Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
Как приемате избора Ви за председател на най-важната парламентарна комисия - по бюджет и финанси?
Петър Димитров:
В бюджетната комисия дейността е силно специализирана и аз в никакъв случай не се изживявам като експерт в тази област. По-скоро разглеждам тази задача като политически ангажимент и ще се постарая да го реализирам, разчитайки преди всичко на потенциала на Министерството на финансите.
Кои ще са приоритетите и първите задачи на комисията?
Петър Димитров:
Започнах консултации с Комисията по европейска интеграция и с Министерството на финансите, за да уточним кои са приоритетните законодателни промени, свързани с ангажиментите ни пред ЕС. Ще направим всичко възможно, за да ги приемем. Много ми се иска с по-бързи темпове да върви програмно-целевото бюджетиране, за да се дават пари за свършена работа. Досегашните бюджети приличаха на нашите пътища - където има дупка, се прави кръпка, без да се създава нещо ново.
Как очаквате да работите със заместниците си - Милен Велчев, Алиосман Имамов и Мартин Димитров?
Петър Димитров:
Различията ни са по-скоро по действията на изпълнителната власт, а не в законодателната сфера. Защото винаги съм настоявал за прозрачно харчене на парите и за реализъм при планирането на бюджетните приходи и разходи. През последните години се наблюдават огромни буфери в бюджета, които се превръщат горе-долу в персонални лостове на министъра на финансите.
За какво ще преговаряте в очертаващите се трудни преговори с МВФ?
Петър Димитров:
С МВФ се говори преди всичко за политика. Голямото различие между тях и нас е, че те строят конкурентоспособността ни върху ниските работни заплати и през всичките тези години са ги дърпали надолу. Ниските заплати на практика прогонват най-производителните, най-продуктивните ни сънародници в чужбина. Преди изборите декларирахме политика за ръст на доходите не само поради сиромахомилски тежнения, а защото трябва първо да си купим обратно българските мозъци, които изтекоха по света. Иначе не виждам как страната ще се превърне в модерна европейска държава.
Как виждате възможностите на държавата за справяне с щетите от наводненията?
Петър Димитров:
Чувам тревожна информация - дано декларираните суми за 1.2 млрд. наследено преизпълнение на бюджета не се окажат неистински. Подкрепата за пострадалите от наводненията трябва да бъде приоритет номер едно - ако има излишък, съществена част от него да им се даде. Всяко данъчно отклонение от стандарта е вратичка за корупция. От тази гледна точка е добре да няма специфични данъчни облекчения.
А кои данъци задължително трябва да бъдат намалени за следващата година?
Петър Димитров:
Ако следваме логиката на коалиция За България /но знаете, че не сме единствени в управляващото мнозинство/, нулевата данъчна ставка върху реинвестираната печалба е изключително важна. Тя ще насърчи инвестициите. При това условие нашата позиция бе категорична, че данък печалба трябва да се запази на 15%. Идеята е: който инвестира и създава работни места, да не плаща данък, който изнася печалба или я превръща в личен разкош, да плати. Поет е ангажимент за намаляването на ДДС с 2%, но в средата на мандата. При ситуацията с наводненията и с очакваните плащания към Евросъюза може би няма да бъде разумно да бързаме.
Срокът на МВФ за приемането на новите данъчни закони е 30 септември, ще успеете ли?
Петър Димитров:
Ако Министерството на финансите няма нови варианти, ще процедираме както с НПК - готовите проекти ще се променят между първо и второ четене, дори ако не са съвсем редни по правилника на НС.
Ще инициирате ли контрол върху сделките с дълга?
Петър Димитров:
Признавам си, че нямам достатъчно информация. Чувството в обществото е, че при дълговите сделки са реализирани частни интереси. Ако това е така, трябва да се докаже и да се носи отговорност, ако не
е, да се каже: тези хора работиха за България.
Планиране
Исканията на Фонда за прозрачност са в интерес на България. Планирането на приходите трябва да е реалистично. Да има шестмесечни отчети на изпълнението на бюджета пред парламента е добре,
защото контролът, когато е минала годината, е след дъжд качулка. Трябва да се откажем от коледно-увеселителния начин на харчене на пари в края на годината, когато те се дават експресно накуп. Тези
средства се превръщат главно във внос на стоки и вместо развитието на икономиката стимулират вноса и ръста на инфлацията. Не разбирам съпротивата да се преодолее това по друг начин освен като
политически егоизъм на определена политическа сила да изглежда благодетел на нацията с парите на същата тази нация.
От първо лице
По отношение на доходите мога да повторя ангажиментите на коалиция За България. Ние сме против плоския данък. Смятаме, че най-богатите, които не участват нито в здравното, нито в пенсионното осигуряване, на практика спестяват или увеличават потреблението си. Това е допълнителна доходност и трябва да се търси начин тя да се компенсира, иначе не е справедливо. Лично ще работя за изпълнение на ангажимента за повишаването на заплатите в бюджетната сфера от 1 януари 2006 г. Процентът ще се договаря с другите коалиционни партньори. Бяхме казали ръстът на заплатите да е 20%, ако е възможно; ако наводненията не са прекалено скъпи за обществото, това увеличение ще е реалистично. То ще е обект на преговори с фонда и другите коалиционни партньори. Не мисля да създаваме напрежение с международните финансови институции или пък да заплашваме финансовата стабилност.