Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
- Госпожо Григорова, какво наложи промяната на наредбата за условията, при които държавата поема финансова отговорност за стари екологични щети в случаите на приватизация?
Ваня Григорова:
- Когато подготвяхме текстовете на първата наредба, беше важно да се реши чисто технически какви ще са правилата и кои са мерките, финансирани от държавата, в бъдеще. Първата наредба трябваше да се справи със задачата как да тръгне механизмът. С новия документ се върнахме малко назад, в смисъл че отново засегнахме проблема с приватизацията, защото той отново се яви на дневен ред. В старите текстове не бе разписана продажбата на държавните дружества чрез акции на борсата. Но в МОСВ вече започнаха да постъпват искания от новите собственици на такива предприятия като например ТЕЦ Марица 3 за одобрение на програма за преодоляване на стари екологични замърсявания.
Това наложи да се върнем малко назад и да разпишем в текстовете на наредбата новия вид приватизация. Програмите за преодоляване на екологичните замърсявания /защото пълно изчистване е невъзможно да
се постигне/ се изпълняват минимум 5 години и държавата трябва да има гаранции, че средствата, които отпуска, ще се усвоят.
При евентуална препродажба на акциите трябва да има механизъм, който да стимулира новият собственик да довърши мерките.
- Когато имаме препродажба на акции, новите собственици може ли да искат финансово подпомагане от държавата?
Ваня Григорова:
- За започване отначало - установяване на щети и подготовка на програма, в този случай не може да се говори. Това, което министерството прави за решаване на проблем, възникнал при препродажба за стара екологична щета, е да сключи споразумение за доизпълнение на програмата с новия собственик.
Тази наредба не урежда други въпроси на приватизацията и някакви други екологични замърсявания. Опитва се да реши един частен проблем на приватизацията, който е свързан с опазването на околната среда.
Механизмът работи и ние сме пред прага на приключване на още две програми - на Неохим и Серел Медет. Смятам, че с тази наредба сме обхванали целия процес до момента, в който държавата е изпълнила отговорността си и предава завършените работи.
- Доколкото разбирам, новият собственик може само да разсрочи изпълнението на мерките, но не и да ги предоговори?
Ваня Григорова:
- Промени в програмата категорично не може да се направят. Отново уточнявам, че финансовият ангажимент на държавата е само по отношение на продадените държавни предприятия независимо от метода, по който те се приватизират. В момента този ангажимент основно е към дружествата от енергийния сектор, защото по-голямата част от предприятията в химическия и металургичния сектор вече са частни. При някои от програмите в процеса на тяхното развитие се наложиха корекции на мерки, които са приложени към стари щети, вече одобрени от нас. Новият собственик трябва да поиска отново преразглеждане на програмата от експертен екологичен съвет. И ако се докаже, че тя има по-добър икономически ефект, без да се влошават екологичните параметри, мярката може да се намали.
- Отговорността на държавата приключва ли с изчерпването на одобрените програми?
Ваня Григорова:
- На практика е така, защото повечето от мероприятията по отстраняването на екологичните щети са на територията на дружествата. Всички актове и книжа за приемането на строежа се подписват от собственика. Избирали сме трето лице да изпълни дейностите по отстраняването на щетата, ако собственикът откаже, но все пак работата се извършва на негова територия и той е длъжен да я приеме. Мисля, че сме обхванали всички големи предприятия, които се приватизираха, и определено сега сме на етапа, когато те се изпълняват и приключват. Сега се повдига друг голям въпрос - какво става с останалите, които не са влезли в този механизъм, "загиналите" или ликвидираните. Това обаче вече е проблем, който не е от моята компетентност. И той е в тежест не само на нас, а и на всички централни и източноевропейски страни, които минаха през преходния период. Няма вечна отговорност на държавата. Тя донякъде облекчава новия собственик, но рекултивираните терени и съоръжения трябва да се поддържат от него.
- Съществува ли максимум за средствата, които държавата може да отпусне за една програма за преодоляване на екологичните щети?
Ваня Григорова:
- Първо решаваме какви ще са мерките, чрез които ще се преодоляват старите щети, и едва след това те се остойностяват. Тогава започват споровете с фирмите, но те принципно са до коя мярка да приключи програмата, а не на каква стойност ще се работи. Обикновено собствениците твърдят, че има и още замърсявания в дълбочина. Когато се уточнят мерките, те се остойностяват по средни за страната цени. Това се прави от финансовото министерство. Реално погледнато, има технически праг, който се остойностява.