Не очаквам сериозни промени на вестникарския пазар

10.02.2004 | 01:00
по статията работи: econ.bg
 

Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG

 

- Господин Богомилов, няколко думи за продукта Target Grup Index /TGI/?

Ивайло Богомилов:

- От година и половина Маркет тест е лицензиран представител за България на продукта TGI. Той се предлага в 52 страни по света. Методиката, по която се провежда изследването, е една и съща за всички страни. Уникалното за него е, че е предназначен да се използва и от трите страни в рекламния и маркетинговия пазар: рекламодатели, рекламни агенции и медии. Използвайки данните от това изследване, рекламодателите може да сравняват и да правят анализи за своите политика и планове в различните страни с цел разработване на маркетингови стратегии или планиране на бъдещо навлизане на тези пазари. Същевременно рекламните агенции може да използват информацията от този продукт за анализ на рекламните си кампании, за правилен подбор на медиите и оптимизиране на ефективността на рекламните кампании. TGI дава възможност на медиите да оптимизират програмната си схема, да намерят подходящата аудитория за предаванията си и да привличат подходящите рекламодатели към съответните нови или вече съществуващи предавания. По този начин рекламните послания достигат до точната аудитория на точната медиа.

- Каква е, най-общо казано, целта?

Ивайло Богомилов:

- Продуктът е разработен от английската фирма BMRB. Само за пет години страните, в които той се предлага, нарастват от 11 на повече от 50. Както самото име на продукта подсказва, целта е да се намери точната целева група клиенти. Информацията, която съдържа продуктът, позволява да се анализира поведението на потребителите не само по социодемографски характеристики, а и на базата на техните нагласи, поведение и начин на живот. Това дава възможност да се анализира и прогнозира поведението на потребителите. Задълбочените познания за поведението на целевата ни група /потребители или медийна аудитория/ прави много по-ефективна работата на трите страни в тази верига - рекламодатели, рекламни агенции и медии.

- Това ще направи ли пазара по-добър?

Ивайло Богомилов:

- Възможността за по-обстоен анализ на собствената политика и конкурентните продукти неминуемо ще доведе до по-добро разбиране нуждите на потребителите. Наличието на един източник на информация ще подобри взаимодействието между рекламодателите, рекламните агенции и медиите, тъй като и трите страни "ще четат една и съща страница".

- Можем ли да очакваме сериозни размествания на рекламния пазар, вашите прогнози за ръст?

Ивайло Богомилов:

- Движение и промени ще има, но сериозни размествания на рекламния пазар не биха могли да се очакват - поне не от гледна точка на рекламодатели. Тенденцията за ръст на рекламния пазар, която съществува през последните 2-3 години, ще се запази и през 2004. Вече почти година имаме и трета национална телевизия, която дава сериозна заявка да се включи в преразпределението на рекламния пазар. Предприетите стъпки вече дават първите резултати, техническото покритие непрекъснато се увеличава, а това води и до по-голяма аудитория. Разместването на рекламния пазар при телевизионните канали е свързано с промяна на поведението на зрителите. А това, както знаем, е дълъг и труден процес, така че не смятам в близката една година да има сериозни размествания. Конкуренцията при медиите ще се увеличи и това ще доведе до стабилизиране цените на рекламата, а и до окрупняване на пазара. В пресата навлизат нови играчи като Космополитен и Грация. Медиите са в процес на окрупняване.

- Може ли да се говори за наличието на такава тенденция?

Ивайло Богомилов:

- Това, което се наблюдава при електронните медии, при радиостанциите и при телевизиите, говори за процес на окрупняване. Телевизионният и радиопазарът са доста ограничени от гледна точка на източниците на приходи, тъй като се наблюдава разделяне на кабелните мрежи от кабелните тв канали. Кабелните мрежи бяха изкупени от големите кабелни оператори. Единственият източник на кабелните тв канали за приходи остава рекламата, така че все повече ще наблюдаваме окрупняване. Другият път, по който очаквам, че ще вървят телевизионните и радиоканалите, е сегментирането им към определени целеви групи /спортни, научнопопулярни, филмови, музикални/.

- Сегментиране или окрупняване, в каква посока ще върви вестникарският пазар?

Ивайло Богомилов:

- Развитието на вестникарския пазар, макар и по-бавно, следва тенденциите на световния пазар. Трудно е да се направят прогнози. При ежедневниците се наблюдава едно привидно спокойствие и засега не очаквам някакви сериозни размествания. За списанията тази година се очаква да бъде преломна. В края на годината стана ясно, че навлизат нови чужди списания. Това поставя пред сериозни изпитания настоящите играчи на пазара. Надявам се обаче, че голямата конкуренция ще се отрази благоприятно на пазара и ще позволи по-добрите да оцелеят. Списанията ще станат по-тясно профилирани и ще повишат рекламната си ефективност. 

 

- Може ли да се говори за наличието на такава тенденция?

Ивайло Богомилов:

- Това, което се наблюдава при електронните медии, при радиостанциите и при телевизиите, говори за процес на окрупняване. Телевизионният и радиопазарът са доста ограничени от гледна точка на източниците на приходи, тъй като се наблюдава разделяне на кабелните мрежи от кабелните тв канали. Кабелните мрежи бяха изкупени от големите кабелни оператори. Единственият източник на кабелните тв канали за приходи остава рекламата, така че все повече ще наблюдаваме окрупняване. Другият път, по който очаквам, че ще вървят телевизионните и радиоканалите, е сегментирането им към определени целеви групи /спортни, научнопопулярни, филмови, музикални/.

- Сегментиране или окрупняване, в каква посока ще върви вестникарският пазар?

Ивайло Богомилов:

- Развитието на вестникарския пазар, макар и по-бавно, следва тенденциите на световния пазар. Трудно е да се направят прогнози. При ежедневниците се наблюдава едно привидно спокойствие и засега не очаквам някакви сериозни размествания. За списанията тази година се очаква да бъде преломна. В края на годината стана ясно, че навлизат нови чужди списания. Това поставя пред сериозни изпитания настоящите играчи на пазара. Надявам се обаче, че голямата конкуренция ще се отрази благоприятно на пазара и ще позволи по-добрите да оцелеят. Списанията ще станат по-тясно профилирани и ще повишат рекламната си ефективност. 

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Зимна приказка
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 12.12   1443 г. – Варненски кръстоносен поход: В Битката при Златица настъплението на кръстоносците, предвождани от Владислав III и Янош Хуняди, към Одрин е спряно от силна...