - над 340 000 пътници.
Най-спешните проблеми, пред които сте изправени?
Николай Кабакчиев:
Проблем е паркирането в пространството пред Терминал 2. Има стотици автомобили, които паркират в затревената площ. В тази насока също работим. Има вече конкретни резултати. От 1 октомври открихме паркинг за служители. Там ще бъдат определени места и за „Гранична полиция", Агенция "Митници" и ГВА. Това са още около 50 места, които няма да паркират в затревената площ. Паралелно с това по тротоарите се поставят колчета срещу паркиране. Освен това, след проведени разговори със Столична община, ще бъдат поставени "легнали полицаи" на завоя преди Терминал 2. Имаме проблем с кражбите на решетки на шахтите.
Преди една година се сдобихте с красив парк, амфитеатър и мост на въздишките. Истинска атракция бяха дивите патици. Запазено ли е всичко?
Николай Кабакчиев:
Да, стои си. Относно патиците - колкото и да са красиви, тяхното присъствие в района на летището не е особено желателно. Те летят и във всеки един момент могат да преминат на пистата. Така че няма да предприемем никакви действия да ги задържим. Дори ще бъдем щастливи да си намерят друго място за пребиваване.
Бих искал да ви попитам и за още един проект. За него споделиха вашите партньори от "Луфтханза Техник София". За немската компания основен проблем е пропускателният режим. Това сподели за Econ.bg изпълнителният директор Бернд Фрекман по време на журналистически тур в авиоремонтната база. Предприети са преговори за изграждане на отделен вход за служителите. Има ли някакво развитие по този проект?
Николай Кабакчиев:
Реализацията на проекта ще облекчи както техните служители, така и нас. В момента всички до колкото ми е известно 200 души на „Луфтханза" трябва минимум по два пъти на ден да минават през нашите рентгени. Проведохме няколко работни срещи и взехме решение хангарът да бъде обособен като демилитаризирана зона с собствен вход. С изграждането на КПП-то проблемът ще бъде решен. Финансирането ще бъде изцяло поето от немската компания. Летище София само ще даде съгласието си, както и ще посочи къде да бъде изградено КПП-то.
Разчитате ли при инциденти на тяхна помощ?
Николай Кабакчиев:
Да, категорично. И те са се отзовавали всеки път. С тях обсъждаме още съвместни проекти, но за момента са на предварителен етап. Когато се стигне до писмени договорки, ще ви уведомим.
Редактор: Лили Бончева