Ние предлагаме оптимално съотношение между цена и качество

19.12.2002 | 01:00
по статията работи: econ.bg
 

Специално за Econ.bg

 

- Г-н Луканов, кое прави "Арома" конкурентоспособна на световните пазари?

Лукан Луканов:

- "Арома" направи всичко, което може да бъде направено за конкурентоспособността на една компания. Това са преди всичко инвестициите, всичко е свързано с наличието на средства и възможността за привличане на средства. Това и направихме, още през 1996 г. получихме кредит от ЕБВР, който употребихме основно в инфраструктурата. Сега "Арома" разполага с новите технологии, с новите машини, с новите опаковки, с новите рецептури и практически обнови напълно асортиментната си структура. Сега ние действително сме много конкурентоспособни като портфолио.

- Какъв процент от продукцията на "Арома" е предназначена за износ?

Лукан Луканов:

- "Арома" изнася около 70% от продукцията си. В миналото България беше специализирана в няколко направления в рамките на СИВ, едно от които беше козметиката. Поради това, българската държава инвестира в няколко големи предприятия за производство на козметика, които обслужваха огромния Източен пазар, в т.ч. СССР и бившите социалистически страни. Такива предприятия са "Ален Мак" и "Арома". Сега, когато пазарите се редуцираха вследствие на промените след 1998г. и ние трябваше да търсим реализация на нашите стоки и на пазари извън подсигурените в миналото, се оказа, че капацитетите, които държавата ни е създала са твърде големи. Например, "Арома" може да произведе без проблем около 120-140 милиона броя пасти за зъби за година. В същото време, българският пазар консумира 1.5-2 милиона броя месечно. Това означава, че ние можем да произведем годишното количество, което е нужно на България за около месец. Големият експорт е заложен в самото създаване на големите козметични предприятия. Сега, ако строим на зелено, едва ли ще направим такива големи предприятия.

- Какво е отношението на българина към българските козметични продукти?

Лукан Луканов:

- Силно се надявам отношението да се промени, макар че вече наблюдаваме тези тенденции. Българинът вярва на това, на което вярва всеки европеец и всеки човек. Първият път ще повярва на лъскавата опаковка, ще опита и повече няма да повтори и обратно, ще стане лоялен потребител на даден производител. Мисля, че този феномен вече се наблюдава за "Арома", тъй като хората започнаха много ентусиазирано да опитват след промените. Българите се научиха да различават качественото от лъскавото и некачественото. Разбира се, на българския пазар присъстват много производители, в т.ч. и много мултинационални компании. За мен е особено удоволствие да кажа, че ние се конкурираме успешно с тези компании. "Арома" има лидерски позиции в почти всички продуктови линии – в пастите за зъби имаме около 42%, в боите за коси - около 32%, в шампоаните – около 25%. Някои от продуктите ни имат равен пазарен дял с този на известни мултинационални компании, при несравними бюджети.

- Помогна ли ви проекта, по който работихте съвместно с ЕБВР?

Лукан Луканов:

- Преди 3 месеца изплатихме напълно кредита от 10 милиона долара, който взехме от ЕБВР през 1996г. Именно тези 10 милиона промениха "Арома" и отношението към нея. Мисля, че ги употребихме целесъобразно. Сега "Арома" се различава коренно от това, което беше преди приватизацията.

- "Арома" притежава сертификат ISO 9001, означава ли това, че качеството на продукцията е изцяло гарантирано?

Лукан Луканов:

- Ако има нещо, на което мениджърите на "Арома" да обръщат сериозно внимание, то е качеството на нашата продукция. Не е нужно човек да е специалист в областта на маркетинга, за да забележи, че всички проспериращи компании в света залагат именно на качеството. На световните пазари е водещо качеството, а не цената. За съжаление, в България и в това отношение трябва да се прави компромис. Но аз мисля, че ние предлагаме много добро съотношение цена – качество. Това е основното за българина. Той вече разбира, че евтините неща струват скъпо. Дори и мултинационалните компании се стараят да направят съотношението между цената и качеството по-поносимо за неплатежоспособните българи. Сертификатът ISO е един административен документ за контрол на качеството. Ние го внедрихме и то съблюдаваме успешно.

- Планирате ли нови продукти през следващата година?

Лукан Луканов:

- Служителите ни в областта на иновациите работят непрекъснато. Нямаме никакво намерение да изоставяме лидерските си позиции, а това става само и единствено с непрекъснати иновации, нови продукти и представяне на нови потребителски качества на нашите клиенти. "Арома" ще изненадва българите непрекъснато.

 

Лукан Луканов:

- Ако има нещо, на което мениджърите на "Арома" да обръщат сериозно внимание, то е качеството на нашата продукция. Не е нужно човек да е специалист в областта на маркетинга, за да забележи, че всички проспериращи компании в света залагат именно на качеството. На световните пазари е водещо качеството, а не цената. За съжаление, в България и в това отношение трябва да се прави компромис. Но аз мисля, че ние предлагаме много добро съотношение цена – качество. Това е основното за българина. Той вече разбира, че евтините неща струват скъпо. Дори и мултинационалните компании се стараят да направят съотношението между цената и качеството по-поносимо за неплатежоспособните българи. Сертификатът ISO е един административен документ за контрол на качеството. Ние го внедрихме и то съблюдаваме успешно.

- Планирате ли нови продукти през следващата година?

Лукан Луканов:

- Служителите ни в областта на иновациите работят непрекъснато. Нямаме никакво намерение да изоставяме лидерските си позиции, а това става само и единствено с непрекъснати иновации, нови продукти и представяне на нови потребителски качества на нашите клиенти. "Арома" ще изненадва българите непрекъснато.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 12.11   680 г. – Започва 6-ият вселенски събор в Константинопол. 1914 г. – Първа световна война: Османската империя обявява война на държавите от Антантата. 1918 г....