Специално за Econ.bg
- Г-жа Тошева, кои са шестте мерки за стимулиране на икономическата среда предложени от БИБА в Бялата книга?
Адрияна Сукова -Тошева:
- Като начало, бих искала да обясня накратко какво е Бялата книга: Тя е резултат от работата на доброволните комитети, създадени в рамките на БИБА по инициатива на самите членове. Те са място за ежемесечни срещи за обсъждане на проблемите от съответния сектор. Цяла година комитетите дискутират развитието на законодателството и средата, в която работят и в края на годината, традиционно, подготвят своите бележки, впечатления и коментари. В резултат, Бялата книга се оказва небалансирана по отношение на обема и структурата на отделните глави, което е показател за демокрацията на нашата организация. Ние не се опитваме да поставяме усилията на членовете на комитетите в някакви параметри и даваме свобода всеки комитет да избира какъв обем и структура иска да сложи в книгата.
Тази година, от 9-те секторни комитета бяха изведени няколко общи мерки, които всички членове на БИБА считат за необходими действия от страна на правителството в краткосрочен план. Идеята ни е това да бъдат мерки, които да допринесат реално за едно ускорено икономическо развитие. Като първа и неотложна мярка сме посочили подобряването на работата на съда и съдопроизводството, въвеждане на бързо арбитражно производство, контрол върху работата на всички звена на съдебната система, ремонт на Гражданския процесуален кодекс и контрол върху реалното му прилагане. Въпреки сериозното подобрение през последната година, все още има необходими действия свързани с граничния контрол. Един недостатъчно ефективен митнически контрол създава условия за нелоялна конкуренция и затруднява развитието на бизнеса, особено на малките и средни предприятия. Подобряването на граничния контрол е свързано и с притока на инвестициите в страната. Третата мярка за подобряване на инвестиционния климат, която предлагаме, е създаването на експортно-импортна банка - EXIM банк. Тя трябва да работи с по-различни механизми, които да помогнат за насърчаване на износа и намаляване на дефицита по текущата сметка. На четвърто място е подобряването на работата на данъчната администрация. По-добрата работа на данъчната система при събиране на корпоративните данъци ще помогне за по-гладко развитие на бизнеса и ще даде възможност за бързо реинвестиране на освободените парични средства. Данъчната администрация трябва да бъде обучена и подготвена и за въвеждането на международните счетоводни стандарти, за да не се получи разминаване между въвеждането и контрола по спазването им. Членовете на БИБА подкрепят постепенната децентрализация на бюджета към общините и насърчават диалога между правителството и общините за постигане на консенсус по стъпките и етапите на тази децентрализация. Затрудненията в работата на общините неизбежно влияят и върху инвеститорите в съответната община. Нуждите и възможностите на общините не се вземат предвид и се получават парадокси, които не стимулират бизнеса да разширява инвестициите.
Основен акцент в предложенията на Бялата книга тази година е да има систематичен, конкретен и различен подход към големите инвестиции и към малките и средни предприятия.
- Отделяте специално внимание на малките и средни предприятия. Какво е нужно за стимулиране на проектите за малки и средни инвестиции?
Адрияна Сукова -Тошева:
- БИБА започна да дискутира и въпроса за малкия и среден бизнес, защото агенцията вече се отваря и към местни фирми, малки и средни предприятия обвързани с работата на големите. В света няма икономически модел, при който да работи само големият бизнес. Големият бизнес съсредоточава дейността си върху нещо много конкретно, но всички съпътстващи дейности се изпълняват от малки и средни предприятия. Ако малкия и среден бизнес забави развитието си, това веднага ще повлияе на големия. Затова, тази година обръщаме специално внимание на необходимостта от специфични конкретни мерки в подкрепа на малкия и средния бизнес. Те са свързани с улеснения в лицензионните, разрешителни и регистрационни режими. Нужни са стимули и мерки от страна на държавата по отношение на данъците, плащани от малките и средни предприятия. По-гъвкавото прилагане на данъчните закони по отношение на малкия и среден бизнес ще даде стимул на предприемачите да излязат на светло. Във връзка с работата на администрацията по издаване на лицензионни и разрешителни режими, трябва да бъдат предприети две много важни действия. Преди всичко, това е въвеждането на обслужване на едно гише, където да се получават всички възможни разрешения. Това, от своя страна, предполага интегриране на базата данни на няколко служби. Препоръчваме и насърчаването на няколко пилотни проекта па отношение на малките и средни предприятия, където да се тестват различните механизми за подкрепа, както и проучване и прилагане опита на страните от Централна и Източна Европа. Предлагаме и реорганизация на Агенцията за чуждестранни инвестиции, така че тя да има по-активна роля като генератор на бизнес идеи и като място за получаване на изчерпателна детайлна информация за процесите в страната.
- Препоръчвате индивидуален подход към големите проекти. Какво предполага това?
Адрияна Сукова -Тошева:
- Да, за големите инвестиции искаме индивидуален подход. На първо място, трябва да има определяне на ясни приоритети, на второ, идентифициране на важните стратегически проекти за държавата и на трето, към всеки проект да има персонален отговорник от правителството, които оперативно да бъде в течение на всичко, което става по проекта и да отговаря да това. Такъв тип ангажимент трябва да бъде обвързан и с работата на администрацията, която да има определен механизъм за движението на всичко, което се прави по дадения проект. Държавата може да се намеси в осигуряването на средства със създаването на един инвестиционен фонд, който като идея не се различава от предложението на правителството, но има известни различия в механизма на прилагане. Става въпрос за инвестиционен фонд с държавно участие, който да инвестира в миноритарни дялове на предприятията. Освен това е нужно да се подготвят проекти, по които от българска страна да има активна роля за търсене на инвеститори. Когато един проект е добре подготвен, с ясни параметри, с ясен ангажимент относно действията на държавата, той може да бъде изпратен на най-големите инвеститори в света. Искаме да бъде променено и законодателството, с цел да се ускорят процедурите по отдаване на концесии, предоставяне на земя и всички останали предварителни условия за инвестиции.
- Ще бъде ли страната ни готова за присъединяване към Европа през 2007г.?
Адрияна Сукова -Тошева:
- Това е предизвикателството пред страната ни. България трябва да работи в посока подготвяне за присъединяване. Не сме дали еднозначен отговор в книгата по този въпрос, но желанието ни за ускоряване на процесите в България е ясно изразено. Никои не коментира посоката на движение, всички се оплакват от скоростта.
- Кои трябва да са приоритетите през 2003г. според БИБА?
Адрияна Сукова -Тошева:
- Предложили сме приоритети, като поле за размисъл и като нещо, върху което да се концентрира усилията, а не да се счита, че всичко е приоритет. Има няколко отрасъла, които трябва да получат специално отношение, а тяхното развитие ще доведе до развитие и на икономиката като цяло. Много се говори за това, че имаме добри ИТ специалисти, но България няма ясно разработена ИТ стратегия. В момента по инициатива на БИБА се изготвя такава, като стремежа ни е до няколко месеца да имаме ясна визия за това, какво България иска да постигне в ИТ сектора. Предлагаме развитие на конкурентоспособни отрасли, които носят висока добавена стойност. Като приоритети сме посочили енергетика, инфраструктура, информационни технологии, туризъм. Туризмът води след себе си и необходимост от развитие на едно модерно селско стопанство и хранително-вкусова промишленост. С Асоциацията на хотелиерите и ресторантьорите обсъждаме изграждането на резервационна система по Интернет. Природните ни дадености не са единственото, което може да реши въпроса за притока на туристи. Нужно е и развитие на модерна банкова система, развитие на услуги, като съобщения, добра инфраструктура, възможности за резервации он-лайн, плащане по електронен път, разширяване обхвата на предлаганите услуги.
БИБА настоява усилията да се съсредоточат върху тези приоритети, за да има реален ефект за всички.
- БИБА започна да дискутира и въпроса за малкия и среден бизнес, защото агенцията вече се отваря и към местни фирми, малки и средни предприятия обвързани с работата на големите. В света няма икономически модел, при който да работи само големият бизнес. Големият бизнес съсредоточава дейността си върху нещо много конкретно, но всички съпътстващи дейности се изпълняват от малки и средни предприятия. Ако малкия и среден бизнес забави развитието си, това веднага ще повлияе на големия. Затова, тази година обръщаме специално внимание на необходимостта от специфични конкретни мерки в подкрепа на малкия и средния бизнес. Те са свързани с улеснения в лицензионните, разрешителни и регистрационни режими. Нужни са стимули и мерки от страна на държавата по отношение на данъците, плащани от малките и средни предприятия. По-гъвкавото прилагане на данъчните закони по отношение на малкия и среден бизнес ще даде стимул на предприемачите да излязат на светло. Във връзка с работата на администрацията по издаване на лицензионни и разрешителни режими, трябва да бъдат предприети две много важни действия. Преди всичко, това е въвеждането на обслужване на едно гише, където да се получават всички възможни разрешения. Това, от своя страна, предполага интегриране на базата данни на няколко служби. Препоръчваме и насърчаването на няколко пилотни проекта па отношение на малките и средни предприятия, където да се тестват различните механизми за подкрепа, както и проучване и прилагане опита на страните от Централна и Източна Европа. Предлагаме и реорганизация на Агенцията за чуждестранни инвестиции, така че тя да има по-активна роля като генератор на бизнес идеи и като място за получаване на изчерпателна детайлна информация за процесите в страната.
- Препоръчвате индивидуален подход към големите проекти. Какво предполага това?
Адрияна Сукова -Тошева:
- Да, за големите инвестиции искаме индивидуален подход. На първо място, трябва да има определяне на ясни приоритети, на второ, идентифициране на важните стратегически проекти за държавата и на трето, към всеки проект да има персонален отговорник от правителството, които оперативно да бъде в течение на всичко, което става по проекта и да отговаря да това. Такъв тип ангажимент трябва да бъде обвързан и с работата на администрацията, която да има определен механизъм за движението на всичко, което се прави по дадения проект. Държавата може да се намеси в осигуряването на средства със създаването на един инвестиционен фонд, който като идея не се различава от предложението на правителството, но има известни различия в механизма на прилагане. Става въпрос за инвестиционен фонд с държавно участие, който да инвестира в миноритарни дялове на предприятията. Освен това е нужно да се подготвят проекти, по които от българска страна да има активна роля за търсене на инвеститори. Когато един проект е добре подготвен, с ясни параметри, с ясен ангажимент относно действията на държавата, той може да бъде изпратен на най-големите инвеститори в света. Искаме да бъде променено и законодателството, с цел да се ускорят процедурите по отдаване на концесии, предоставяне на земя и всички останали предварителни условия за инвестиции.
- Ще бъде ли страната ни готова за присъединяване към Европа през 2007г.?
Адрияна Сукова -Тошева:
- Това е предизвикателството пред страната ни. България трябва да работи в посока подготвяне за присъединяване. Не сме дали еднозначен отговор в книгата по този въпрос, но желанието ни за ускоряване на процесите в България е ясно изразено. Никои не коментира посоката на движение, всички се оплакват от скоростта.
- Кои трябва да са приоритетите през 2003г. според БИБА?
Адрияна Сукова -Тошева:
- Предложили сме приоритети, като поле за размисъл и като нещо, върху което да се концентрира усилията, а не да се счита, че всичко е приоритет. Има няколко отрасъла, които трябва да получат специално отношение, а тяхното развитие ще доведе до развитие и на икономиката като цяло. Много се говори за това, че имаме добри ИТ специалисти, но България няма ясно разработена ИТ стратегия. В момента по инициатива на БИБА се изготвя такава, като стремежа ни е до няколко месеца да имаме ясна визия за това, какво България иска да постигне в ИТ сектора. Предлагаме развитие на конкурентоспособни отрасли, които носят висока добавена стойност. Като приоритети сме посочили енергетика, инфраструктура, информационни технологии, туризъм. Туризмът води след себе си и необходимост от развитие на едно модерно селско стопанство и хранително-вкусова промишленост. С Асоциацията на хотелиерите и ресторантьорите обсъждаме изграждането на резервационна система по Интернет. Природните ни дадености не са единственото, което може да реши въпроса за притока на туристи. Нужно е и развитие на модерна банкова система, развитие на услуги, като съобщения, добра инфраструктура, възможности за резервации он-лайн, плащане по електронен път, разширяване обхвата на предлаганите услуги.
БИБА настоява усилията да се съсредоточат върху тези приоритети, за да има реален ефект за всички.