Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
- Господин Герговски, как успявате да налагате марките на Маспекс на пазара, прилагате ли някакви специфични маркетингови техники?
Борислав Герговски:
- За да се наложи успешно една марка на пазара, са необходими усилията на много хора. Освен на човешкия фактор фирмата акцентира върху рекламата, промоциите и всички видове други дейности, които са необходими за изграждането и налагането на марката в България. Ние провеждаме различни видове пакетни промоции на нашите продукти. Ще се стараем в бъдеще да комбинираме нашите марки в промоция с други световноизвестни производители, които вече са се наложили на българския пазар. Промоционалните техники като елемент от маркетинговия микс може да се допълват с всички останали елементи, което оказва влияние върху изграждането на имиджа на продуктите и на самата компания.
- Какви инвестиции са необходими, за да се наложи една марка на пазара?
Борислав Герговски:
- Налагането на една марка е скъп и продължителен процес. Трудно е, защото в България все още е голям делът на сивата икономика. Има сериозна конкуренция във всички отрасли и пазарът става все по-свит. Ние налагаме и продаваме успешно нашите продукти от дълги години и полагаме много усилия да останем пазарен лидер.
- На какви комуникационни канали предимно разчитате?
Борислав Герговски:
- На първо място, телевизионната реклама, провеждането на много дегустации и продуктови презентации в модерната търговия - БИЛА, МЕТРО и Фантастико. Провеждаме множество търговски промоции с цел насърчаване на продажбите във всички останали канали за дистрибуция. След влизането на страната ни в ЕС критериите за налагане на един продукт коренно ще се променят. Ще се въведат множество стандарти. Това ще даде по-голяма възможност на други големи фирми да имат представителство и по-добри възможности за инвестиция на нашия пазар.
- Сега вече сте от другата страна - мениджър на голяма компания и асистент по маркетинг. все още ли мислите по този начин?
Борислав Герговски:
- Сега наистина съм от другата страна и много ясно мога да видя добрите и лошите страни в работата на една фирма. Те, разбира се, зависят от подготовката на кадрите, от обучението, което са получили. Затова сега с още по-голямо убеждение мога да кажа, че за кариерата на един човек са отговорни както образователните институции, така и бизнесът. И това изисква да работим заедно в тази посока, ако не искаме младите хора на България да останат извън страната си. В тази насока имам много конкретни инициативи, които бих искал да споделя с други хора, мислeщи като мен.
- Какво е необходимо, за да стане един специалист добър маркетолог, достатъчно добро ли е образованието по маркетинг у нас?
Борислав Герговски:
- Имах шанса в продължение на една година да бъда асистент по маркетинг в УНСС в екипа на доц. Боян Дуранкев. На него дължа много в обучението си по маркетинг. Удоволствие е да се работи с подобен преподавател.
Отчитам обаче, че на нашето образование все още му липсват конкретните казуси от практиката. Разбира се, необходимо е да се получат основни, базови познания по даден предмет, но още на този етап образованието трябва да помисли и за практическата си насоченост. Знам, че в много висши учебни заведения това се прави, университетите работят с много фирми, търсят се възможности за стажове у нас и в чужбина, но това все още не е достатъчно. Затова всички мениджъри като мен, които вече имат определени отговорни позиции в дадена фирма, трябва да помислят заедно, за да направят образованието ни конкурентно още във висшите учебни заведения.
- Какви ангажименти според Вас трябва да поеме бизнесът?
Борислав Герговски:
- Не може да се търси отговорност за липсата на практически познания само от представителите на бизнеса. Необходимо е да се създаде качествено ново бизнесобразование, а това е задача не само на бизнеса.