Нивото на българския уеб бранш е по-високо от средноевропейското

07.07.2008 | 14:38
по статията работи: Лили Бончева
Димитър Ганев, Председател на УС, Българска уеб асоциация

Специално за Econ.bg


Димитър Ганев е председател на Управителния съвет на Българската уеб асоциация (БУА) от края на 2007 г. Завършил е СУ "Климент Охридски", специалност “Право". Основател и управител на компанията “И-кард", разработваща мобилни и уеб-базирани услуги. Ганев е ръководител на проекта “Универсална карта E-card", който още със създаването си печели наградата на Байт Експо. Реализира интерактивни уеб сайтове, игри и SMS приложения за най-успешните телевизионни предавания в България - Big Brother, Vip Brother, Star Academy, Music Idol, Стани богат, Сделка или не. Автор и идеен ръководител на уеб сайт и интернет тест в реално време “Национален IQ тест на нацията". Негов успешен проект е и “Футболна лига - онлайн футболна мениджърска игра". В началото на месец юни 2008 г. в черноморския курортен комплекс "Албена" се проведе медийният фестивал "Медиамикс 2008", част от който е Международният уеб фестивал. Съорганизатор на събитието беше Българската уеб асоциация. За общите впечатления от фестивала, за новите проекти пред членовете на Българската уеб асоциация, за позициите на българския уеб бранш в общоевропейското пространство, разговаряме с г-н Димитър Ганев.



Г-н Ганев, каква е личната ви оценка за участието на Българската уеб асоциация в "Медиамикс 2008"?

Димитър Ганев:


Моята оценка е по-скоро висока и положителна от гледна точка на това, че успяхме за първи път да реализираме колкото се може по-прозрачен конкурс. Какво имам предвид под “прозрачен"? За първи път в България, в конкурс за уебсайтове имахме жури, което гласуваше публично, под различни критерии, като оценката по всеки един критерий беше публична и всеки един участвал в конкурса можеше да узнае кой как го е оценил от журито.

На "Уеб Албена 2008" имаше и презентиране на сайтовете и възможност всеки един от участниците да защити своя проект. Всички знаят, че в един конкурс, когато участват примерно 300 сайта, журито няма достатъчно време да прегледа и да разбере в детайли същността на проекта. Това с презентациите беше супер успешен експеримент, защото аз лично видях промяна в отношението на журито към определени сайтове на база защитата. Поне в две категории спечелиха фирмите, които ги защитиха най-добре. Някои мнения на журито съвпаднаха с тези на публиката. И нещо важно – всички презентации сме качили на сайта на Уеб Албена 2008 – всички могат да ги видят. Обещаваме, че другата година качеството на звука ще бъде по-високо.

Бих искал да кажа и няколко думи относно коментариите защо да се гласува с SMS и защо с SMS от 1 лев. Отговорът ни е, че до този момент ние не знаем за система, която да може да не бъде манипулирана, ако гласуването е свободно в Интернет. Ако някой ни предложи система, която ще позволи да гарантираме, че един човек ще може да гласува еднократно, в рамките на периода, за такъв сайт, аз лично ви обещавам, че за следващия конкурс тази система ще бъде въведена. Нека да се обади, този, който може да осигури система, която не може да бъде манипулирана, която да е много сигурна и която ще позволи реален вот.

За мен прозрачността, презентацията и гласуването чрез SMS са много голям напредък в реализацията въобще на конкурси. Имаме общото становище на УС на Българската уеб асоциация, че оттук нататък ще държим конкурсите, които подкрепяме, да имат ясни правила и ясни ангажименти в това отношение – на прозрачност на оценяването.

Кой избра журито за уеб конкурса в Албена?

Димитър Ганев:

Журито беше избрано от УС на Българската уеб асоциация, като този път решихме то да бъде на квотен принцип. Квотите бяха: професионалист – дизайн, професионалист в юзер – ползваемост, професионалист в темата бизнес, който да има бизнес поглед в сайтовете и тяхното приложение, представител на медиите, които отразяват уеб бранша, и представител на интернет и рекламата в него. Нито един от членовете на журито, ако беше обвързан с интернет сайт, нямаше право да гласува за своя проект.

Международният уеб фестивал ли е “лицето" на българския уеб бранш?

Димитър Ганев:


Отговорът ми е двузначен. Аз не смятам, че фестивалът в Албена трябва да бъде лицето на уеб бранша, но във връзка с това, че в последната година – година и нещо, нямаше конкурс, мисля, че най-добрите проекти, реализирани в това време, всъщност присъстваха на това събитие.

Нашата посока и нашият път, който сме коментирали в Управителния съвет на uеб асоциацията, е, че ние няма да се затваряме в един, дори два или три конкурса. Нашата политика ще бъде открита към всички, които искат да организират конкурси.

Включително и БГ сайт?

Димитър Ганев:

Включително и БГ сайт! Има разговори между представители на уеб асоциацията и представители на организаторите на БГ сайт - те са и наши членове и с тях сме в чудесни отношения. Ние ще имаме няколко изисквания, които смятам, че нямат проблем да покрият. Основните направления на нашите изисквания ще бъдат ...прозрачност и прозрачност!

Защо миналата година нямаше участие на уеб асоциацията в Албена?

Димитър Ганев:

Ами аз конкретно на този въпрос трудно ще отговоря, защото миналата година не съм бил член на УС на БУА.

Вашето лично мнение все пак?

Димитър Ганев:

Защо нямаше Албена 2007? Най-вероятно не е постигнато съгласие по отношение на изискванията на уеб асоциацията към организаторите на конкурса. Моето лично мнение, като редови член на БУА, преди да стана неин председател, беше, че примерно на конкурса в Албена, участието на уеб компаниите беше подценявано. Имаше едно малко по-различно отношение към организаторите. Основният момент сега е да не допуснем това да се случва.

Аз смятам, че нашето участие в Албена придава една много по-голяма значимост на конкурса от гледна точка на това, че имахме много малко време за организация и въпреки това потенциалът на участващите сайтове беше много по-голям.

Бъдещият уеб фестивал "Албена 2009"?

Димитър Ганев:

За да се реализира един конкурс, в който да участват международни сайтове, то той трябва първо да си спечели сериозен авторитет и признание. Ние нямаме нужда да поканим всякакви сайтове, ние имаме нужда от участието на high-level (на високо ниво - бел.ред.) сайтове, имаме нужда да си сверим часовниците с последните постижения в света, а не с всякакви сайтове, защото били просто международни.

Аз не смятам, че нивото на нашия бранш е по-ниско от средноевропейското! Даже мисля, че е малко по-високо от средноевропейското от гледна точка на това, че първо в България можем да си позволим да направим по-добри сайтове за нашите клиенти поради една проста причина: един сайт в България струва от порядъка между 10 и 15 хил. евро, докато един сайт в една друга държава по на запад от нас, струва примерно три пъти или четири пъти повече. И всъщност ние можем да си позволим и нашите клиенти могат да си позволяват повече време работа по един сайт, което да го направи много добър. Смятам, че тази година на Уеб Албена 2008 видяхме страхотни сайтове. Имаше много добри проекти, които спокойно могат да участват в международни конкурси.

Конгресната програма на "Уеб Албена 2008"?

Димитър Ганев:

На конгресната програма имахме много малко представители. Това се дължи на фактора “време". Разполагахме с много малко време за подготовка на конкурса. Това със сигурност ще се промени. Ние ще искаме да видим за следващия конкурс мнението на членовете на уеб асоциацията. И следващата ни стъпка е да направим запитване до всички, какво всъщност ги интересува в тази конгресна програма, защото тази програма не си я правим за нас, за Управителния съвет, а за членовете на БУА. Според нас те трябва да дадат темите, които искат да се коментират, въпросите и лекторите, защото уеб асоциацията може и би трябвало да осигури присъствието на лектори на сериозно международно ниво, докато всяка една фирма сама за себе си трудно би се справила с този казус...

Какво предстои – нови проекти, нов начин на комуникация с членовете, нови ангажименти пред тях, ЕС, европейски фондове за уеб бранша...?

Димитър Ганев:

Част от новите неща, които замисляме за членовете ни, вече започнаха. Едно от направленията ще бъде, че ние като асоциация, включваща множество на брой фирми, започваме да водим преговори с дистрибутори на софтуер и на хардуер - неща, които ни трябват. Водим преговорите от гледна точка на това, че ние, членовете на БУА, можем да си позволим да купуваме много голямо количество от съответния продукт, което ни дава основание да преговаряме със съответните производители или дистрибутори за много по-сериозни отстъпки, които никой самостоятелно не би могъл да получи на база количествата. Това е едната насока. Другата насока, в която ще се работи, са контактите ни с другите институции - сходни професионални организации като БАСКОМ, БАИТ, ДАИТС...Ще работим и с представители на Министерския съвет, Народното събрание... Ние сме разпределили отговорностите на всеки един от нас, като членове на Управителния съвет, които можете да видите на сайта на асоциацията.

Отчитате ли слабости в дейността си?

Димитър Ганев:


Има известна слабост за това, че не сме работили много по отношение на европейските програми, което ще бъде подобрено, тъй като вече имаме отговорник, който ще се занимава с тази част от нещата. Мисля, че ще имаме напредък...

Каква е вашето мнение за дейността на УС на Българската уеб асоциация?

Димитър Ганев:

За всички наши инициативи най-важното е да видим мненията на нашите членове. Защото за нас е важно те какво искат да правим, а не какво ще си намисли и ще иска Управителният съвет. Някои казват, че действаме сравнително бавно. Нашата цел този път е да получим предварително мнението им, предварително да знаем желанието на нашите членове, преди да се впуснем в някакъв проект. Защото сама знаете, че има много проекти, които просто се предлагат, спускат, много фирми губят време и ресурс да участват в тях, и не бива да позволим това да се случи за проекти с европейско или държавно финансиране.

Какво си пожелавате от тук нататък?

Димитър Ганев:

Пожелаваме си колкото си може повече нови членове, за да може по този начин да се увеличи тежестта на нашата организация. И съвсем скоро да реализираме това, което повечето членове на УС на БУА желаят – едно професионално ръководство на нашата асоциация от наети за целта хора. Защото всеки един от нас участва в Управителния съвет на доброволни начала и не може да бъде сто процента ангажиран с нещата. На този етап, за съжаление, асоциацията не може да си позволи изцяло професионално ръководство. Мисля, че това е нещо, с което ако се справим, ще бъде добре свършена работа.



Интервю на Инна Борисова
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Между приятели: - На кого е кръстена дъщеря ви Гертруда? - На дядо си Пенчо. - ?!? - Беше герой на труда....
На този ден 29.04   1672 г. – Армията на Луи XIV напада Холандия. 1770 г. – Джеймс Кук акостира край днешния Сидни (Австралия) и нарича залива Ботани 1859 г. – Започва...