Необучени митничари затрудняват бизнеса

16.08.2006 | 01:00
по статията работи: econ.bg
Основният проблем не е в законите, а в липсата на процедура


Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG


    
Господин Чернев, с какви проблеми се сблъсква бизнесът след внедряването на новата система на митниците за транзитни товари?

Георги Чернев:

Системата е електронна и когато например в точка Видин се вкара информация, че камион на еди-коя си фирма е тръгнал към София да се обмитява, тази информация стига онлайн до София. И митничарите там ще чакат камионът да пристигне при тях.

Системата е въведена от юли, но до момента има много проблеми. Ще ви дам един пример. Фирма Х решава да направи внос в България. Входната митница е Видин. Точката на обмитяване е София. Когато камионът пристигне на границата във Видин, фирмата може сама да попълни своята декларация, може да използва и митнически агент. В двата случая обаче се изисква банкова гаранция. Ако например дължи мита за 50 000 лв., фирмата представя на входа - във Видин, банкова гаранция за тази сума. Така, ако случайно стоката е влязла на територията на България, но не пристигне в точка София, митницата ще си събере митата на база банковата гаранция.

Сами разбирате, че това са блокирани 50 000 лв., защото няма банка в България, която да е дала банкова гаранция, без да държи сумата блокирана. Проблемът е в това, че митничарят поради неумение или поради това, че си има друга работа или поради някаква друга причина, не въвежда информацията в електронната система. В точка Видин товарът продължава да стои под гаранция. 50 000 лв. стоят блокирани. Ако вие на седмица правите по няколко такива превоза, в един момент вашите свободни средства ще свършат. Тогава трябва да търсите някой друг вместо вас да гарантира. Този друг - има такива фирми със свободни средства, взима по 5% от дължимата сума за услугата. Ако дължимата сума е 50 000 лв., те ще ви вземат 2500 лв.

Бихте ли дали конкретни примери с фирми с такива проблеми?

Георги Чернев:

Много са. Всеки ден се внасят коли от граждани. 200 лв. или пък 2000 лв. трябва да блокирате в зависимост колко ви е митото на колата. Идвате в София, плащате си митото тук, но вашата гаранция си остава блокирана. В момента е страшно. Представете си колко коли се внасят. Митницата отказва да даде информация за какви суми става дума. Но може да се сметне. Хиляди автомобили, хиляди камиони влизат всеки ден. Това са блокирани суми на бизнеса.

Как беше досега?

Георги Чернев:

Пак беше лошо. Влизаше камион на граничен пункт и не стигаше до краен пункт. Схемата на Самоковеца. Влиза и се изгубва в страната. Няма го. Минаваше повече от месец, докато митницата разбираше. Тези от Кулата пращаха документи до централна митница, че камионът е влязъл. Тези от централна митница засичаха с документите от вътрешните митници и след месец-два разбираха, че камионът не е обмитен никъде. Това се води контрабанда.

Не се ли изискваха гаранции?

Георги Чернев:

Представяха се банкови документи - платежно нареждане. Старата система не беше хубава нито за бюджета, нито за бизнеса, защото се правеше контрабандно, а това удряше лоялните фирми.

Какво искате да се направи?

Георги Чернев:

Не казваме да се върне старата система. Ние сме за онлайн електронна система, такава е практиката в Европейския съюз. Като влезе камион във Видин, тези в София да видят, че е влязъл, и да го чакат. Ако се случи така, че в рамките на 24 часа той не дойде, да алармират мобилните екипи да видят къде е. Но в момента системата буксува от това, че камионът си е дошъл където трябва, митничарят си е свършил работата, но не докрая. В момента има проблеми с обучаването на митничарите. Това затруднява много бизнеса.

Какво трябва да се промени?

Георги Чернев:

В ЕС са дадени четири минути за обработка на камион. Там митничарят носи отговорност, ако в рамките на четири минути не прегледа и оформи товара. В България това не е предвидено. Хем взимаме европейската практика, хем спираме като процедура донякъде.

Основният проблем, който поражда корупцията, не е в липсата на закон. Законите вече ги хармонизирахме - къде добре, къде лошо. Лошото е, че в нашите закони липсва процедура. Дава се на чиновника да прави процедурите, а той дори не ги огласява.
 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 02.07   1556 г. – Русия завладява и присъединява Астраханското ханство. 1644 г. – Английска гражданска война: Състои се Битката при Марстън Мур. 1776 г. –...